طرح چین برای پروازهای مسافری مافوق صوت

پروازهای مافوق صوت با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت (حدود ۶۰۰۰ کیلومتر در ساعت) است

علاقه به گردشگری فضایی روند رو به رشدی دارد، و شرکت ویرجین گلکتیک رزرو بلیت برای تعداد محدودی مسافر فضایی را آغاز کرده است‌ـ VIRGIN GALACTIC / AFP

یک شرکت فناوری چینی از طرح‌هایی برای پروازهای مافوق صوت رونمایی کرد که با آن می توان با سرعت یک مایل (حدود یک کیلومتر و ۶۰۰ متر) در ثانیه پرواز کرد و مسیرهای طولانی مانند شانگهای به نیویورک را طی دو ساعت پیمود.

شرکت «ترابری فضایی» (Space Transportation) که با نام «شرکت فناوری لینگ‌کونگ تیانشینگ پکن» (Beijing Lingkong Tianxing Technology) نیز شناخته می‌شود، با انتشار یک کلیپ ویدیویی کارتونی (animated video) پیشنهادش برای انجام «پروازهای فضایی» را معرفی کرد. در این طرح یک موشک هواپیمای جت را تا مرز فضا «پیش‌ می‌راند»، سپس هواپیما از آن جدا می‌شود و با سرعت حدود ۷۰۰۰ کیلومتر در ساعت به پرواز خود ادامه می‌دهد.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، حداکثر سرعت هواپیمای کنکورد ۲۱۷۹ کیلومتر در ساعت بود، اما پروازهای مافوق صوت با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت (حدود ۶۰۰۰ کیلومتر در ساعت) است.

در وب‌سایت این شرکت مستقر در شانگهای آمده است که قصد دارند هر چه زودترتا سال ۲۰۲۵  پروازهای آزمایشی را انجام دهند و در نظر دارند «پرواز وسایل نقلیه مافوق صوت جهانی در مقیاس کامل را تا سال ۲۰۳۰» به بهره‌برداری برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این ویدیو، مسافران بدون نیاز به لباس فضایی یا اکسیژن، سوار می‌شوند و در صندلی‌هایی می‌نشینند که بی‌شباهت به صندلی‌های هواپیماهای فعلی نیست.

با این حال، این نوع پرواز نیاز به فرود عمودی دارد و باعث می‌شود از حدی که مسافران معمولی عادت کرده‌اند، به‌نسبت بیشتر «مو را بر تن سیخ کند».

این شرکت در ماه اوت اعلام کرد که در تازه‌ترین اقدام تامین اعتبار خود و در مسیر برنامه ۱۰ ساله‌‌اش برای بردن مسافران به مرز فضا، بیش از ۳۰۰ میلیون یوان (۳۵ میلیون پوند) تامین کرده است.

این شرکت مجموعه پرتاب‌هایی آزمایشی و آزمایش‌هایی برای تجهیزات فرود انجام داده است، اما کارشناسان هواپیمایی و پرواز فضایی پیش‌بینی می‌کنند که سازندگان این نوع هواپیما ممکن است در سال‌های آینده با برخی مشکلات فنی مواجه شوند.

زوئو لینگی از شرکت جینگ‌وی چین، از شرکای سرمایه‌گذار شرکت لینگ‌کونگ تیانشینگ، می‌گوید: «تصور کنید که در کمتر از دو ساعت، می‌توانیم از نیم‌کره شرقی به نیم‌کره غربی پرواز کنیم. این می‌تواند نسل بعدی هواپیماها باشد که بر حمل و نقل جهانی مسافر و ترابری تاثیر زیادی خواهد گذاشت.»

«لجستیک نقش عمده‌ای دارد. گروه‌های بسیار کمی وجود دارند که قادر به ساخت هواپیماهای پرسرعت هستند و ما مفتخریم که با آن‌ها همکاری می‌کنیم و مشتاقانه منتظریم اولین مسافران آن‌ها باشیم.»

طبق گزارش‌ها، شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) و موسسه سی‌ای‌اس‌آی‌سی (CASIC)، نیز مانند شرکت رقیب چینی‌شان، آی‌اسپیس (iSpace)، در حال ساخت هواپیماهای مافوق صوت‌اند.

علاقه به گردشگری فضایی به خودی خود روند رو به رشدی دارد، و شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) رزرو بلیت برای تعداد محدودی مسافر فضایی را از ماه فوریه آغاز کرده است.

طبق بیانیه‌ای مطبوعاتی، در طول پرواز، «سفینه فضایی به زیبایی معلق می‌شود و فضانوردان می‌توانند چند دقیقه خارج از صندلی‌شان بی‌وزنی را تجربه کنند و با تماشا از ۱۷ پنجره سفینه فضایی، از مناظر خیره‌کننده زمین لذت ببرند».

© The Independent

بیشتر از جهان