کامیون‌داران بار نزدند، گوجه‌فرنگی کیلویی ۲۵ هزار تومان شد

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی به کنایه نوشتند: «قیمت گوجه‌فرنگی به دلار رسید»

قیمت گوجه‌فرنگی اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۱ بود - باشگاه خبرنگاران جوان 

رسانه‌های داخلی ایران از افزایش قیمت گوجه‌فرنگی تا کیلویی ۲۵ هزار تومان خبر داده‌اند اما برخی منابع خبری و کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند نوع مرغوب این محصول در فروشگاه‌های سطح شهر تهران تا کیلویی ۴۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، افزایش قیمت گوجه‌فرنگی را به کاهش عرضه آن ارتباط داد و گفت: «در شرایط عادی حدود دو تا سه هزار تن گوجه‌فرنگی به میدان تره‌بار وارد می‌شد اما در دو روز گذشته، این حجم به ۵۰ تن کاهش پیدا کرد و همین کمبود باعث شد قیمت گوجه‌فرنگی در میدان اصلی میوه و تره‌بار به کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برسد.»

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به افزایش نرخ باربری‌ها، به خبرگزاری ایلنا گفت: «۱۷ درصد به تعرفه کامیون‌داران اضافه شده است و از این رو بسیاری از آنان برای بار زدن محصولات کشاورزی تمایلی ندارند. از سوی دیگر عده‌ای که هویتشان مشخص نیست با پرتاب سنگ به کامیون‌داران اجازه فعالیت را از آن‌ها گرفته‌اند.»

دارایی‌نژاد قیمت گوجه‌فرنگی در مزرعه را کیلویی ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «این گوجه تا به تهران برسد، نرخ آن کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌شود و خریداران در واحدهای صنفی باید آن را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مصطفی دارایی‌نژاد، روز سه‌شنبه، ۱۶ فروردین، میزان بار ورودی گوجه‌فرنگی به تهران ۱۰ کامیون بود؛ در حالی‌ که این حجم از بار فقط می‌تواند نصف یک سالن در میدان میوه و تره‌بار را پر کند. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرانی و کمبود گوجه‌فرنگی فقط محدود به تهران نیست و در دیگر شهرها نیز رخ داده است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه از قول نوروزعلی اسماعیلی، رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی اصفهان، نوشت که به دلیل اعتصاب کامیون‌داران، قیمت گوجه‌فرنگی افزایش یافته است.

حسین درجانی، رئیس اتحادیه میدان‌های میوه و تره‌بار اراک نیز درباره دلیل گران شدن گوجه‌فرنگی در این شهر به نقش کامیون‌داران اشاره کرد. هم‌زمان گزارش‌هایی از شهرهای دیگری از جمله همدان، ارومیه و اهواز منتشر شد که کمبود و گرانی گوجه‌فرنگی را تایید می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، قیمت گوجه‌فرنگی اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۱ بود؛ چرا که قیمت این محصول سال گذشته همین موقع کیلویی شش هزار و ۵۰۰ تومان بود. افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در اوایل فصل بهار بی‌سابقه‌ است و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به این موضوع پرداخته و با اشاره به قیمت ۲۷ هزار تومانی دلار، به کنایه نوشته‌اند: «قیمت گوجه‌فرنگی به دلار رسید.»

گزارش خبرگزاری ایسنا حاکی از آن است که علاوه بر گوجه‌فرنگی، قیمت سیب‌زمینی، پیاز و خیار نیز افزایش یافته است. در حال حاضر هر کیلو پیاز زرد هشت هزار تومان فروخته می‌شود و پیاز قرمز کیلویی ۱۰ هزار تومان و سیب‌زمینی و خیار کیلویی ۱۶ هزار تومان است.

بیشتر از اقتصاد