کشف فسیل دایناسوری که روز برخورد سیارک به زمین از بین رفته است

این یافته‌ها پیش از آنکه تایید شوند، باید برای داوری و بررسی علمی ثبت شوند

«پیش از این هرگز دایناسوری که با برخورد سیارک کشته شده باشد، پیدا نشده بود» - عکس تزئینی است - sciencenewsforstudents

دانشمندان فسیلی را کشف کرده‌اند که به باور آن‌ها، متعلق به دایناسوری است که در روز برخورد سیارکی ۶۶ میلیون سال پیش از بین رفته است.

گمان می‌رود که دایناسورها با این سیارک منقرض شده باشند و پژوهشگران امیدوارند که کشف این فسیل و همچنین یک قطعه سیارک بتواند این موضوع را ثابت کند.

بی‌بی‌سی خبر این کشف را پس از آن گزارش کرد که سر دیوید اتنبرو دوربین‌هایش برای ساخت یک مستند که به‌زودی پخش می‌شود، به سایت حفاری و محوطه تانیس در داکوتای شمالی دسترسی انحصاری داشتند.

آن‌ها شاهد لحظه‌ای بودند که در آن، دیرینه‌شناسانی که به مدت یک دهه در این مکان حفاری می‌کردند، پای دایناسوری متعلق به تیره تسیلوسور، یک گیاهخوار کوچک، را کشف کردند.

گوینده [این مستند] گزارش می‌دهد: «پیش از این هرگز دایناسوری که با برخورد سیارک کشته شده باشد، پیدا نشده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت دی‌پالما، دانشجوی تحصیلات تکمیلی از دانشگاه منچستر بریتانیا، که کار حفاری در تانیس را سرپرستی کرد، می‌گوید: «به دست آوردن فقط یک دایناسور در این محل که [آثار] نخستین ساعات پس از برخورد را حفظ کرده است، احساس هیجان فوق‌العاده‌ای دارد؛ زیرا این جانور احتمالا شاهد پایان دوره کرتاسه بوده است.»

«چه چیزی از این بهتر می‌شود پیدا کرد؟»

[در این زمان] سیارک چیکشلوب که تقریبا به اندازه کوه اورست بود، به خلیج مکزیک برخورد کرد. برخورد سیارک لرزه‌هایی ایجاد کرد که به سونامی و سیل ناگهانی انجامید و بسیاری از جانوران و گیاهان را در فاصله هزاران کیلومتری از بین برد.

تیم پژوهشگران کنار پای فسیل شده، ماهی‌هایی نیز کشف کردند که هنگام فروریختن بقایای ناشی از برخورد از آسمان، این واریزه‌ها را تنفس کرده‌اند.

بی‌بی‌سی برای فیلمبرداری مستند حفاری تانیس که هفته آینده پخش خواهد شد و سر دیوید [اتنبرو] گویندگی آن را بر عهده دارد، سه سال زمان صرف کرد.

دی‌پالما می‌گوید: «ما در مورد این محوطه حفاری جزئیات بسیاری به دست آورده‌ایم که به ما می‌گوید لحظه به لحظه چه اتفاقی افتاده؛ تقریبا شبیه به این است که در حال تماشای [صحنه برخورد سیارک] در فیلم‌ایم.»

«دیدن ستون سنگی و فسیل‌های آنجا شما را به همان روز [برخورد سیارک] می‌برد.»

بی‌بی‌سی می گوید که این یافته‌ها پیش از آنکه تایید شوند، باید برای داوری و بررسی علمی ثبت شوند. 

مستند «دایناسور؛ آخرین روز با سر دیوید اتنبرو» ساعت ۱۸:۳۰ روز پانزدهم آوریل (۲۶ فروردین) از بی‌بی‌سی پخش خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از علوم