گروه هفت: به اوکراین کمک نظامی و مالی می‌کنیم

نخست‌وزیر روسیه اعتراف کرد کشورش در بدترین وضع ۳۰ سال گذشته قرار دارد

گروه هفت در نشستی «با شدیدترین لحن» آنچه «جنایات» روسیه در بوچا و سایر شهرهای اوکراین خواند را محکوم کرد.

وزرای خارجه این هفت کشور صنعتی و قدرتمند جهان روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «تصاویر فراموش‌نشدنی مرگ غیرنظامیان، قربانیان شکنجه و آنچه به نظر اعدام می‌رسد و همچنین گزارش خشونت جنسی و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی نمایانگر چهره واقعی جنگ وحشیانه و تهاجمی روسیه علیه اوکراین و مردمش است.»

این بیانیه افزود: «قتل عام در بوچا و سایر شهرهای اوکراین در فهرست جنایات و نقض شدید قانون بین‌المللی از جمله قانون بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشر قرار خواهد گرفت که به دست متهاجم در خاک اوکراین انجام شده است.»

در روزهای گذشته، تصاویری از جسد شهروندان کشته‌شده در خیابان‌های بوچا، یکی از حومه‌های کی‌یف، منتشر شده است. این تصاویر پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از این شهر که مدتی آن‌را در اختیار داشتند گرفته شده‌اند. مقام‌های محلی می‌گویند تنها در همین شهر، بیش از ۳۰۰ نفر به دست نیروهای روسیه کشته شده‌اند که ۵۰ نفرشان اعدام شده بودند. مسکو منکر این اتهام‌ها است.

گروه هفت شامل آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا است. این گروه زمانی «گروه هشت» نام داشت و شامل روسیه هم بود، اما در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک این کشور در سال ۲۰۱۴، روسیه از این گروه حذف شد. بیانیه گروه تاکید می‌کند که این کشورها آماده کمک به اوکراین برای دفاع از خود در مقابل اشغال روسیه‌اند «از جمله از طریق ارسال تجهیزات نظامی و کمک‌های مالی.»

بیانیه تاکید می‌کند: «ما تاکید می‌کنیم که مرتکبین این اعمال و جنایات شنیع، از جمله حملاتی که شهروندان غیرنظامی را هدف گرفتند و دست به نابودی زیرساخت‌های نظامی زدند، مسئول دانسته خواهند شد و مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.»

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: «گروه هفت به همراه شرکای بین‌المللی به اعمال و افزایش فشار بر روسیه از طریق اقدام‌های هماهنگ‌شده محدودکننده بیشتر خواهد زد تا قابلیت‌های روسیه برای ادامه تهاجم علیه اوکراین به شیوه موثری از کار بیفتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، روز پنجشنبه اعتراف کرد که کشورش به دلیل تحریم‌های بی‌سابقه غرب با سخت‌ترین اوضاع خود در ۳۰ سال گذشته مواجه شده است اما افزود که تلاش‌ها برای انزوای روسیه از اقتصاد جهانی ناکام خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری تاسِ روسیه، آقای میشوستین گفت در شرایط جدید، فرصت‌های جدیدی برای اقتصاد روسیه به وجود آمده است چون شرکت‌های خارجی که این کشور را ترک می‌کنند، فضا را برای سایر کشورها می‌گشایند.

از سوی دیگر، مذاکرات روسیه و اوکراین نیز همچنان ادامه دارند. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز پنجشنبه گفت کی‌یف به این مذاکرات ادامه می‌دهد «تا جلوی بوچاهای دیگر را بگیریم.» او از جامعه بین‌المللی، خواهان افزایش فشار بر کرملین شد و گفت تداوم جنایات جنگی به معنی این است که تحریم‌ها تاکنون موثر نبوده‌اند.

آقای کولبا گفت مواضع هر طرف در مذاکرات دیپلماتیک «بر اساس موفقیت‌های ارتش‌های هر یک و تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده بر روسیه» تعیین خواهد شد.

او که در نشستی خبری در بروکسل در پی دیدار وزرای خارجه ناتو صحبت می‌کرد گفت: «دو مساله هست که یا موضع ما را قوی‌تر می‌کند یا موضع آن‌ها را. البته که ما داریم تلاش می‌کنیم هر چه می‌توانیم انجام دهیم تا ما قوی‌تر باشیم و در نهایت پیروز شویم.»

وزیر خارجه اوکراین بار دیگر از جامعه جهانی خواست دست از خرید نفت و گاز روسیه بردارد.

کولبا گفت: «لطمه‌ای که تحریم‌ها تاکنون به روسیه زده است عواقبی طولانی‌مدت برای روسیه دارد. اما مردم همین امروز دارند می‌میرند. تهاجم آن‌ها در حال شکل‌گیری است. و ما نیاز به اقدام‌هایی داریم که همین امروز ماشین جنگی روسیه را متوقف کنند. تا وقتی این کار انجام نشود نمی‌توانیم صحبت از موثر بودن کامل تحریم‌ها کنیم.»

در واشنگتن ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، هشدار داد که جنگ روسیه با اوکراین ادامه‌دار خواهد بود و در حالی که پایان تهاجم روسیه مشخص نیست و اوکراین همچنان برای حفظ تمامیت ارضی خود می‌جنگد، باید انتظاریک جنگ طولانی را داشت. ارشدترین مقام نظامی آمریکا که روز پنجشنبه در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا شهادت می‌داد گفت: «به نظر من پیروزی برای اوکراین این است که کشوری آزاد و مستقل بماند، چنان‌که از سال ۱۹۹۱ بوده است و تمامیت ارضی خود را حفظ کند. این کار بسیار دشوار خواهد بود.»

میلی گفت: «اوکراینی‌ها توانسته‌اند حمله روسیه به کی‌یف را شکست دهند، اما نبرد مهم دیگری در مناطق جنوب شرقی و حول منطقه دونباس و دونتسک در جریان است و روس‌ها حالا می‌خواهند نیروهایشان را متمرکز بر حمله به آن منطقه کنند. به نظر من، در حال حاضر معلوم نیست این اوضاع چطور خاتمه پیدا کند. بهترین حالت این است که پوتین تصمیم به آتش‌‌بس بگیرد، دست از این تهاجم بردارد و نوعی تداخل دیپلماتیک انجام شود، اما فعلا به نظر نمی‌رسد چنین چیزی در افق بلافصل وجود داشته باشد.»

در نیویورک، سرگئی کیسیلتسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، از تمام دولت‌های عضو این سازمان خواست به لایحه‌ای که روسیه را از شورای حقوق بشر این سازمان تعلیق می‌کند رای مثبت دهند. این سفیر که اولین سخنران مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه صبح روز پنجشنبه بود، شورای حقوق بشر را به کشتی در حال غرق تایتانیک تشبیه کرد. آمریکا پیش از این گفته است این لایحه از حمایت آرای لازم (یعنی دوسوم کشورهای عضو سازمان ملل) برای تعلیق روسیه برخوردار خواهد شد.

بیشتر از جهان