وزارت خارجه آمریکا: توافق با ایران نه نزدیک است، نه قطعی

«رئیس جمهوری ایالات متحده با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در مورد تروریستی بودن نیروی قدس سپاه هم‌عقیده است»

ایران و آمریکا از آوریل سال ۲۰۲۱ برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام مذاکرات غیرمستقیمی را آغاز کرده‌اند -Handout/AFP/EU DELEGATION IN VIENNA

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه در یک نشست خبری درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت تحول جدیدی وجود ندارد.

جالینا پورتر در پاسخ به پرسش خبرنگار العربیه انگلیسی در مورد مذاکرات احیای برجام در وین همچنین گفت که توافق «در این زمان نه نزدیک است و نه قطعی.»

ایران و آمریکا از آوریل سال ۲۰۲۱ برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام مذاکرات غیرمستقیمی را آغاز کرده‌اند که ماه گذشته متوقف شد.

دلیل وقفه در مذاکرات «عامل خارجی» عنوان شد که طبق گزارش‌ها روسیه و درخواستش برای ادامه تجارت با ایران در صورت حصول توافق، آن عامل خارجی بود.

درخواست تهران از واشنگتن برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، دیگر مانع اصلی این گفت‌وگوهاست که خبرساز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جالینا پورتر در همین ارتباط گفت که رئیس جمهوری ایالات متحده با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در مورد تروریستی بودن نیروی قدس سپاه هم‌عقیده است.

ژنرال مارک میلی روز پنجشنبه در نشست کمیته نیروهای مسلح سنا تاکید کرد مخالف حذف نام نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، از فهرست گروه‌های تروریستی است.

با این حال او به روشنی نگفت که آیا با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی نیز مخالف است یا خیر.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سال ۲۰۱۷ سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی خارجی شناخت. این وزارتخانه ده سال پیش از آن نیز نیروی قدس را تروریستی شناخته بود.

با این حال دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که دولت ایالات متحده کلیت سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد.

احتمال حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی موضوعی است که در روزهای گذشته با مخالفت‌های برخی نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روبرو شده است.