رفع محدود ممنوعیت الکل در قطر در دوره جام‌جهانی

چالش قطر و تماشاگران فوتبال: تکلیف نوشیدنی های الکلی چیست؟

برگزارکنندگان این مسابقات با نزدیک‌تر شدن زمان جام جهانی، برای برآورده کردن خواسته‌های هواداران تحت‌فشار هستند-FRANCK FIFE / AFP

هر چه به زمان برگزاری جام جهانی فوتبال نزدیک‌تر می‌شویم نگرانی هواداران و تماشاگران از چگونگی سفر اقامت در قطر جدی‌تر می‌شود. یکی از این موارد نحوه دسترسی به نوشیدنی‌های الکلی است.

 در روزهایی که امارت متحده عربی تمام دغدغه‌های مربوط به میزبانی یک رویداد بین‌المللی شش‌ماهه را پشت سر گذاشت و یکی از موفق‌ترین اکسپوهای جهانی را برگزار کرد، قطر تازه در ابتدای راه چالش بزرگ پذیرایی آبرومند از گردشگران جهانی است.

به گزارش بلومبرگ مقامات قطر برای کاهش سطح نگرانی‌ها قوانین خود را اندکی تغییر می‌دهند تا به هواداران اجازه دهند تا اوقات خوبی را سپری کنند؛ اما هشدار داده‌اند که طرفداران باید «در حد اعتدال بنوشند و به سنت‌های محلی احترام بگذارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو در مکان‌های خاصی از سواحل تفریحی فروخته شود اما هنوز تصمیمی درباره عرضه آن در سالن‌های تماشای فوتبال گرفته نشده است. ممکن است به تماشاگران اجازه نوشیدن مشروبات سبک (الکل پایین) داده شود.

درحالی‌که مقامات قطری هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده‌اند، برگزارکنندگان این مسابقات با نزدیک‌تر شدن زمان جام جهانی، برای برآورده کردن خواسته‌های هواداران تحت‌فشار هستند.

مقامات قطر قول داده‌اند که الکل در «مناطق هواداران» در خارج از استادیوم‌ها و سایر مکان‌های اقامت و پذیرایی مهمان‌ها موجود باشد. یکی از سخنگویان گروه برگزاری قطری به بلومبرگ گفت که این گروه با فیفا و ذینفعان قطری کار می‌کند تا نیازهای «همه هواداران محلی و میهمانان خارجی» برآورده شود.

جام جهانی قطر از ابتدا با جنجال‌هایی همراه بوده است، از پیچیدگی‌های برنامه‌ریزی به دلیل گرمای تابستان قطر گرفته تا رفتار با کارگران مهاجر. مشکلات ممکن است به‌محض ورود طرفداران به قطر افزایش یابد، مانند قوانین لباس پوشیدن مردان و زنان که باید بدن خود را از شانه تا زانو در بسیاری از فضاهای عمومی بپوشانند.

در دسترس بودن الکل نقطه عطف خاصی برای انتقادات پیرامون تصمیم فیفا برای برگزاری مسابقات چهارساله فوتبال در یک کشور مسلمان محافظه‌کار بوده است که در آن در آغوش گرفتن و نمایش محبت در ملاعام و نوشیدن مشروبات الکلی ممنوع است.

مشروبات الکلی در قطر تنها در رستوران‌هایی هتل‌ها یا استراحتگاه‌های سطح بالا عرضه می‌شود. ساکنان خارجی با اجازه کارفرما می‌توانند بطری‌های مشروب، آبجو و شراب را برای مصرف خانگی از یک انبار واحد هواپیمایی قطر در حومه دوحه خریداری کنند.

باید دید آیا قطر حاضر است برای رشد اقتصادی ۲۰ میلیارد دلاری که از جام جهانی فوتبال عایدش می‌شود کمی از قوانین سختگیرانه خود کوتاه بیاید یا نه.

بیشتر از ورزش