رئیس سازمان انرژی اتمی: از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم

پرونده هسته‌ای ایران فارغ از هزینه‌های مستقیم، صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران لطمه وارد کرده است

در مراسمی که هم‌زمان با شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای برگزار شد، ابراهیم رئیسی و برخی از سفیران کشورهای خارجی حضور داشتند- عکس ایسنا

درحالی‌که این روزها گفتگوهای هسته‌ای ایران در وین به بن‌بست رسیده است و هنوز مشخص نیست که توافق احیای برجام حاصل می‌شود یا خیر، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مراسم رونمایی از «سند راهبردی صنعت هسته‌ای برای افق بیست ساله کشور» گفت: دنیا بداند ما ازاین‌پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که هم‌زمان با شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای برگزار شد و ابراهیم رئیسی و برخی از سفیران کشورهای خارجی در تهران حضور داشتند، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران مدعی شد برنامه احداث ده هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

نیروگاه اتمی بوشهر که ساخت آن پیش از انقلاب آغاز و سپس متوقف شده بود، در قراردادی با شرکت روس‌اتم روسیه تکمیل شد و از سال ۱۳۹۰، واحد یکم آن تولید برق را آغاز کرد. بر‌اساس قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران با روسیه، تأمین سوخت این نیروگاه برعهده روسیه است و پسماند اتمی آن نیز به همان کشور بازمی‌گردد. 

ظرفیت تولید این واحد نیروگاهی ۱۰۰۰ مگاوات است.

ایسنا در گزارشی درباره میزان برق تولیدی این نیروگاه می‌نویسد نیروگاه اتمی بوشهر در شش ماهه اول ١٤٠٠ حدود ٢٤٤٤ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده و به میزان ٢٢١٠ میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه برق سراسری تحویل داده است.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که سهم تولید برق هسته‌ای در کشور در سال ١٣٩٩ تنها ١.٦ درصد بوده است و ٩٨.٤ درصد نیاز کشور را برق غیرهسته‌ای تامین کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این شرایط بسیاری از منتقدین فعالیت‌های هسته‌ای در کشور معتقدند که ادامه فعالیت این نیروگاه به دلیل فنّاوری قدیمی و هزینه‌های کلانی که برای کشور به دنبال داشته است، مقرون به‌صرفه نیست و توجیه سیاسی و اقتصادی ندارد.

بااین‌حال رهبر جمهوری اسلامی بر ادامه فعالیت هسته‌ای ایران پافشاری می‌کند.

در همین رابطه محمد سعیدی، معاون اسبق سازمان انرژی اتمی هزینه برنامه‌های هسته‌ای ایران گفته بود که هزینه برنامه هسته‌ای ایران چیزی در حدود دو میلیارد دلار است.

اما علی‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با ایرنا گفت که هزینه نیروگاه بوشهر حدود پنج میلیارد دلار و هزینه ایجاد تاسیسات هسته‌ای نطنز و اراک در حدود دو و نیم میلیارد دلار است. او در اسفند ۱۳۹۹، در گفت‌و‌گو با ایرنا مدعی شد کل هزینه ۳۰ سال گذشته سازمان انرژی اتمی ۵.۶ تا ۷ میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران در یادداشتی درباره خروج آمریکا از برجام نوشته بود، «بیش از ۳۰ میلیارد دلار تاسیسات هسته‌ای متوقف یا از دور خارج شد.»

از سوی دیگر برخی منابع خبری اسرائیلی اعلام کردند که هزینه ساخت و نگهداری تاسیسات هسته‌ای ایران تا امروز حدود ٤٠ میلیارد دلار بوده است.

اگرچه مقامات جمهوری اسلامی تا امروز رقم رسمی در رابطه با پروژه هسته‌ای اعلام نکرده‌اند، اما واضح است که این پرونده فارغ از هزینه‌های ساخت، صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران لطمه زده است.

خزانه‌داری آمریکا در سال ۱۳۹۴ حجم این خسارت‌ها را قریب به ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده بود. رقمی که مشخصا طی شش سال گذشته افزایش هم یافته است.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی از وضعیت مناسبی برای تولید برق از انرژی خورشیدی برخوردار است. بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که اگر ایران بودجه صرف شده در انرژی هسته‌ای و خسارات ناشی از آن را صرف سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید می‌کرد، امروز به یکی از قطب‌های اصلی تولید برق در خاورمیانه تبدیل شده بود.