۷۰ درصد آمریکایی‌ها نگران حمله هسته‌ای‌اند

پس از حمله روسیه به اوکراین، بیم در گرفتن جنگ جهانی سوم افزایش یافت

«تصور وقوع جنگ جهانی سوم فقط در سر سیاستمداران غربی است و مردم روسیه چنین فکر نمی‌کنند» - Dimitar DILKOFF / AFP

بر اساس نظرسنجی انجمن روانشناسی آمریکا، حدود ۷۰ درصد از مردم این کشور نگران وقوع حمله هسته‌ای‌اند و با توجه به حمله روسیه به اوکراین می‌ترسند که این مراحل ابتدایی وقوع جنگ جهانی سوم باشد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بیم در گرفتن جنگ جهانی سوم بین مردم جهان افزایش یافت و هرچند بعضی از کارشناسان وقوع چنین اتفاقی را محتمل نمی‌دانند، هشتگ جنگ جهانی سوم در رسانه‌های اجتماعی تا روزها فراگیر (ترند) بود.

بر اساس این نظرسنجی که در ماه مارس انجام شد، ۸۰ درصد مردم آمریکا جنگ اوکراین و روسیه را یکی از دلایل استرس در زندگی خود اعلام کردند و ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم ترس از تلافی احتمالی روسیه علیه مواضع آمریکا از طریق حملات سایبری یا تهدیدهای هسته‌ای را یکی دیگر از دلایل استرس‌ خود برشمردند.

تحلیلگران معتقدند که حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ سلاح هسته‌ای در اختیار ۹ کشور در جهان قرار دارد که از این میان، آمریکا و روسیه بیشترین سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پیش از این درباره حمله روسیه به اوکراین گفته بود که دخالت نظامی آمریکا در اوکراین به وقوع معنای جنگ جهانی سوم است و به همین علت کشورش در اوکراین دخالت نظامی مستقیم نخواهد کرد.

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، چندین بار درباره وقوع جنگ جهانی سوم به رهبران جهان هشدار داده است. او بارها از رهبران سایر کشورها درخواست کرد بر فراز کشورش منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند. با این حال کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل احتمال وقوع درگیری مستقیم با روسیه، از این کار سر باز زدند؛ اما زلنسکی در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عنوان کرد که همچنان معتقد است کشورهای غربی در نهایت منطقه پرواز ممنوع ایجاد خواهند کرد، ولی زمانی که جنگ جهانی سوم شروع شده باشد و «آن وقت دیگر دیر است».

 وزیر خارجه روسیه هم هرچند درباره وقوع احتمالی جنگ جهانی سوم گفته بود که «تصور وقوع جنگ جهانی سوم فقط در سر سیاستمداران غربی است و مردم روسیه چنین فکر نمی‌کنند»، در جواب جو بایدن که گفت تنها گزینه جایگزین تحریم‌ها جنگ جهانی است، تصریح کرد: «جنگ جهانی سوم فقط می‌تواند جنگ هسته‌ای باشد.»