انتقال فرماندهی نیروی هوایی آمریکا از قطر به کارولینای جنوبی

افزایش تنش‌ها از سوی ایران روند انتقال را تسریع کرد

US Air Force / Reuters پایگاه هوایی العدید در قطر

ایالات متحده آمریکا برای ۱۳ سال از یک ساختمان در پایگاه نیروی هوایی العدید در قطر برای فرماندهی بمب‌افکن‌ها، جت‌ها و پهپاد‌ها در منطقه شمال شرق آفریقا، ‌خاورمیانه و جنوب آسیا استفاده می‌کرد، اما اکنون این پایگاه به کارولینای جنوبی منتقل شده است. واشینگتن‌ پست در گزارشی از این انتقال اعلام نشده که نخستین خروج فرماندهی نیروی هوایی آمریکا از منطقه از زمان جنگ خلیج فارس به شمار می‌رود،‌ خبر داده است.

اکنون تیمی در پایگاه هوایی شاو در کارولینای جنوبی به جای العدید، ‌فرماندهی ۳۰۰ جت و پهپادی را بر عهده دارد که بر فراز خاورمیانه و کشورهایی مانند افغانستان و سوریه پرواز می‌کنند.

ژنرال چنس سالتزمن از فرماندهان نیروی هوایی ایالات متحده می‌گوید،‌ تصمیم انتقال فرماندهی به یک پایگاه متفاوت که به لطف تکنولوژی مدرن امکان‌پذیر شده، از مدت‌ها قبل اتخاذ شده بود و در حالی اجرایی شده که تنش‌ها با ایران،‌ کشوری که در چند صد مایلی پایگاه العدید قرار دارد، افزایش یافته است. او می‌افزاید، عملیات فرماندهی نیروی هوایی به قدری حساس و مهم است که نمی‌توانیم ریسک به خطر افتادن آن را بپذیریم.

به این ترتیب بخشی از عملیات فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه از این پس از ۷ هزار مایل دورتر انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات نیروی هوایی آمریکا بر این باورند که برخوردهای اخیر در منطقه که به ادعای آنها،‌جمهوری اسلامی در آن دخیل بوده، به انتقال این پایگاه هوایی شتاب بیشتری بخشید. اشاره آنها به سرنگونی یک پهپاد آمریکایی با موشک زمین به هوای سپاه بر فراز تنگه هرمز است. همچنین دو هفته قبل حمله‌های موشکی و پهپادی گسترده‌ای علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام شد که آمریکا،‌ عربستان و برخی کشورهای اروپایی ادعا می‌کنند کار جمهوری اسلامی بوده است. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

فردریک کلمن، فرمانده مرکز فعالیت‌های هوا-فضا ششصد و نهم در این زمینه گفت:«جمهوری اسلامی بارها از طریق منابع مختلف تمایل به هدف قراردادن نیروهای آمریکایی را عیان کرده است». او می‌افزاید:«از آنجایی که نبرد علیه داعش به پایان رسیده و روند صلح در افغانستان ادامه دارد، ‌منطقه نسبت به دهه‌های گذشته با ثبات‌تر است؛ البته به جز ایران».

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که با عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و آمریکا، احتمال هدف قرار گرفته شدن پایگاه‌هایی مانند العدید وجود دارد و تضمینی وجود ندارد که این حمله‌ها خنثی می‌شوند.

از سوی دیگر سیستم‌های دفاع موشکی پتریوت و دیگر سامانه‌های دفاعی پیشرفته بیشتر برای مقابله با حمله جت‌ها و موشک‌های بالستیکی طراحی شده که با سرعت زیاد و در ارتفاع بالا حرکت می‌کنند. اما این سامانه‌ها در مقابل حمله موشک‌های کروز با ارتفاع کم و پهپاد‌ها، نظیر سلاح‌هایی که در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان استفاده شد، توانایی دفاعی کمتری دارند و امکان دفاع کامل وجو ندارد.

نیروی هوایی آمریکا برای مقابله با این مشکل،‌ فرماندهی از راه دور را انتخاب کرده و فعلا قصد دارد یک بار در ماه فرماندهی مرکز العدید را از راه دور انجام دهد و سپس این مدت به ۸ ساعت در شبانه روز افزایش می‌یابد.

البته این به معنی تعطیلی پایگاه هوایی العدید در قطر نیست و این پایگاه همچنان بخشی از عملیات که انجام آن از راه دور امکان‌پذیر نیست را بر عهده دارد. در آینده حدود ۸۰۰ موقعیت شغلی از این پایگاه به خاک آمریکا منتقل خواهد شد.