تلسکوپ فضایی جیمز وب دارد سرد می‌شود

دمای جیمز وب در سه ماه گذشته تا منفی ۲۳۰ درجه کاهش یافته است

تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند علاوه بر جستجوی بیگانگان فضایی، اسرار پشت‌پرده شکل‌گیری ستاره‌ها و سیارات را نیز آشکار کند-NASA

تلسکوپ فضایی جیمز وب با ساطع کردن انرژی حرارتی به سیاهی و تیرگی فضا در حال خنک کردن دستگاه‌های خود است.

این فرایند که طی سه ماه گذشته ادامه داشته است، دمای دستگاه‌ها را به چیزی بین ۳۴ تا ۳۹ کلوین (حدود منفی ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد) کاهش داده است، اما [دمای دستگاه‌ها] در نهایت باید به دمای عملیاتی ۷ کلوین (۲۶۶- درجه سانتی‌گراد) برسد.

حسگرهای نوری که روی ابزار فروسرخ میانه (MIRI) قرار دارند،، اساسا قادر به مشاهده نیستند مگر اینکه در دماهای زیر انجماد کار کنند، زیرا در غیر این صورت هر سیگنال احتمالی شناسایی‌شده از آسمان، زیر سیگنال «جریان تاریک» داخلی تولید‌ شده خود تلسکوپ گم می‌شود. 

[توضیح مترجم: جریان تاریک (dark current) که در اثر گسیل گرما-یونی الکترون‌ها ایجاد می‌شود، یکی از عوامل کاهش‌دهنده عملکرد آشکارسازهای فروسرخ به شمار می‌رود.]

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیستر گلس و ماکارنا گارسیا مارین، دو دانشمند ابزار فروسرخ میانه (MIRI)، می‌گویند: «سرد شدن این دستگاه یکی از آخرین چالش‌های بزرگی است که جیمز وب با آن روبه‌رو است و پس از آن تیم ابزار فروسرخ میانه می‌تواند واقعا نفس راحتی بکشد و گذر از «نقطه بحرانی» خنک کننده‌ها، دلهره‌آورترین مرحله این چالش خواهد بود.»

«در آن زمان، خنک‌کننده تقریبا تمامی حرارتی که از سه ماه پیش [یعنی] از آن صبح گرمسیری روز پرتاب، در ۱۰۰ کیلوگرم (۲۲۰ پوند) فلز و شیشه ابزار فروسرخ میانه (MIRI) باقی مانده بود، پس خواهد داد. ابزار فروسرخ میانه (MIRI) آخرین ابزار از چهار ابزار وب خواهد بود که چشمان خود را به جهان باز می‌کند.»

این ابزار قادر است در مقایسه با سایر ابزارها، در طول موج بسیار بلندتری کار کند و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا جهان فروسرخ را تا حدی از جزئیات کاوش کنند که تاکنون هرگز به دست نیامده است.

دانشمندان خواهند توانست روی سحابی‌های نزدیک و کهکشان‌های دور و همچنین رنگ‌های سیارات غول‌پیکر در ابعاد مشتری تمرکز کنند. این موضوع می‌تواند به ستاره‌شناسان کمک کند که ماهیت شیمیایی، فراوانی و دماهای گاز اتمسفر آن‌ها را مشخص کنند، که به نوبه خود می‌تواند به کشف آب، ازون، متان و آمونیاک کمک کند که بسیاری از آن‌ها در شرایط خاصی، رد‌پاهای زیستی به شمار می‌روند و می‌توانند نشان‌دهنده وجود حیات فرازمینی باشند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند علاوه بر جستجوی بیگانگان فضایی، اسرار پشت‌پرده شکل‌گیری ستاره‌ها و سیارات را نیز آشکار کند.

کلاوس پونتوپیدان، دانشمند پروژه وب در موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور مریلند، می‌گوید: «[رصد با استفاده از] پرتو فروسرخ برای مشاهده درون محیط مات پنهان‌شده پشت غبار عالی است، [پرتو] فروسرخ نشانه‌های حرارتی ستاره‌ها و سیارات جوان را ثبت می‌کند و وجود ترکیب‌های شیمیایی مهم مانند آب و ترکیب‌های آلی را آشکار می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم