درخواست مهاجرت بیش از چهار هزار پزشک در سال ۱۴۰۰

در سال اول همه‌گیری، نیز حدود هشت هزار پرستار از ایران مهاجرت کردند

سالانه حداقل چهار هزار پزشک تصمیم می‌گیرند ایران را ترک کنند - kurdistanmedia

موج جدید مهاجرت پزشکان از ایران که با همه‌گیری کرونا آغاز شد، در سال ۱۴۰۰ نیز با سرعت بیشتری ادامه یافت؛ تا آنجا که به گفته رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران، در سال ۱۴۰۰، نزدیک به چهار هزار پزشک به منظور مهاجرت از ایران، برای دریافت گواهی «گود استندینگ» درخواست داده‌اند.

به گفته سخنگوی سازمان نظام پزشکی، بیشترین درخواست گواهی برای مهاجرت را پزشکان عمومی ثبت کرده‌‎اند و بیشترین تعداد درخواست گود استندینگ نیز متعلق به شهریور ۱۴۰۰ است.

این آمار نشان می‌دهد در شهریور ۱۴۰۰، هم‌زمان با موج پنجم کرونا در ایران، که کادر درمان فشار مضاعفی را متحمل شد، تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران تصمیم گرفتند از ایران مهاجرت کنند.

تابستان ۱۴۰۰ در حالی‌ که بسیاری از کشورهای جهان شهروندان خود را واکسینه کرده بودند، موج پنجم کرونا با سویه دلتا در ایران فراگیر شد و از مردم و کادر درمان قربانیان بسیاری گرفت. وعده تولید واکسن‌ داخلی از یک سو و ممنوعیت ورود واکسن‌های معتبر جهانی به فرمان علی خامنه‌ای از سوی دیگر وضعیتی را به وجود آورد که طی آن، بیشتر مراکز درمانی تخت خالی نداشتند و بسیاری از بیماران روی زمین یا صندلی بیمارستان‌ها خدمات درمانی دریافت می‌کردند. در همین دوران، تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران هم به کرونا مبتلا شدند و برخی از آنان نیز جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه خبرنگاران جوان با استناد به آمار سازمان نظام پزشکی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ نوشت: «تعداد متقاضیان گوداستندینگ در سال به ۶۰۰ نفر هم نمی‌رسید» اما حالا سالانه حداقل چهار هزار پزشک تصمیم می‌گیرند ایران را ترک کنند.

نکته قابل‌توجه این است که درخواست‌کنندگان فقط جوان‌ها نیستند و متقاضیان از همه گروه‌های سنی‌اند. ضمن اینکه برخی پزشکان هم بدون درخواست گوداستندینگ یا همان رضایت‌نامه کاری مهاجرت می‌کنند.

آذرماه ۱۴۰۰، محمد رئیس‌زاده، رئیس جدید سازمان نظام پزشکی، در نخستین نشست خبری خود به موضوع مهاجرت پزشکان اشاره کرد و هشدار داد که در صورت تداوم روند مهاجرت پزشکان در آینده، «مجبور می‌شویم پزشک از خارج از کشور بیاوریم و ۱۰ برابر به او پول بدهیم».

پیش‌تر عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفته بود تعداد پرستارانی که در طول یک سال مهاجرت کرده‌اند، با تعداد فارغ‌التحصیلان ۳۰ دانشکده پرستاری برابری می‌کند.

آرمین زارعیان، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران نیز خبر داد که در یک سال اول همه‌گیری کرونا، حدود هشت هزار پرستار از ایران مهاجرت کرده‌اند و فقط در تهران، ماهانه ۵۰۰ درخواست گوداستندینگ پرستاران ثبت شد. این به معنای آن است که هر روز پنج پرستار در تهران برای مهاجرت از ایران اقدام کرده‌‌اند.

در سال ۱۴۰۰ خبرهای متعددی هم درباره خودکشی سریالی رزیدنت‌ها و دستیاران منتشر شد. همه این موارد در کنار هم آشکار می‌کند که کادر درمان در دوران همه‌گیری کرونا در ایران فشار زیادی را متحمل شدند و فقدان حمایت‌های مادی و معنوی موجب شد که بسیاری از آنان ترک کار و مهاجرت از ایران را انتخاب کنند.