حمایت عربستان از شورای ریاست جمهوری؛ کمک سه‌میلیارد دلاری برای بازسازی اقتصادی یمن

علاوه‌بر کمک مشترک دومیلیارد دلاری عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پشتیبانی از بانک مرکزی یمن، ریاض بیش از یک‌میلیارد دلار دیگر هم به حمایت از توسعه و بهبود شرایط زندگی در آن کشور اختصاص داده است

عربستان سعودی ضمن استقبال از تصمیم عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، مبنی‌بر واگذاری اختیاراتش به شورای ریاست جمهوری و تاکید بر حمایت از این شورا، متعهد شد که با اهدای کمک‌هایی به ارزش بیش‌از دو میلیارد دلار، از بازسازی اقتصادی آن کشور جنگ‌زده حمایت کند.

هم‌زمان با اعلام این کمک‌های مالی، شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، بر حمایت آن کشور از شورای ریاست جمهوری یمن تاکید و ابراز امیدواری کرد که تاسیس این شورا، به «آغاز فصلی جدید در یمن» کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، واس، ولیعهد سعودی روز پنجشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه، در دیدار با رئیس‌جمهوری پیشین دولت قانونی یمن و اعضای شورای ریاست جمهوری آن کشور، گفت امیدوار است ایجاد این شورا، یمن را از وضعیت جنگ، به‌سوی صلح و توسعه سوق دهد.

او گفت که امیدوار است مرحله بعدی برای یمن متفاوت باشد و بر اهمیت عزم همه طرف‌ها برای این موضوع، تاکید کرد.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین تاکید کرد پادشاهی مشتاق است که یمن از «امنیت، ثبات و رفاه» برخوردار شود.   

کمک‌های مالی ریاض به یمن در چند بخش مختلف اهدا خواهد شد: 

- دو میلیارد دلار به‌منظور پشتیبانی از بانک مرکزی یمن که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین آن را به‌طور مشترک (هرکدام یک‌میلیارد دلار) برعهده گرفته‌اند. 

- یک میلیارد دلار که عربستان سعودی ۶۰۰ میلیون دلار آن را برای خرید مشتقات نفتی و ۴۰۰ میلیون دلارش را برای حمایت پروژه‌های و طرح‌های توسعه در یمن اختصاص داده است. 

- ۳۰۰میلیون دلار که عربستان سعودی به‌منظور تامین بودجه طرح‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ میلادی برای کاهش درد و رنج مردم یمن و بهبود شرایط زندگی آن‌ها متعهد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی ضمن اعلام اهدای این کمک‌های مالی، از شورای جدید ریاست جمهوری یمن خواست که مذاکره با حوثی‌ها را آغاز کند و همچنین خواستار برگزاری یک نشست بین‌المللی برای حمایت از اقتصاد یمن شد.

عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت قانونی یمن، روز پنجشنبه از تشکیل شورای هشت‌نفره ریاست جمهوری جدید یمن خبر داد و اختیارات خود را به‌طور کامل به آن واگذار کرد.

هادی که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به‌سر می‌برد، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این شورا برای تکمیل اجرای مرحله انتقالی ایجاد شده است و برای پایان‌دادن به درگیری‌های چندساله در یمن، اختیار مذاکره با شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را خواهد داشت.

 این اقدام عبدربه منصور هادی با هدف حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای احیای مذاکرات به‌منظور پایان دادن به جنگ هفت‌ساله در این کشور صورت گرفته است.

در جنگ داخلی یمن، ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه یک بحران انسانی وخیم شده است، به‌شکلی که زندگی ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

از زمانی که حوثی‌‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست گرفتند، این کشور درگیر خشونت و جنگ داخلی بوده است؛ یک‌ سال پس از آن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و با حضور امارات متحده عربی، در حمایت از دولت قانونی یمن وارد جنگ با حوثی‌ها شد که با وجود تلاش‌های مکرر برای خاتمه آن، همچنان ادامه داشته است.

گروه‌های مختلف یمنی با میانجی‌گری سازمان ملل متحد، از یازدهم فروردین‌ماه، در نشستی یک‌هفته‌ای در ریاض به گفت‌وگو درباره آینده سیاسی این کشور پرداختند؛ هم‌زمان، طرف‌های درگیر، از روز شنبه، ۱۳ فروردین‌ماه، برای برقراری یک آتش‌بس دوماهه، توافق کردند.

رهبران شبه‌نظامیان حوثی‌ از گفت‌وگوی گروه‌ها و جناح‌های یمنی استقبال کرده، اما گفته بودند تنها درصورتی به آن می‌پیوندد که در یک کشور بی‌طرف برگزار شود و در نشست ریاض حاضر نشدند.