رنج در افغانستان به سطحی بی سابقه‌ رسیده است

بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها به زندگی خود نمره رنج داده‌اند

نظرسنجی تازه موسسه گالوب درباره وضعیت مردم افغانستان در حکومت طالبان که روز دوشنبه، ۱۵ فروردین منتشر شد، نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم افغانستان دیگر دوست ندارند در کشور خود بمانند. 

بر اساس این نظرسنجی، میزان احساس رنج و عذاب مردم افغانستان از سال ۲۰۰۵ که برنامه نظرسنجی گالوپ آغاز شد تاکنون، بی سابقه بوده است. این بالاترین رکورد جهانی برای احساس رنج در زندگی است.

موسسه گالوپ پس از سلطه طالبان بر افغانستان، این نظرسنجی را انجام داد. بر اساس این نظرسنجی، وضعیت اقتصادی مردم افغان با شروع سلطه طالبان رو به وخامت گذاشت اما از دید موسسه گالوپ، روند رو به رشد حس رنج مردم این کشور از سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ زمانی که طالبان بار دیگر آتش جنگ را در بیشتر نقاط افغاستان برافروخت و پیشروی به سمت شهرها را آغاز کرد.

این نظر سنجی وضعیت زنان در افغانستان را بدتر از مردان براورد می‌کند. در این نظرسنجی، ۹۶ درصد زنان افغانستان وضعیت زندگی خود را طوری توصیف کرده‌اند که با معیارهای رنج مطابقت دارد. در حالی که ۹۲ درصد از مردان معتقدند که زندگی آنان با رنج توام است.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون، این اولین‌بار است که سطح احساس رنج زنان نسبت به مردان افزایش می‌یابد. بر اساس این نظرسنجی، زنان افغان به مسیر زندگی خود در آینده بدبین‌اند و از آنجا که طالبان زنان را از کار در هر صنعتی غیر از مراقبت‌های درمانی یا آموزش ابتدایی منع کرده، امکان زنان برای سفر به تنهایی را محدود کرده و آن‌ها را از تحصیلات متوسطه و عالی باز داشته است، وقتی از ‌آن‌ها پرسیده شد که به زندگی خود در پنج سال آینده از صفر تا ۱۰ چه نمره‌ای می‌دهند، میانگین امتیاز در سال ۲۰۲۱، عدد ۱.۸ بود که در مقیاس جهانی گالوپ پایین‌ترین سطح برای زنان در هر کشوری است. در سال ۲۰۲۱، میانگین امتیاز برای مردان افغان ۲.۱ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به طور کلی، در مناطق مختلف افغانستان درباره میزان احساس رنج تفاوت اندکی وجود دارد. هیچ یک از پاسخ دهندگان در هیچ منطقه‌ای، زندگی خود را «تا حدی خوب» هم ارزیابی نکرد و در تمام مناطق، ۸۷ درصد افغان‌ها زندگی‌ خود را «تا حدی ضعیف» ارزیابی کردند که رنج تلقی شود. زمانی که وضعیت رنج بر اساس میزان درآمد افراد را هم بررسی کردند، معلوم شد که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر در وضعیتی قرار دارد که به آن رتبه در رنج بودن داده شود. این به معنای آن است که در افغانستان، بیش از ۹۰ درصد مردم آنقدر درآمد ندارند که خود را آسوده احساس کنند.

موسسه گالوپ پیش‌بینی کرد که تا اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۷ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار خواهند گرفت. نبود کار، توقف کمک‌های جهانی، از بین رفتن کوچک‌ترین فرصت‌های اشتغال‌زایی در افغانستان و کاهش ارائه خدمات دولتی باعث شد تا سطح فقر در حال حاضر بالای ۹۰ درصد باشد و به سمت فقط مطلق حرکت کند.

در این نظر سنجی، ۸۷ درصد مردم افغانستان گفتند که در حال حاضر تامین هزینه‌‌های عادی خانواده برایشان مشکل است و هرچند این روند از سال ۲۰۱۷ آغاز شد، در آن زمان کمتر از ۸۴ درصد مردم معتقد بودند که از پس هزینه‌های زندگی خود بر نمی‌آیند و ۸۹ درصد افغان‌ها نیز گفته بودند وضعیت اقتصادی آنان در حال بدتر شدن است. این نتایج با پیش‌بینی سازمان ملل متحد که اعلام کرد در زمان حاکمیت طالبان، ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان کاهش خواهد یافت، همخوانی دارد.

گالوپ، در بحث جایگاه زنان در افغانستان می‌گوید که ۶۹ درصد مردان افغان بر این باورند که با زنان با احترام برخورد نمی‌شود. این میزان نسبت به نظرسنجی قبلی، کاهشی ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. دلیل آن هم ممانعت طالبان از تحصیل دختران، جلوگیری از فعالیت زنان بیرون از خانه به جز در حوزه بهداشت و جلوگیری از سفر زنان بدون محرم شرعی است.

بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان زنان این کشور را در وضعیت بسیار بدی قرار داد. با وجود مخالفت‌های گسترده جهانی با بستن در مدارس به روی دختران، طالبان به این روال ادامه می‌دهد و دختران را از تحصیل محروم کرده‌ است. در دانشگاه‌ها هم سختگیری و تندروی طالبان به حدی است که تعداد زیادی از دختران ترک تحصیل کرده‌اند.

نظرسنجی تازه گالوپ نشان می‌دهد که افغانستان در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد. جدا از اوضاع سیاسی به هم ریخته این کشور، وضعیت اجتماعی-اقتصادی مردم به حدی رسیده است که وقوع فاجعه انسانی دور از تصور نیست. این شرایط با توجه به تامین نشدن کمک مالی ۴.۴ میلیارد دلاری درخواستی سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان، ممکن است از این هم بدتر شود.

در نشست ژنو، کشورهای جهان تنها ۲.۴ میلیارد دلار کمک به افغانستان اختصاص دادند؛ این در حالی است با توجه به افزایش قیمت‌های ناشی از جنگ اوکراین، احتمال دارد نیاز افغانستان به کمک ۲۰ درصد دیگر هم افزایش یابد.