نماینده مجلس ایران: به روسیه گفتیم برجام را به اوکراین گره نزنید

فداحسین مالکی از جزئيات سفر امیرعبداللهیان به مسکو گفته است

هیئت ایرانی به ریاست امیرعبداللهیان در مسکو - MAXIM SHEMETOV / POOL / AFP

فداحسین مالکی، نماینده اصول‌گرا از زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا جزئیات مهمی از سفر خود به مسکو همراه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، را برملا کرده است. آقای مالکی گفت طرف ایرانی در مسکو به روس‌ها گفته است که نباید برجام را به موضوع اوکراین گره بزنند و روس‌ها نیز توافق کرده‌اند.

چندی پیش عنوان شده بود که روس‌ها در جریان مذاکرات برجام خواستار این شده بودند که برخی تحریم‌های علیه این کشور در موضوع اوکراین لغو شوند. احتمال فواید اقتصادی احیای برجام برای روسیه در روزهای گذشته از موضوع‌های جنجالی سیاست در‌ آمریکا بوده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن، می‌گوید برجام فایده اقتصادی چندانی برای روسیه نخواهد داشت.

آقای مالکی با تکرار این موضع جمهوری اسلامی که آمریکا دارد مذاکرات را به درازا می‌کشاند گفت: «آمریکایی‌ها بعد از بحران اوکراین به دنبال ایجاد موانع‌ و طولانی کردن زمان مذاکرات‌اند. از دید آمریکایی‌ها و غربی‌ها برجام دیگر به‌عنوان اولویت اول تلقی نمی‌شود و برای آن‌ها اوکراین خیلی مهم است؛ لذا سعی می‌کنند درباره خیلی از موضوعاتی که پذیرفته بودند ان‌قلت بیاورند. در واقع به‌عبارت عامیانه می‌خواهند موضوع را کش دهند چون اولویت اول آن‌ها بحث اوکراین در برابر روسیه است.»

این نماینده که قبلا سفیر ایران در افغانستان هم بوده است گفت‌: « بازی اخیر آمریکایی‌ها و سناریوی جدید آن‌ها این است که زمان بیشتری صرف برجام کنند به‌طوری که به گفته یکی از مقام‌های غربی اگر مذاکرات ۱۰ ساعت به‌طول انجامد ۹ ساعت آن مربوط به اوکراین و یک ساعت مربوط به برجام است، این یعنی برجام از حالت گذشته خارج شده است و با این روند قدری مشکلات ما بیشتر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالکی گفت در پی مطرح شدن بحث موانعی که روسیه طرح کرده است، هیئت ایرانی به ریاست امیرعبداللهیان به مسکو رفت تا با مقام‌های روسیه دیدار کنند. این نماینده افزود: «در جلسه در مسکو مشخص شد که بحران اوکراین و بحث هسته‌ای دو موضوع جداگانه است. روس‌ها این موضوع را پذیرفتند اما دوباره آمریکایی‌ها بازی دیگری راه انداختند. بر همین اساس تاکید ما این است که باید براساس اصول خودمان حرکت کنیم.»

به گفته مالکی، هیئت ایرانی در مسکو جلسه فشرده شش ساعته‌ای با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و معاونین پوتین داشت و «در آن جلسه روس‌ها پذیرفتند که برجام را به اوکراین گره نزنند چون برجام یک جنبه دیگری است و باید روند خود را طی کند و اوکراین هم موضوع دیگری است. ما در آن جلسه درباره اوکراین صحبت‌هایی داشتیم و سیاست ایران را اعلام کردیم.»

او تاکید کرد که در پی «مباحث فشرده» دو طرف و صحبت‌های مکرر لاوروف با پوتین، «خروجی این بود که برجام روال گذشته را داشته باشد و برجام را به اوکراین گره نزنند.»

مالکی از آمریکا و غربی‌ها انتقاد کرد که طی مذاکرات «دنبال امتیازهای خاص‌اند» و مدعی شد دغدغه مجلس ایران است که به آمریکا چنین امتیازهایی داده نشود.

مذاکرات وین در حالی به نظر بی‌سرانجام مانده‌اند که نشانه‌هایی مبنی بر به بن‌بست خوردن آن از جانب هر دو طرف مشاهده می‌شود. حکومت ایران روز شنبه، ۲۴ آمریکایی دیگر را تحریم کرد، از جمله رئیس ستاد نیرو زمینی سابق، جورج کیسی و رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ. تقریبا تمامی افرادی که در این فهرست آمده‌اند از اعضای دولت ترامپ‌اند.

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای این ۲۴ شهروند آمریکا را متهم کرد که حامی گروه‌های تروریستی علیه ایران و اقدام‌های اسرائيل علیه منطقه و مردم فلسطین‌اند. این تحریم‌ها البته تنها جایگاهی نمادین دارند چون هیچ یک از این افراد دارایی‌ای در ایران ندارند که مسدود شود.

در آن سوی اقیانوس، دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس مطرح روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه در مقاله‌ای گفت دولت بایدن حق دارد سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند. آقای ایگناتیوس گفت یک مقام ارشد دولت بایدن به او گفته است که بایدن قصد کوتاه آمدن در این موضوع را ندارد حتی اگر این باعث شود توافق بر سر احیای برجام به جایی نرسد. این مقام گفت: «این‌که به توافق هسته‌ای برسیم یا نه بسته به ایران است. رئیس‌جمهوری به اصول محوری خود پایبند خواهد ماند. ایرانی‌ها دیدگاه‌های ما را می‌دانند.»

آقای ایگناتیوس گفت حتی بیشتر دموکرات‌هایی که مخالف قرار دادن سپاه در فهرست بودند نیز می‌گویند بدون بهبود رفتار این گروه شبه‌نظامی، نباید از فهرست خارج شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چند روز پیش بر تروریستی بودن سپاه تاکید کرده بود و گفته بود به وضعیت مذاکرات خوش‌بین نیست.