اومیکرون کمتر از سویه دلتا بر بویایی اثر می‌گذارد

دوران نهفتگی و مدت بیماری در اومیکرون ممکن است کوتاه‌تر باشد

تب، سرفه مداوم و فقدان بویایی در اومیکرون کمتر است - pixabay

یک مطالعه‌ جدید نشان داد افراد مبتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا احتمالا کمتر از مبتلایان به دلتا، حس بویایی خود را از دست می‌دهند.

به گفته این تحقیق، نشانه‌های اومیکرون، سویه غالب در بریتانیا، در کسانی که واکسن زده‌اند، به اندازه افراد مبتلا به دلتا طول نمی‌کشد.

موارد ابتلا به اومیکرون در بریتانیا به بالاترین سطح خود رسیده است. بر اساس مطالعه «ری‌اکت-۱» ۶.۳۷ درصد از جمعیت بریتانیا بین ۸ تا ۳۱ مارس بیمار شدند- بالاترین رقم از زمان شروع بیماری در مه ۲۰۲۰.

محققان از کینگز کالج لندن نیز دریافتند که بعضی از نشانه‌های ناتوان ‌کننده‌ای که معمولا با کووید ارتباط دارند مانند مه مغزی، سوزش چشم، سرگیجه، تب و سردرد به طور قابل‌توجهی در اومیکرون کمتر رایج‌اند.

یافته‌ها مطالعات پیشین را در مورد اینکه دوره کمون (نهفتگی) و مدت بیماری در اومیکرون کوتاه‌تر از دیگر سویه‌ها است، تایید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این مطالعه که قرار است اواخر این ماه در کنگره بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی بالینی اروپا ارائه شود، بزرگ‌ترین تفاوت در از دست دادن حس بویایی بود که در ۵۲.۷ درصد از موارد دلتا دیده شد اما در موارد اومیکرون، کمتر از ۲۰ درصد بود.

دو نشانه کووید که به طور پیوسته در هر دوی سویه‌ها رایج‌اند -بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسن- گلودرد و گرفتگی صدا بودند.

دکتر کریستینا منی از کینگز کالج لندن گفت: «ما در افراد مبتلا به اومیکرون در مقایسه با دلتا، تظاهرات بالینی متفاوتی از نشانه‌ها مشاهده می‌کنیم.»

«همان‌طور که ما حتی از میانگین بیمارانی که علائم اصلی را که دولت بریتانیا قید کرده دارند مانند تب، سرفه مداوم و فقدان بویایی، دورتر می‌شویم، نتایج ما به گونه‌های دیگری از علائم اشاره می‌کند که ممکن است نشان‌دهنده بیماری باشد.»

«برای محفاظت از دیگران هنوز مهم است که به محض مشاهده علائم، به مدت پنج روز خود را قرنطینه کنید.»

محققان کینگز کالج لندن نشانه‌های ۶۲ هزار و دو شرکت‌کننده واکسن‌زده را از برنامک «زو کووید» (Zoe Covid Study) مطالعه کردند که این افراد بین ۱ ژوئن ۲۰۲۱ تا ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱ هنگامی که دلتا سویه غالب بود و از ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ وقتی اومیکرون غالب بود، جواب آزمایششان مثبت شده بود.

پروفسور آنا والدس، استاد افتخاری کینگز کالج لندن، گفت: «با اینکه هنوز دامنه وسیعی از دوره و شدت نشانه‌های مربوط به اومیکرون وجود دارد، ما برای افراد واکسن‌زده به طور متوسط مدت زمان کوتاه‌تری از نشانه‌ها را پیدا کردیم.»

«این نشان می‌دهد که دوران نهفتگی و مدت بیماری در اومیکرون نیز ممکن است کوتاه‌تر باشد.»

© The Independent