ناخن‌ها هم از سرطان در امان نیستند

ملانومای زیر ناخنی نوعی سرطان است که زیر ناخن ایجاد می‌شود

پوست زیر ناخن ماریا سیلویا را ۱۱ مارس در بیمارستان جان هاپکینز بالتیمور مریلند برداشتند - twitter iNvrFoundWaldo

زن ۲۵ساله‌ای که از ۱۶ سالگی زیر ناخنش یک «رگه‌ جالب» داشت، در مجموعه‌ای از ویدیوها در تیک‌تاک که حالا فراگیر شده است، اعلام کرد که این نوع نادری از سرطان است.

ماریا سیلویا از ویرجینیا فکر می‌کرد رگه زیر ناخن شستش یک خال است؛ اما پس از ۹ سال داشتن آن، تشخیص دادند که او به ملانومای زیر ناخنی مبتلا است - نوعی سرطان که زیر ناخن ایجاد می‌شود.

ویدیویی که او در روز ۱۵ مارس این خبر را در آن اعلام کرد، حالا بیش از ۲۱.۵ میلیون بار دیده شده است.

زیر ویدیو نوشته است: «من ۱۰ سال این [رگه] را داشتم و فکر می‌کردم یک رگه جالب زیر ناخنم است؛ اما سرطان است.»

او پس از توجه گسترده‌ای که به این ویدیو جلب شد، در چند ویدیو بعدی، داستان خود را تعریف کرد.

او متوجه شد که این رگه در دسامبر ۲۰۱۲، هنگامی که برای اولین بار متوجه آن شد و از آن عکس گرفت، آن قدرها پررنگ نبود و افزود که فکر می‌کند بعد از یک سال پر رنگ‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «پیش دکترها رفتم. مدام از این دکتر به آن دکتر می‌رفتم. من ورزشکار بودم و برای همین هر سال تمرین‌های بدنی می‌کردم. هیچ کس واقعا متوجه نمی‌شد که این چیست تا اینکه یک دکتر آن را تشخیص داد.»

او افزود: «حدود سال ۲۰۱۴ بود و آن‌ها این طور می‌گفتند که آه، این عجیب است اما تو دقیقا با جمعیت‌شناسی جور درنمی‌آیی، برای همین اگر بزرگ‌تر شد برو پیش دکتر و خب البته تا آن موقع من کاملا مطمئن بودم که تا همان زمان هم کاملا بزرگ‌ شده بود.»

او به گفته‌هایش چنین اضافه کرد: «هیچ دردی نداشت؛ برای همین فکر می‌کردم که خال است. زیرا آن‌ها به من این را می‌گفتند که به احتمال خیلی زیاد یک خال زیر ناخنم است.»

به گفته سیلویا، او زمانی فهمید که ملانوما زیر ناخن دارد که دوستش او را مجبور کرد بیوپسی کند.

ملانوما زیر ناخن معمولا در انگشت شست دست و پا ایجاد می‌شود. به سیلویا گفته شد که ملانوما زیر ناخن او در مرحله صفر است که به آن سطحی (situ) می‌گویند؛ زیرا در بالاترین لایه پوست باقی‌مانده است.

«به من گفتند که این سرطان می‌تواند ۱۰ تا ۱۳ سال در سطح (همچنین مرحله صفر) باقی بماند و بعد به مرحله ۱ برسد.» او به نیوزویک گفت: «من احساس راحتی کردم که آن وقتی که لازم بود متوجهش شدم اما می‌دانستم برای خلاص شدن از شر این سرطان باید کارهای بیشتری بکنم.»

۱۱ مارس در بیمارستان جان هاپکینز بالتیمور مریلند پوست زیر ناخن او را برداشتند. او قبل از منتشر کردن عکس انگشت شستش در توییتر بعد از جراحی چنین نوشت: «به زودی چند عکس می‌فرستم. تو رو خدا اگر حالتان بد می‌شود، نگاهشان نکنید چون خیلی بدند.»

«گرافیک! این عکس‌های انگشت شستم چهار روز بعد از جراحی است. آن‌ها پوست زیر ناخنم و کمی هم از بافت اطرافش را برداشته‌اند تا سرطان زیر ناخن را کاملا برطرف کرده باشند:

- اینورفاندوالدو (@iNvrFoundWaldo) ۱۶ مارس ۲۰۲۲

سلام دوستان. بخیه‌های جراحی پیوند پوستم را تازه کشیده‌ام. این هم شست فرنکن من (frankenthumb) [اشاره به نام یک فیلم]  #skingraft

- اینورفاندوالدو (@iNvrFoundWaldo) ۳۰ مارس ۲۰۲۲

با اینکه سرطان او گسترش پیدا نکرد، او گفت که «حالا در معرض خطر جدی سرطان پوست است».

او به نیوزویک گفت: «فکر کنم بعضی‌ها از روبه‌رو شدن با احتمال ابتلا به سرطان و مواجهه با خطر مرگ آن می‌ترسند.»

«بزرگ‌ترین چیزی که من بر آن اصرار دارم این است که خیال خود را راحت کنید و با کسی مشورت کنید.» او اضافه کرد: «اگر زود تشخیص داده شود بسیار قابل درمان است و داشتن انگشت شست ضعیف به مدت یک یا دو ماه بهتر از اصلا نداشتنش است.»

او گفت «خیلی سپاسگزار» دوستی است که او را مجبور کرد برای آزمایش اقدام کند.

«بهترین فایده پربیننده شدن این ویدیو این است که امیدوارم دیگران هم اگر رگه‌ای روی ناخن کسی دیدند، همین کار را بکنند.»

© The Independent