زنان هفت برابر بیشتر از مردان به«التهاب روده بزرگ» مبتلا می‌شوند

بیماری‌های گوارشی عارضه‌هایی‌اند که بر روده، کبد و لوزالمعده تاثیر می‌گذارند

بیماری کولیت میکروسکوپی ممکن است «ناتوان‌کننده» باشد - Pexels

پژوهش‌های جدید نشان داده است که زنان هفت برابر بیشتر از مردان ممکن است به بیماری روده‌ای «ناتوان‌کننده» به نام کولیت میکروسکوپی مبتلا شوند.

در این مطالعه که گاتز یوکی آن را انجام داد، آمده است که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا دلیل این شکاف جنسیتی مشخص شود و به اطمینان برسیم که (این بیماری) در زنان سریع‌تر تشخیص داده می‌شود و درمان آن پیشرفت کند‌.

گاتز یوکی که یک موسسه خیریه پیشرو است، اشاره کرد که کولیت میکروسکوپی التهاب روده بزرگ است که باعث شکم‌درد، اسهال مداوم و آبکی در طول روز و شب و همین‌طور کاهش وزن، خستگی و بی‌اختیاری مدفوع می‌شود.

فعالان این کارزار اشاره کردند که کولیت میکروسکوپی ممکن است «ناتوان‌کننده» باشد -به کیفیت زندگی بیماران به شکل گسترده‌ای آسیب می‌رساند زیرا بیمار برای انجام دادن کارهای روزمره با مشکل مواجه می‌شود؛ چون (داشتن) این علائم بدین معنا است که مبتلایان همواره باید کنار توالت باشند. پیامدهای این بیماری به انزوای بیماران و درنتیجه وخامت سلامت روان آن‌ها می‌انجامد.

پژوهش‌هایی که پیش‌تر در سال جاری انجام شد، نشان داد که ۸۸ درصد از مبتلایان به این عارضه را زنان تشکیل می‌دهند و [بیماری] اکثر آن‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ سالگی تشخیص داده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جولی که ابتلای او به کولیت میکروسکوپی در سال ۲۰۲۰ تشخیص داده شد، می‌گوید که علائم این بیماری «وحشتناک» است.

این زن ۴۲ ساله که اهل سیدکاپ در کنت است، ادامه داد:«درد فلج‌کننده معده، حالت تهوع و همین‌طور اسهال آبکی داشتم که چند هفته طول کشید و درست موقعی که بیماری‌ام را تشخیص دادند و درمان استروئیدی را شروع کردم، (علائم) متوقف شد.»

«همه این‌ها بر سلامت روانم تاثیر زیادی گذاشت؛ چون در زمان قرنطینه رخ داد و نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده است. بیماری بسیار منزوی‌کننده‌ای است و کاملا می‌فهمم چرا به آن ناتوانی پنهان می‌گویند.»

«از زمان ابتلایم به این بیماری بیش از یک سال گذشته اما‌ هنوز هم عود می‌کند. دائم به چیزی که می‌خورم فکر می‌کنم و وقتی بیرون‌ام، دنبال نزدیک‌ترین دستشویی می‌گردم؛ این آدم را از پا درمی‌آورد.»

جولی که نخواست نام خانوادگی‌اش استفاده شود، گفت که مردم در مورد کولیت میکروسکوپی اصلا اطلاعات ندارند و اضافه کرد که بسیاری از مبتلایان نمی‌دانند به چه بیماری مبتلا شده‌اند.

او افزود: «پیام من به هرکسی که علائم دارد این است که اگر حس می‌کنید حالتان خوب نیست و تلاش می‌کنید بفهمید بیماری‌تان چیست، مقاومت کنید و از یک متخصص گوارش وقت بگیرید. درمان‌های موجود قطعا علائم را بهبود می‌بخشند.»

پیش‌بینی می‌شود که حدود ۶۷ هزار و ۲۰۰ نفر در بریتانیا با بیماری کولیت میکروسکوپی زندگی می‌کنند و دست‌کم یک نفر از هر هزار نفر باور دارد که به این بیماری مبتلا است. هرسال حدود ۱۷ هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شود اما پژوهشگران هشدار می‌دهند رقم واقعی احتمالا بسیار بالاتر از این است.

پژوهش‌های قبلی نشان داد که از هر سه بیمار مبتلا به کولیت میکروسکوپی، بیماری یک نفر را در ابتدا به اشتباه سندروم روده تحریک‌پذیر تشخیص داده‌اند.

جولی هرینگتون، مدیر اجرایی گاتز یوکی، گفت: «هزاران نفر در سراسر کشور در اثر عوارض کولیت میکروسکوپی به معنای واقعی کلمه در حبس خانگی به سرمی‌برند و اکنون می‌دانیم که این میزان‌ رو به افزایش است و احتمالا با افزایش سن جمعیت، بیشتر خواهد شد.»

«ما برای شناسایی عوامل خطر و یافتن دلیل احتمال ابتلای بیشتر زنان به بیماری کولیت میکروسکوپی حقیقتا به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم به جایی برسیم که پیشگیری و تشخیص سریع‌تر امکان‌پذیر شود.»

«در عین حال، امیدوارم که هفته آگاهی از کولیت میکروسکوپی امسال به ارتقا آگاهی درباره این بیماری بسیار دشوار بینجامد و مبتلایان به درمان‌های ساده‌ای برسند که در کیفیت زندگی‌ آنان ‌تفاوت‌‌ بزرگ و چشمگیری ایجاد کند.»

پژوهشگران گفتند که اگر (این بیماری) با استروئیدی به نام بودزوناید درمان شود، کیفیت زندگی به شدت بهبود می‌یابد.

بیماری‌های گوارشی عارضه‌هایی‌اند که بر روده، کبد و لوزالمعده تاثیر می‌گذارند. در چنین شرایطی، این یکی از عوامل موثر از هر هشت مورد مرگ در بریتانیا است.

پروفسور شاجی سباستین، از معتمدان گاتز یوکی و همین‌طور متخصص گوارش مشاور در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه هال، سرویس سلامت همگانی انگلستان، گفت:«دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند چه چیزی باعث کولیت میکروسکوپی می‌شود و برای مشخص کردن ترکیبی از عوامل باید به وضوح پژوهش‌های بیشتری انجام شود.»

«آنچه قطعا می‌دانیم این است که این بیماری بسیار ضعیف‌کننده است، اما با آزمایش‌های مناسب نیز کاملا درمان‌پذیر است. برای جلوگیری از عذاب بی‌دلیل بیمار تشخیص زودهنگام ضروری است؛ بنابراین پیام اصلی من در هفته آگاهی از کولیت میکروسکوپی آن است که در سکوت رنج نکشید و در صورت مشاهده علائم از پزشک عمومی خود کمک بگیرید.»

© The Independent