مصرف گوشت قرمز در ایران ۵۰ درصد کم شد

رئیس شورای تامین دام از کاهش ملموس تقاضا برای خرید گوشت قرمز خبر داد

روند حذف شدن گوشت قرمز از سفره ایرانی‌ها به یکی دو سال اخیر منحصر نیست - ATTA KENARE / AFP

در حالی که سال‌های گذشته در مناسبت‌هایی مانند تعطیلات نوروز، مصرف برخی اقلام غذایی افزایش می‌یافت، رئیس شورای تامین دام ایران از کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش ایلنا، رئیس شورای تامین دام با بیان اینکه تقاضا برای خرید گوشت قرمز به طرز ملموسی کاهش یافته است، گفت: «اگر سال‌های گذشته هر خانوار برای ایام نوروز ۱۰ کیلو گوشت خریداری می‌کرد، در سال جاری میزان خرید خود را نصف کرد.» منصور پوریان در عین حال به مشکلات دامداران نیز پرداخت و با اشاره به کم‌آبی و خشکسالی که دامداران در ماه‌های آینده با آن مواجه خواهند شد، افزود: «از سال گذشته، حدود چهار میلیون راس بره نر آماده کشتار روی دست دامداران مانده است که به این میزان باید زایش‌های زمستان و بهار را نیز اضافه کنیم.»

به گفته این فعال اقتصادی، در حال حاضر قیمت دام سبک کیلویی ۶۸ هزار تومان و قیمت لاشه بره نر کشتاری کیلویی ۱۳۰ هزار تومان است و گوشت مرغ جایگزین گوشت قرمز شده است.

او پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، با اشاره به ورشکستگی برخی دامداران گفته بود: «دامداری که برای محصولش خریدار و تقاضایی نداشته باشد و نتواند نهاده موردنیاز دام خود را تامین کند، ورشکسته است. در حال حاضر دامداران ما در چنین وضعیتی گرفتار شده‌اند. مثلث هزینه تولید بالا، نبود تقاضا و خشکسالی دامداران را تهدید می‌کند.»

گفته‌های رئیس شورای دام تنها موردی نیست که هم به کاهش بضاعت قشرهای مختلف برای خرید مواد غذایی اساسی در ایران به ویژه گوشت اشاره می‌کند و هم از مشکلات دامداران خبر می‌دهد. پیش از این رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی نیز در روز نهم دی ۱۴۰۰، با اشاره به مشکلات موجود در عرضه و تقاضای گوشت قرمز، از احتمال افزایش قیمت این محصول خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال که به ناتوانی مردم در خرید گوشت با قیمت‌های بالا اشاره کرد، به سیاست‌های اشتباه دولتی و مشکلات تولیدکنندگان نیز پرداخت و گفت: «بسیاری از دامداران به‌دلیل خشکسالی، دام‌های مولد را سر بریدند. اگر دامی را که مانده است هم به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس صادر کنند، چیزی برای مردم باقی نمی‌ماند و آن‌ها باید نظاره‌گر باشند.»

این گفته‌ها در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند حذف شدن گوشت قرمز از سفره ایرانی‌ها به یکی دو سال اخیر منحصر نیست؛ اما حالا شتاب بیشتری گرفته و آشکارتر شده است.

تجارت نیوز در سال ۱۳۹۹، گزارش داد که با توجه به افزایش شدید قیمت گوشت، برخی قصابی‌ها آن را با چک کارمندی و به‌صورت اقساطی به فروش می‌رسانند. در مقابل، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت این خبر را تکذیب کرد؛ با این حال، در همان زمان رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با تایید خبر فروش استخوان و اسکلت مرغ و گوساله به جای گوشت، گفت: «بازار مرغ هم به دلیل کمبود خوراک دام و طیور با چالش مواجه شده است.»

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در حالی که در سال ۱۳۸۴، هر خانواده ایرانی به صورت متوسط سالیانه ۵۷ کیلوگرم گوشت اعم از گوشت قرمز و مرغ و ماهی مصرف می‌کرد، این میزان در سال ۱۳۹۸ به سالانه کمتر از ۱۲ کیلو برای هر خانواده کاهش یافته و در سال ۱۳۹۹، به هفت کیلوگرم رسیده است. این در شرایطی است که سرانه مصرف برنج، لبنیات و میوه نیز در ایران کاهش یافته و گزارش‌ نهادهای دولتی نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها و سیر صعودی تورم در کیفیت زندگی دهک‌های مختلف جامعه ایران تاثیر گذاشته است.

گزارش تیرماه ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایران بر حسب بخش‌های اصلی و برخی گروه‌ها و طبقات کالایی نشان می‌دهد که قیمت سبد خوراکی‌ها نسبت به سال پایه ۱۳۹۵ حدودا چهار برابر شده است. در این گزارش تاکید شد که در تیرماه ۱۴۰۰ به نسبت سال پایه (۱۳۹۵)، قیمت نان و غلات سه برابر، قیمت گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن ۴.۴ برابر، قیمت ماهی‌ها و صدف‌داران ۷.۴ برابر و قیمت شیر و پنیر و تخم‌مرغ ۱.۴ برابر شده است.

کاهش شدید مصرف شیر، گوشت، ماهی، قند و شکر، برنج و مرغ نگرانی کارشناسان درباره به خطر افتادن امنیت غذایی و سوءتغذیه که سال‌ها بعد عوارض خود را نشان می‌دهد، بیشتر کرده است.

بیشتر از اقتصاد