بازگشت ۲۹ اثر تاریخی ایران از فرانسه

قدیمی‌ترین شی‌ء متعلق به این مجموعه، یک قطعه سفال دوره عصر مفرغ است

مجموعه اشیاء بازگشتی از فرانسه روز ۱۷ فروردین در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است. عکس: خبرگزاری میراث فرهنگی

 وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۲۹ شیء تاریخی بازگشته از فرانسه را در تهران به نمایش گذاشت.

این اشیاء تاریخی که قدمت برخی از آنها به پنج هزار سال می‌رسد از روز چهارشنبه ۱۷ فروردین در موزه ملی ایران به نمایش درآمده است.

سعید اوحدی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌ فرهنگی در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت این مجموعه با تلاش وزارت امور خارجه و برخی دیگر از نهاد‌ها از فرانسه به ایران برگردانده شده است.

اوحدی گفت این وزارت‌خانه پیگیر استرداد ۴۰ هزار شیء تاریخی در قالب ۱۹ پرونده است که تاکنون بخشی از آنها به ایران بازگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور هم در آئین گشایش این نمایشگاه از فعالیت «۸۰ نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۶۵ کشور» با هدف «شناسایی آثار و اشیای تاریخی فرهنگ و تمدن ایران» خبر داد.

مرتضی ادیب‌زاده سرپرست اداره‌ کل موزه‌ها هم در این مراسم گفت که «ظرف سفالی لوله‌دار متعلق به دوره آهن اول و پیکرک‌های سفالی دوره عیلام میانه» جزئی از ۲۹ شئی بازگشتی به ایران است.

در میان اشیاء بازگشتی به نمایش درآمده «ظرفی از جنس قیر طبیعی دوره عیلام میانه»، «پیکرک سفالی دوره اسلامی» و «دوات سفالی لعابدار دوره سلجوقی» هم دیده می‌شود.

قدیمی‌ترین شی‌ء متعلق به این مجموعه، یک قطعه سفال دوره عصر مفرغ است که حدود پنج هزار سال قدمت دارد.

بخشی از این آثار استردادی پس از نمایش در موزه ملی ایران در همین موزه و تعدادی نیز به موزه «رضا عباسی» منتقل خواهد شد.

اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نیز مجموعه‌ای از آجرهای لعاب‌دار بوکان با قدمت دو هزار و ۷۰۰ سال که از سوییس به ایران بازگردانده شده‌اند، در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

این مجموعه که شامل ۵۱ قطعه آجر لعاب‌دار مانایی از منطقه «قلایچی» بوکان در جنوب آذربایجان غربی است، آذرماه ۱۳۹۹ به ایران بازگردانده شده بود.

تپه «قلایچی» که در شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده، زمانی خاستگاه تمدن مانایی در شمال‌غرب ایران، نزدیک مرز عراق بود، اما تا پیش از پیدایش آجرهای تزیین‌شده و لعاب‌دار، کمتر کسی از ماجرای آن و ارزش آجرها خبر داشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر