افزایش بی سابقه مهاجرت غیر قانونی از الجزایر

ناامیدی نسبت به آینده، عامل اصلی افزایش مهاجرت است

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

افزایش بی سابقه شمار مهاجران غیر قانونی به سواحل اروپا، الجزایر را با چالش اجتماعی جدیدی رو به رو کرده و بر دشواری های اجتماعی این کشور افزوده است. در حالی که در گذشته، تنها نسل جوان برای رهایی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی دل به دریا می زد اما اکنون شهروندان الجزایر، اعم از کودک و بزرگ در تلاش برای ترک وطن و مهاجرت به اروپا هستند. با آن که مسیر پر خطر مهاجرت غیر قانونی همه روزه شماری زیادی از این شهروندان را به کام مرگ می کشد اما وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی به قدری بالا است که مردم برای رسیدن به کشور های اروپایی، تمامی خطر ها را نادیده می گیرند. خبر های مربوط به حوادث ناگوار مهاجرت غیر قانونی و واژگون شدن قایق های حامل مهاجرین، در این اواخر سر خط خبر های رسانه ها و شبکه های اجتماعی را شکل می دهد.

حادثه غم انگیز واژگون شدن یک قایق مهاجران غیر قانونی الجزایر در دریای مدیترانه که به سوی اسپانیا و ایتالیا در حرکت بود، در چند روز اخیر، الجزایر را تبدیل به یک ماتم سرا کرده است. شمار زیادی از مسافران این قایق از جمله، دو کودک و یک زن که اجساد آن ها از عمق دریا بیرون آورده شده است، قربانی این سفر پر مخاطره شده اند.

در همین راستا، وزارت دفاع الجزایر اعلام کرده است که در جریان ماه سپتامبر جاری، تعداد 295 نفر که در تلاش برای مهاجرت غیر قانونی بودند از سوی گارد ساحلی این کشور بازداشت شده اند و این بزرگ ترین رقمی است که تا کنون در الجزایر به ثبت رسیده است. شب جمعه گذشته، گارد ساحلی الجزایر موفق شد پنج نفر از مهاجران غیر قانونی در سواحل استان تیبازه را نجات دهد، در حالی که نفر ششم پیش از آن که نجات یابد، جان خود را از دست داد. هفته گذشته، قایقی که 7 مهاجر غیر قانونی را به سوی اروپا نقل می داد، در سواحل استان تیبازه دچار مشکل شد و نیرو های گشت دریایی، 6 نفر مهاجر غیر قانونی را که در این قایق بودند، نجات دادند اما نفر هفتم آن ها نتوانست نجات پیدا کند. در همین حال و بنا به گفته ای مقامات امنیتی الجزایر، در جریان 24 ساعت گذشته تعداد 116 تن از شهروندان سوریه، مراکش و الجزایر که قصد مهاجرت غیر قانونی را داشتند، در سواحل غربی الجزایر بازداشت شدند.

در پیوند به مسئله ای افزایش بی سابقه ای مهاجرت غیر قانونی از الجزایر، عبد الطیف دحمانی، استاد جامعه شناسی دانشگاه وهران گفت: افزون بر دشواری های روز افزون اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی، بازگشت چهره های سیاسی رژیم سابق به قدرت، میزان نا امیدی را در میان شهروندان افزایش داده است و این خود عامل اساسی برای ترک وطن و مهاجرت به خارج از کشور است. با آن که جنبش مردمی در آغاز فعالیت های خود، امیدواری به آینده را افزایش داد اما ظهور مجدد چهره های سیاسی که ملت به آن ها دیگر چشم امیدی ندارد، باعث نابسامانی های بیشتر در جامعه شده است.

در همین راستا، سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است که آغاز سال میلادی 2019 تا 22 ماه اوت 2019،  859 نفر از مهاجران غیر قانونی که قصد رسیدن به اروپا را داشتند در دریای مدیترانه غرق شدند، بیشتر این مهاجران در سواحل آفریقا جان خود را از دست دادند. البته در همین مدت، بیش از 45 هزار از مهاجران توانستد با عبور از دریا خود را به اروپا برسانند.

افزایش حوادث ناگوار مهاجرت های غیر قانونی، خاطرات تلخ بحران نا امنی دهه نود را در اذهان مردم الجزایر احیا می کند، زمانی که شهروندان بی نوای الجزایر به علت افزایش دشواری ها وادار به ترک میهن می شدند. امروز الجزایر بار دیگر شاهد همان بحران است و میزان مهاجرت های غیر قانونی که منجر به قربانی شدن مردم می شود به شدت در حال افزایش است.

دحمانی می افزاید که مسئولیت این فاجعه به دوش سیاستمدارانی است که امیدواری به آینده را به نا امیدی تبدیل کردند، جنبش مردمی 22 فوریه، تحول بزرگ و مثبتی برای آینده کشور بود اما پیش از این که این جنبش به مقصد برسد، سیاستمداران، مسیر آن را منحرف کردند و آرزو های ملت را با خاک یک سان کردند. افزایش اختلافات سیاسی و گروهی و سود جویی رهبران سیاسی از اوضاع فراهم شده، عامل عمده ای ناکامی ها و پایان همه ای امیدواری های ملت به آینده بود، همین امر باعث شد شهروندان الجزایر، مهاجرت پر مخاطره ای غیر قانونی را با تمامی دشواری های آن بپذیرند و راه فرار از میهن را در پیش گیرند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia