«سنگ قاتل» افسانه ژاپنی در بحبوحه بحران اوکراین دو نیم شد

«به نظر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این ماجرا نشانگر طالع نحس است، به‌ویژه که در بحبوحه تداوم یک همه‌گیری و جنگ در اروپا رخ داده است»

برخی دیگر آن را طالع سعد می‌دانند و معتقدند که روح روباه شاید جلو ولادیمیر پوتین را در اوکراین بگیرد - pledgetimes

تخته‌سنگی آتش‌فشانی که طبق افسانه‌های ژاپنی با روباهی نه‌دم پیوند دارد، ماه پیش دو نیمه شد و موجب ترس و وحشت اهالی محلی و کاربران رسانه‌های اجتماعی شد.

این تخته‌سنگ را که در زبان ژاپنی سسشو-سکی یعنی «سنگ قاتل» نام دارد، در پارک ملی نیکوی ژاپن واقع در ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) شمال توکیو، دو نیم شده پیدا کردند.

معلوم نیست این سنگ با طول و عرضطول ۶ فوت در عرض ۲۶ فوت (۱۸۰ در ۸۸۰ سانتی‌متر) چگونه ترک برداشته است، اما محققان باور دارند که احتمالا سرما و رخنه کردن آب علت این واقعه بوده است.

در افسانه‌ها آمده استکه تامامو-نو-مائه، روح شروری در قالب روباهی نه‌دم که می‌توانست به زنی زیبا تبدیل شود، حدود ۹۰۰ سال در این تخته سنگ حبس بوده است. به باور معتقدان به قصه‌‌های عامیانه ژاپنی، هر انسانی که جرات می‌کرد به این سنگ نزدیک شود جان خود را از دست می‌داد.

چندین داستان مربوط به این اسطوره وجود دارد، اما معروف‌ترین آن‌ها افسانه توبا، امپراتور قرن ۱۲ ژاپن است.

طبق این اسطوره، روح روباه به زنی تبدیل شد و امپراتور توبا را اغوا کرد. امپراتور اندکی پس از آشنایی با این زن به شدت بیمار شد و منجم دربار گفت که آن زن در واقع روح روباه اهریمنی بوده است.

گویا زمانی که جنگجویان امپراتور سر در پی تامامو-نو-مائه گذاشتند، او به جنگل گریخت. تیرهای جنگجویان او را از پای درآورد، اما بنا به باورها، روحش به سنگی انتقال یافت و درون آن حبس شد.

«توییتر نیک کاپور(@nick_kapur)

سسشو-سکی، تخته‌سنگی مشهور در ناسو واقع در کشور ژاپن که می‌گویند اهریمن‌بانویی به شکل روباهی نه‌دم و شرور به نام تامامو-نو-مائه درون آن حبس است، از وسط نصف شده است.

پس از حدود هزار سال، گویا روباه اهریمنی دوباره رها شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیک کاپور، استاد تاریخ ژاپن در دانشگاه راتگرز، پس از آن که دو نیمه شدن این سنگ باعث سر و صدا در میان مردم محلی و رسانه‌های اجتماعی شد، ماجرا را در توییتر منتشر کرد.

به نظر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این ماجرا نشانگر طالع نحس است، به‌ویژه که در بحبوحه تداوم یک همه‌گیری و جنگ در اروپا رخ داده است، در حالی که برخی دیگر آن را طالع سعد می‌دانند و معتقدند که روح روباه شاید جلو ولادیمیر پوتین را در اوکراین بگیرد.

 کاپور در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت: «نوعی حس هزاره‌ای در هوا موج می‌زند، احساسی آخرالزمانی مرتبط با ویروس کرونا و این جنگ در اوکراین. مردم این احساس را دارند که «آه، چرا این اتفاق باید الان رخ بدهد؟»، و بنابر این شاید دهان باز کردن ترک این سنگ در این زمان خاص، فقط حساسیتی را تحریک کرده باشد.»

این سنگ جاذبه سیاحتی معروفی بود و از جمله در داستان‌های محلی آمده است که این سنگ حیواناتی را که به آن نزدیک شوند، می‌کشد.

ماساهارو سوگاوارا، عضو سازمان داوطلبی که اطلاعات گردشگری در اطراف این منطقه را فراهم می‌کند، در مصاحبه با روزنامه ژاپنی «یومیوری شیمبون» گفت: «اتفاقی طبیعی است، بنابراین کاری نمی‌توان کرد. اما مایه تاسف است، زیرا نماد این منطقه محلی هم بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان