افغانستان باید در برابر «قانون» پایبند باشد

سفارت آمریکا در کابل از شرکت گسترده شهروندان در انتخابات ستایش کرد

کارزار انتخاباتی اشرف غنی - WAKIL KOHSAR / AFP

سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، با انتشار یک خبرنامه‌ در ششم مهر سال ۱۳۹۸ خورشیدی، شرکت شهروندان افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری را ستایش کرد و از نامزدهای ریاست جمهوری و حامیان‌شان خواست که تا زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات، توسط کمیسیون مستقل انتخابات، صبر و حوصله داشته باشند.

در خبرنامه این سازمان آمده است: «اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نیاز به زمان و حوصله دارد تا اینکه کمیسیون‌های انتخاباتی بتوانند به شکایت‌های شهروندان افغانستان رسیدگی کرده و نتایج نهایی را اعلام کنند».

سازمان ملل متحد، همچنین از نهاد‌های داخلی و خارجی که شرایط را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ششم مهر، در افغانستان فراهم کرده بودند تشکر کرد، اما فعالیت‌های کسانی را که خواستند این روند انتخابات را به چالش‌های امنیتی بکشند، محکوم کرد». 

سفارت آمریکا در کابل نیز از شرکت گسترده شهروندان افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری ستایش کرد و حضور مردم را در اوج هشداری‌های امنیتی مخالفین نظام، تبریک گفت و تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا، در کنار رای دهندگانی باقی خواهند ماند که با وجود تهدیدات امنیتی بازهم پای صندوق‌های رای رفتند و خواستند که دموکراسی را در این کشور تقویت کنند.

سفارت آمریکا در کابل، از تمام نامزدهای ریاست جمهوری که در انتخابات شرکت کرده‌اند خواسته است تا روشن شدن نتایج نهایی انتخابات، آرامش‌شان را حفظ کنند و به تعهدات خود در برابر اصول و قوانین کشورشان پایبند باشند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از مشارکت شهروندان افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری تشکر کرده و گفته است: «ناتو در کنار شهروندان افغانستان برای فراهم سازی زمینه صلح باقی می‌ماند و در این بخش (برقراری صلح)، تلاش بیشتر خواهد کرد».

سفارت بریتانیا، نیز در خبرنامه‌‌ای از نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان و طرفداران‌شان خواسته است که از ادعاهای پیروزی پیش از وقت خودداری کنند و نیز از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته است که شمارش آرا و رسید‌گی به شکایت انتخاباتی را با بی‌طرفی کامل به پیش ببرند.

اظهارنظرهای نهادهای بین‌المللی در افغانستان و سیاستمداران خارجی در مورد اعلام پیروزی پیش از وقت شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در حالی اظهار می‌شود که گلبدین حکمتیار، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی که با «بی‌بی سی فارسی» داشت، خود را برنده‌ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواند و گفت: «اگر روند شمارش آرا، به دقت و منصفانه بررسی شود، برنده صددر‌صدی انتخابات است».

در همین حال، شماری از طرفداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، چند ساعت پس از پایان رای‌گیری، تلاش می‌کنند با ارائه ارقام‌ غیر رسمی، نامزد مورد نظرشان را پیروز اعلام کنند که چنین حرکت‌هایی در صفحات اجتماعی جریان دارد.

انیسه جهانگیر، دانشجوی سال دوم خبرنگاری در مورد قضاوت پیش از وقت نامزدان ریاست جمهوری و طرفداران‌شان به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «اعلام پیروزی پیش از وقت توسط نامزدهای ریاست جمهوری و طرفداران‌شان خلاف قانون اساسی، قانون انتخابات و اخلاق شهروندی است، باید بدانند که با این کارشان به اراده ملت و تصمیم قانونی کمیسیون توهین می‌کنند. باید با این افراد در هر سطح که باشند برخورد قانونی صورت گیرد و اجازه ندهند که با این کار اذهان عامه را مخشوش کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو جهانگیر افزود: «شما یکبار به صفحات اجتماعی در افغانستان سر بزنید، معلوم می‌شود که همه برنده‌ این انتخابات هستند و هیچ بازنده‌‌ای پیدا نخواهید کرد».

سیرت شمس، ساکن شهر کابل نیز گفت: «این گفته‌ها و پیروزی‌های پیش از وقت مانند کف روی آب است اما چیزی که برای ما مهم است، آنست که شهروندان افغانستان با تحمل خطرناک‌ترین تهدیدات امنیتی در پروسه انتخابات، شرکت کردند؛ حال باید کمیسیون‌های انتخاباتی و ناظرین بین‌المللی، به دقت کامل آرای پاک را از ناپاک جدا کرده و پیروز واقعی را که ملت خواسته‌اند اعلام کنند».

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه، ششم مهر، سال ۱۳۹۸ خورشیدی در سراسر این کشور برگزار شد و قرار است که کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی این روند را ۲۷ مهر و نتیجه نهایی آنرا در ۱۶ آبان، سال جاری اعلام کند.

بیشتر از