سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست: منشاء آلودگی هوا خارجی است

بر اساس گزارش هواشناسی از عصر امروز انتشار گردوغبار مجدداً افزایش پیدا می‌کند

راهکار حل مسئله گرد و غبار همکاری با کشورهای همسایه است که علی‌رغم نشست‌های متعدد برگزار شده، هنوز به نتیجه نرسیده است- عکس از آفتاب

در حالی که روز گذشته تهران به‌عنوان دارنده آلوده‌ترین هوای جهان شناخته شد، داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با خارجی دانستن منشأ آلودگی هوا و گردو غباری که دیروز ۲۶ استان کشور را در بر گرفت، گفت: این طوفان از سمت مرزهای غربی کشور، شرق عراق و سوریه بوده و بخشی از این گرد و غبار نیز از اردن و عربستان برخاسته است.

به گزارش تسنیم، او وضعیت کاهش آلودگی در شرایط فعلی را موقتی عنوان کرد و افزود بر اساس گزارش هواشناسی از عصر امروز انتشار این گردوغبار مجدداً افزایش پیدا می‌کند.

به گفته گل‌علیزاده راهکار حل مسئله گرد و غبار همکاری با کشورهای همسایه است که علیرغم نشسته‌ای متعدد برگزار شده، هنوز به نتیجه نرسیده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن ابراز نگرانی از پروژه سدسازی «گاپ» در ترکیه، این اقدام ترکیه را یکی از عوامل افزایش ریزگردها دانست و افزود: «این پروژه عملاً بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع می‌کند و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشأ گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با  وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گرد و غبار را به کشور ما می‌آورند. این سد خطر تشدید گرد و غبار در ایران را به‌شدت افزایش می‌دهد و لازم است با دیپلماسی درست هرچه سریع‌تر از طریق مجامع بین‌المللی در رابطه با این سدسازی‌‌ها اقدام کنیم و ترکیه را ملزم کنیم حق‌آبه را تأمین کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سدسازی‌های ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات، نگرانی بسیاری را برای کشور عراق ایجاد کرده است. از سوی دیگر جلوگیری از ورود حق‌آبه ایران و افزایش ریزگردهای ناشی از خشک شدن مسیل این رودها در خاک عراق، باعث افزایش ریزگردها شده است.

کارشناسان محیط‌زیست عقیده دارند که عراق هم‌اکنون نیز درگیر خشک‌سالی است و این کاهش میزان آب باعث از بین رفتن تالاب‌ها و تأثیر غیرقابل‌بازگشت بر وضعیت اقلیمی عراق دارد. موضوعی که بر ایران نیز تاثیرگذار است.

اگرچه ترکیه بارها اعلام کرده است که به تعهد آبی به عراق پایبند است اما فعالان محیط زیستی عقیده دارند تعداد بالای سدهای ساخته‌شده در طرح توسعه جنوب شرقی آناتولی، موسوم به گاپ، باعث افزایش مناقشات منطقه‌ای متأثر از تغییرات اقلیمی خواهد شد.

میدل ایست نیوز پیش‌تر در گزارشی به این موضوع پرداخت و ساخت این سدها را نوعی تهدید منطقه‌ای برای ایران عنوان‌ کرد.

در این گزارش با اشاره به نزاع تاریخی کشورهای عراق، سوریه و ترکیه بر سر منابع آب آمده است که ترکیه از آب به‌عنوان سلاحی برای پیشبرد اقدامات توسعه‌طلبانه‌ خود استفاده می‌کند.

اگرچه جمهوری اسلامی خودش به دلیل سیاست‌های غلط محیط زیستی و سدسازی‌های بدون مطالعه مسئول اصلی وضعیت بحرانی فعلی شناخته می‌شود، اما به نظر می‌رسد ساخت سد در ترکیه کم‌کم برای ایران نیز به بحرانی جدید تبدیل خواهد شد.