روسیه به همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی پایان می‌دهد

تحریم ها به قدری قابل‌توجه‌اند است که تا وقتی پابرجا باشند، امکان همکاری وجود ندارد

تحریم‌ها ممکن است به «سقوط» ایستگاه فضایی «بر زمین یا در دریا» منجر شود - AFP

رئیس سازمان فضایی روسیه گفت این کشور قصد دارد به همکاری[مشترک] در ایستگاه فضایی بین‌المللی پایان دهد.

دمیتری روگوزین، رئیس روس‌کاسموس، در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که این کشور دیگر با شرکایی مانند ناسا و سازمان فضایی اروپا در این آزمایشگاه معلق در فضا همکاری نخواهد کرد. او گفت جدول زمان‌بندی برای پایان دادن به طرح‌های مشترک به رهبری روسیه ارائه خواهد شد.

در پی لغو طرح‌ها و پرتاب‌های فضایی پس از حمله روسیه به اوکراین، ایستگاه فضایی بین‌المللی (آی‌اس‌اس) آخرین طرح بزرگ فضایی است که روسیه در آن با این سازمان‌های فضایی همکاری می‌کند. اما از آنجا که اقامتگاه تعدادی از فضانوردان است و مدار آن باید دائما برقرار باشد تا به زمین سقوط نکند، احتمالا مهم‌ترین ایستگاه باقی می‌ماند.

به عنوان مثال، روگوزین تهدید کرده که تحریم‌ها ممکن است این کار را مختل کند و به «سقوط» این ایستگاه «بر زمین یا در دریا» منجر شود.

با این حال  فعلا هم‌زمان با جنگی که روی زمین جریان دارد، بخش اعظم سازمان‌های فضایی درگیر در این ایستگاه همچنان طبق روال عادی به کار خود ادامه می‌دهند. مثلا هفته پیش روسیه مارک وانده‌هی، فضانورد ناسا، را علی‌رغم حرف عده‌ای که می‌گفتند شاید از این کار امتناع کند، به سلامت به زمین بازگرداند و فعالیت‌ها در آی‌اس‌اس و گردش آن به دور زمین همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روگوزین در ماه مارس، از سازمان‌های فضایی سراسر جهان خواست به تحریم‌ شرکت‌های صنایع موشکی و فضایی روسیه پایان دهد تا تضمینی بر ادامه کار این ایستگاه باشد. او تا آخر این ماه (آوریل) مهلت تعیین کرد.

پاسخ آن‌ها هیچ نشانه‌ای از لغو تحریم‌ها نداشت؛ ولی پایبندی خود به ادامه کار در ایستگاه فضایی را اعلام کردند.

روگوزین در توییتر نوشت: «موضع شرکای ما روشن است: تحریم‌ها لغو نخواهند شد. در عین حال با توجه به اهمیتی که نقش اساسی روسیه در تضمین کارایی و امنیت ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد، شرکای غربی نگران‌اند که مبادا همکاری‌ها در این ایستگاه از بین برود و در واقع روشن کرده‌اند که تحریم‌ها به حوزه منافع همکاری در ایستگاه بین‌المللی فضایی اعمال نمی‌شود.»

او افزود: «به نظر من این وضعیت قابل قبول نیست. هدف تحریم‌های ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن مسدود کردن فعالیت‌های مالی، اقتصادی و تولیدی شرکت‌های فناوری پیشرفته ما است.»

او سپس گفت که تحریم ها به قدری قابل‌توجه‌اند است که تا وقتی پابرجا باشند، امکان همکاری وجود ندارد.

او در پایان نوشت: «به اعتقاد من، ازسرگیری روابط عادی بین شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر پروژه‌های مشترک تنها با لغو کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر است.»

«پیشنهادهای مشخص روسکاسموس در مورد زمان‌بندی پایان دادن به همکاری با سازمان‌های فضایی ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن در ایستگاه فضایی بین‌المللی در آینده نزدیک به رهبری کشورمان گزارش خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان