زنانه و مردانه شدن پارک‌های تهران تایید شد

عضو شورای شهر: «طبیعتا خانم‌ها باید از دید نامحرم دور باشند»

مدیران شهری حتی فعالیت‌های ورزشی و بازی مادران و کودکان در فضاهای عمومی را هم برنمی‌تابند - تسنیم

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، زنانه و مردانه شدن پارک‌های تهران را تایید کرد و گفت که این طرح علیرضا زاکانی، شهردار تهران، است و تاکنون در بیش از ۲۰ پارک تهران اجرا شده است. او با دفاع از دیوارکشی و حصارکشی در پارک‌های تهران افزود: «به‌ هر حال خانم‌هایی که به این مجموعه‌ها می‌روند، می‌خواهند لباس‌هایشان را دربیاورند و ورزش کنند؛ طبیعتا باید از دید نامحرم دور باشند.»

به گفته ناصر امانی، طرح تفکیک جنسیتی در پارک‌های تهران، ایده‌ای بود که علیرضا زاکانی در ابتدای حضورش در شهرداری تهران مطرح کرد. امانی نیز با اشاره به دیدگاه شهردار تهران به پایگاه خبری انتخاب گفت: «نظر ایشان این است که برخی از خانم‌ها که با بچه‌های کوچکشان به پارک‌ها می‌آیند، باید امکان داشته باشند راحت‌تر با بچه‌هایشان بازی و به‌ طور کلی حرکت‌هایی کنند که در فضای عمومی پارک برایشان امکان‌پذیر نیست.»

او در عین‌ حال ادعا کرد که شورای شهر و شهرداری تهران قصد ندارند در پارک‌های تهران جداسازی جنسیتی انجام دهند؛ با وجود این ادعا، علیرضا زاکانی ۱۴ فروردین از افزایش پارک‌های اختصاصی برای زنان در تهران خبر داد و گفت: «در حال حاضر هفت بوستان بزرگ در تهران به زنان اختصاص داده شده است و شهرداری تهران قصد دارد در هر محله‌ یک بوستان یا بخشی از بوستان محله‌ را به مادران و کودکان اختصاص دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام شهرداری تهران برای جداسازی جنسی در پارک‌ها این نکته را آشکار می‌کند که مدیران شهری حتی فعالیت‌های ورزشی و بازی مادران و کودکان در فضاهای عمومی را هم برنمی‌تابند. بر اساس این طرح و به گفته ناصر امانی، مادران در صورتی‌ که بخواهند با کودکان خود در فضای پارک بازی کنند هم باید به محل اختصاصی زنان بروند که با حصار و دیوار از محوطه عمومی پارک جدا شده است.

پیش‌تر محمد آقامیری، دیگر عضو شورای شهر تهران، نیز با دفاع از تفکیک جنسیتی در پارک‌های تهران گفته بود: «در پارک‌ها مردان غریبه و جوانان نامحرم حضور دارند و این به صلاح بانوان نیست.» 

آقامیری نیز خبر داده بود که قرار است طرح تفکیک جنسیتی در ۲۰۰ پارک تهران اجرا شود و مدعی شد که این طرح در راستای «ارج نهادن» به زنان و در پی درخواست‌های مردمی اجرا می‌شود؛ اما برخلاف ادعای این عضو شورای شهر، تفکیک جنسیتی در پارک‌های تهران، رویکردی مشابه طالبان در افغانستان را تداعی می‌کند؛ زیرا وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر دولت طالبان نیز به‌تازگی حضور زنان در پارک‌ها را به سه روز در هفته محدود کرده است.

تفکیک جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران فقط به فضاهای عمومی و پارک‌ها محدود نمی‌شود. در طول چهار دهه‌ گذشته، مقام‌های حکومت ایران با بهانه‌های شرعی حضور زنان در مکان‌ها و عرصه‌های عمومی را محدود و حقوق آنان را آشکارا نقض کرده‌اند.