علمای افغان مقیم پاکستان: همه دختران در افغانستان حق دارند تحصیل کنند

اعتراض علیه مسدود ماندن مدارس دخترانه در افغانستان، افزایش یافته است

کنشگران در داخل و بیرون از افغانستان، به مسدود ماندن مدارس دخترانه اعتراض کردند-

@PenPath1/ توییتر

شماری از علمای دینی افغان مقیم پاکستان، در نامه‌ای که در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر کردند، از رهبران طالبان خواستند دروازه‌های مدارس را به روی همه دختران افغان باز کنند و اجازه دهند آنان از حقوق اساسی‌شان برخوردار شوند.

علمای دینی افغان در پاکستان در این نامه، تعلیم و آموزش را حق مسلم زنان خوانده و از طالبان خواستند، اجازه بدهند تمام دختران افغان با مراعات کردن توصیه‌های دینی، درس و تعلیم‌ خود را فرا بگیرند.

آنان همچنین به رهبران طالبان و سرپرست وزارت معارف ( آموزش و پرورش) این گروه گفتند، هرچه زودتر برای بازگشایی مدارس به روی تمام دختران در افغانستان اقدام کنند تا دختران افغان بتوانند علوم اسلامی و عصری را بیاموزند.

این علمای دینی، در کنار درخواست‌ از رهبران طالبان برای بازگشایی مدارس به روی تمام دختران در افغانستان، تاکید کردند که دختران دانش‌آموز افغان برای رفتن به مدرسه و تحصیل، باید حجاب شرعی را مراعات کنند و در کلاس‌های جداگانه از پسرها درس بخوانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این علما آمده است که استادان کلاس‌های دختران نیز باید زنان باشند. مسئولان گروه طالبان نیز شرایط مشابه را برای مدارس دخترانه اعلام کردند، اما با وجود وضع شدن این مقررات، مانع بازگشایی مدارس دختران از کلاس هفتم تا دوازدهم شدند.

پیش از درخواست علمای دینی افغان در پاکستان، شماری زیادی از علمای دینی در شهر های مختلف افغانستان نیز از طالبان خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شدند و تاکید کردند که اسلام آموختن علم را به زن و مرد فرض دانسته است و طالبان نباید این حق را از دختران افغان بگیرند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ۲۴ مرداد سال ۱۴۰۰، دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدارس منع کردند و همچنین از حضور دختران در دانشگاه‌ها جلوگیری کردند. زنان شاغل نیز خانه‌نشین شدند و در هشت ماه گذشته، هیچ زنی در اداره‌های دولتی به کارهایشان برنگشته‌اند.

در حال حاضر جامعه جهانی، نهادهای مدافع حقوق بشر، نهادهای مدافع حقوق زنان و علمای دینی در داخل و بیرون از افغانستان، تلاش دارند روی طالبان فشار وارد کنند تا مدارس به روی همه دختران در سراسر افغانستان باز شوند.

سخنگویان طالبان، مانند همیشه در پاسخ به این درخواست‌ها و اعتراض‌ها می‌گویند تا نهایی شدن طرح حجاب اسلامی برای دانش‌آموزان دختر، مدارس به روی آنان بسته می‌مانند.