کشف یک داروی حیاتی برای بیماران کلیه و دیابت

با توجه به پیش بینی های که نشان می دهد شمار مبتلایان به بیماری های نارسایی کلیه تا سال ‏‏2035 به 5 میلیون نفر در سراسر جهان می رسد، این پیشرفت پزشکی، عملا یک دستاورد بزرگ ‏به شمار می رود.‏

دانشمندان موفق به ایجاد شیوه درمانی جدیدی شدند که می تواند صد ها هزار نفر را از آسیب "بیماری همه گیر قرن 21"  بیماری مرگبار کلیوی دیابتی نجات دهد.

گروهی از محققان استرالیا و انگلستان با اجرای آزمایشی نشان دادند که استفاده از کاناگلیفلوزین، داروی کاهش دهنده قند خون، به مقدار یک بار در روز می تواند نارسایی های کلیه و مرگ را که ناشی از بیماری دیابت می باشند، به میزان یک سوم  کاهش دهد.

شمار افرادی که مبتلا به دیابت هستند تنها در بریتانیا به 5 میلیون نفر می رسد و سرویس سلامت همگانی بریتانیا همه ساله مبلغ 927 میلیون پوند برای درمان این بیماری هزینه می کند. اما با وجود این هزینه گزاف، تقریبا از مدت دو دهه بدین سو تا هنوز درمان جدیدی برای این بیماری یافت نشده است.

به گفته پروفسور ولدو پرکوویچ، مدیر اجرایی موسسه سلامت جهانی جورج: "در حال حاضر بیش از 400 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و حدود 40 درصد از این افراد دچار بیماری کلیوی خواهند شد."

"البته افراد مبتلا به بیماری کلیوی، در معرض خطر شدید نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ قرار دارند."

عامل اصلی بیماری کلیوی دیابتی، کنترل ضعیف قند خون است که در جریان چندین سال، به رگ های خونی آسیب می رساند و توانایی آن ها را در تمیز نگه داشتن خون از نمک، پروتئین و سایر مواد زائد که سلامت رگ ها را به خطر می اندازد، کاهش می دهد. این بیماری همچنان خطر مرگ ناشی از بیماری های قلب و عروق را افزایش می دهد. افرادی که نارسایی کلیه دارند، احتمالا نیازمند حضور در جلسات منظم دیالیز هستند تا خون خود را تمیز نگه دارند.

به منظور آزمایش اثرات داروی کاناگلیفلوزین، دانشمندان 4،401 بیمار مبتلا به دیابت و بیماری کلیوی را از 34 کشور جهان استخدام کردند. این بیماران به طور تصادفی برای دریافت داروی کاناگلیفلوزین یا پلاسبو (دارو نما)، افزون بر مصرف دارو های خود، انتخاب شدند.

اما این آزمایش به زودی متوقف شد، زیرا با توجه به میزان موفقیت بالای آن، دیگر از نظر اخلاقی مناسب نبود تا شرکت کنندگان به مصرف پلاسبو (دارو نما)، ادامه دهند.

یافته های این آزمایش که در مجله پزشکی نیو انگلند، انتشار یافته است نشان می دهد که در بیش از دو سال و نیم، مصرف داروی کاناگلیفلوزین، نارسایی کلیه و مرگ و میر را 34 درصد در مقایسه با مصرف پلاسبو کاهش داده است.

همچنان مصرف این دارو از سوی بیماران بستری، مشکلات ناشی از نارسایی قلبی را 39 درصد کاهش داده، حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از سایر بیماری های قلبی را 20 درصد کاهش داده است بدون اینکه منجر به عوارض جانبی شده باشد.

دکتر مگ جاردین، یکی از نویسندگان این پژوهش گفت: " ما موفق شدیم تا نشان دهیم که این دارو نه تنها درمان اثر گذاری برای بیماری های نارسایی کلیه می باشد، بلکه برای بیماری های قلبی، نارسایی قلبی و سایر عوارض قلبی و عروقی نیز مؤثر است."

به طور عمده این دارو می تواند بیمارانی که در اثر نارسایی کلیه با خطر جدی روبرو هستند را از مرگ نجات دهد.

با توجه به پیش بینی های که نشان می دهد که شمار مبتلایان به بیماری های نارسایی کلیه تا سال 2035 به 5 میلیون نفر در سراسر جهان می رسد، یافته های این آزمایش، عملا یک موفقیت و دستاورد پزشکی بزرگ به شمار می رود.

فدراسیون ملی کلیه انگلستان با اشاره به این پیشرفت پزشکی گفت: "نتایج هیجان انگیز این "آزمایش" اولین پژوهش اختصاص یافته عامل ضد دیابتی در سطح کل منطقه است که نشان می دهد تا چه حد بیماری های مبهم و برگشت ناپذیر مزمن کلیه و دیابت نوع 2 تأثیرات شدیدی بر بیماران داشته است.

© The Independent

بیشتر از