نامزدی جو بایدن، هدیه‌ای به کارزار انتخاباتی ترامپ

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که توسط نظامی نژادپرستانه پشتیبانی می‌شود

نامزد انتخابات پیش روی آمریکا، جو بایدن، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ - WILLIAM THOMAS CAIN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

معمولا وقتی از الیزابت وارن سوالی درباره سیاست‌هایش بپرسید جوابی روشن و قطعی به شما می‌دهد. ولی وقتی در این هفته از او سوالی درباره یکی از حریف‌های اصلی‌اش در انتخابات جاری شد کاملا آشکارا به هم ریخت. نیکول سیانا، گزارشگر انتخاباتی شبکه سی‌بی‌اس این نامزد محبوب انتخابات را تحت فشار قرار داد که آیا طرح اخلاقی او اجازه می‌دهد پسر معاون‌اش در هیات مدیره یک شرکت خارجی عضو شود؟ جواب سریع وارن «نه» بود ولی بعد اضافه کرد: «نمی‌دانم، یعنی باید نگاه دقیقتری به جزییات داشته باشم».

وارن تنها نامزد حزب دموکرات در انتخابات نیست که برای اظهار نظر درباره این ماجرا مورد سوال قرار گرفته است.

هنگام حضور در لس آنجلس از کمالا هریس پرسیده شد آیا باید از جو بایدن یا پسرش، هانتر تحقیق شود. او گفت: «به اعتقاد من این یک تاکتیک سیاسی به کارگرفته شده توسط دونالد ترامپ است چرا که از نظر او بایدن تهدید محسوب می‌شود. این فقط یک تهدید سیاسی است و من به هیچ‌وجه از آن حمایت نمی‌کنم».

اما وقتی از او پرسیده شد آیا این رسوایی - فارغ از صحت داشتن یا نه- در انتخابات باعث دردسر برای آقای بایدن می‌شود خانم هریس فروتنانه پاسخ داد: «تصمیم در این باره را به رای‌دهندگان واگذار می‌کنم». بسیاری با این اظهارات وی مشکل دارند و استدلال می‌کنند اگر این ماجرا به جای جو بایدن درباره دونالد ترامپ و سواستفاده از او از قدرت‌اش به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده، بود او چنین نظری نمی‌داشت. اگر بخواهم صریح بگویم، این نظر در نهایت ساده‌انگاری اظهار شد و حتی بیشتر، نکته اصلی ماجرا را درک نکرده است.

آنچه که رییس‌جمهور به آن متهم شده و خود هم اقرار کرده است کاملا سوءاستفاده آشکار از قدرت است. این که رهبر کشوری خارجی را تحت فشار قرار دهد تا توهم توطئه‌ای که پیش از این باطل شده بود را دوباره علیه پسر رقیب سیاسی‌اش باز گشاید. به ویژه با توجه به این که بایدن فقط یک پسر در قید حیات دارد که می‌دانیم تجربه سو‌استفاده از موادمخدر نیز داشته است، بیشتر سوءنیت عمل رییس‌جمهور عیان می‌شود. در طرف دیگر، هریس هم در مقابل گزارشگران تله‌افکن راست می‌گوید که تصمیم درباره این رسوایی‌ها درباره نامزدهای انتخاباتی در وضعیت سیاسی کنونی بر عهده رای‌دهندگان است.

حتی اگر دست‌راستی‌ها رسوایی هانتر بایدن را از خود درآورده باشند، این ماجرا بیانگر نقطه‌ضعفی دیگر در نامزدی بایدن برای انتخابات است. شاید هیچ مدرکی دال بر ارتکاب عملی اشتباه توسط هانتر بایدن یا بورزیما، شرکت گاز طبیعی که هانتر عضو هیات مدیره آن بود، وجود نداشته باشد. اما از نظر وجهه، همان‌طور که کریس هیز، خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیز در مصاحبه‌ای با دیلی بیست توضیح داد: «فعالیت‌های تجاری پسر معاون رییس‌جمهور در اوکراین ظاهر خوبی ندارد».

گرچه بسیاری به گونه‌ای عجیب اعتقاد دارند حضور هانتر بایدن باعث قوت گرفتن نامزدی جو بایدن می‌شود، اما به نظر می‌رسد او بیشتر به دنبال بهره‌برداری حداکثری از نام‌خانوادگی مشهور خود است تا با همکاری با شرکت‌های اوکراینی پول هر چه بیشتری به جیب زده و بهانه‌ای به دست ترامپ و محافظه‌کاران دهد تا داستان دیگری به جای «ایمیل‌های هیلاری کلینتون» در انتخابات پیش رو داشته باشند. حتی اگر ترامپ و شرکا، روزها، هفته‌ها و ماه‌های سختی را به خاطر فراگیرشدن رسوایی افشاگر تجربه کنند، انتقادات بیشتر و بیشتری نیز متوجه بایدن و خانواده او به خاطر فعالیت‌های تجاری ایشان خواهد شد. احمقانه است که این واقعیت را انکار کرد.

هم‌اکنون نیز توجهات بیشتری متوجه یک شرکت سرمایه‌گذاری شده که توسط هانتر و جیمز بایدن، برادر آقای بایدن اداره می‌شود. به‌ویژه او که علی‌رغم فقدان تجربه کافی برای شغل، در سال ۲۰۱۰ توانست به مسند معاونت اجرایی یک شرکت ساخت‌وساز تکیه زند. علی‌الظاهر این شرکت نهایتا توانسته ۱.۵ میلیارد دلار برای ساخت خانه‌های ارزان‌ قمیت در عراق دریافت کند. علاوه بر این، جیمز بایدن همچنین متهم است به مدیران یک شرکت بهداشتی گفته طرح سرطان معاون رییس‌جمهور تجارت ایشان را تبلیغ خواهد کرد. 

دوباره باید بگویم، بایدن نمی‌تواند اعمال پسر یا برادرش را کنترل کند ولی می‌خواهد فاسدترین رییس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را از کار برکنار کند. چرا باید نامزدی را انتخاب کرد که کارزار انتخاباتی را گلی خواهد کرد؟ به ویژه اکنون که محاکمه استیضاح هم قریب‌الوقع به نظر می‌رسد.

واشنگتن پست ادعا می‌کند کارزار انتخاباتی بایدن در حال بررسی این است که آيا می‌خواهد در مصاف با سیاست‌های رقبای اصلی -الیزابت وارن و برنی سندرز- مالیات بر وال استریت را افزایش دهد یا نه و ما از پیش می‌دانیم که بایدن با افراد نجومی ثروتمند همدلی بسیاری دارد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجشنبه شب در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی در لس‌ آنجلس، بایدن به شوخی و خنده به کمک‌کنندگان بزرگ، که بیشتر جماعت حاضر را تشکیل می‌دادند، گفت شما هم نباید «مجازات» شوید.

بایدن درباره احتمال کاهش مالیات ثروتمندترین قشر جامعه گفت: «قرار نیست اتفاق افتد، اتفاق نخواهد افتاد». و بعد به چشم یکی از پشتیبانان مالی خیره شد و گفت: «اما شما هم نباید مجازات شوید».

ما در دوره‌ای مملو از بی‌عدالتی زندگی می‌کنیم که عمدتا توسط نظامی نژادپرستانه پشتیبانی می‌شود. در مورد جو بایدن هم ما با کاندیدایی طرفیم که می‌گوید از جهل ترامپ حالش به هم می‌خورد ولی با افتخار از همکاری با نژادپرستان صحبت کرده و در یک مناظره در پاسخ به سوال درباره نژادپرستی نظام‌مند در کشور به والدین سیاه‌پوست توهین می‌کند. ما با کسی سر و کار داریم که می‌گوید ثروتمندانی که بیشتر از همه از نظامی که فقط برای نفع‌رسانی انحصاری به ایشان طراحی شده، سود می‌برند، نباید «مجازات» شوند. و اکنون نامزدی که که واقعا ممکن است باعث پایان ترامپ شود، ولی نه آنطور که خود می‌پندارد بلکه بیشتر از آن رو که رسوایی‌هایش ممکن است باعث غرق خودش نیز شود.

در مورد جو بایدن، ما با نامزدی سر و کار داریم که می‌خواهد مملکت را به حالت «عادی» برگرداند. اما اوضاع پیش از ترامپ نیز کاملا ویران بود. ترامپ تنها بر بسیاری از مشکلات ما ذره‌بین نهاد. ما به تغییرات بنیادین نیاز داریم، و اگر این هفته کوچک‌ترین چیزی ثابت کرده باشد این است که مشکل ما با انتخاب یک نامزد قدیمی حل نخواهد شد.

https://www.independent.co.uk/

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه