انفجار در سرای شهزاده کابل ۸۲ زخمی برجای گذاشت

برخلاف آنچه مقامات طالبان گفته‌اند، کارکنان سرای شهزاده می‌گویند که یک مین کارگذاری شده در سرای شهزاده منفجر شده است

شمار زخمیان انفجار امروز، یکشنبه، سوم آوریل، در سرای شهزاده، بزرگ‌ترین بازار ارز در افغانستان، به ۸۲ تن افزایش یافت و سه زن و دو کودک نیز در میان قربانیان هستند.

مسئولان بیمارستان اورژانس در کابل می‌گویند که یک کشته و ۵۸ زخمی از انفجار سرای شهزاده به این بیمارستان برده شده‌اند، پزشکان بیمارستان وزیر محمداکبر خان نیز از انتقال ۱۶ زخمی از این انفجار به آن بیمارستان خبر می‌دهند و می‌گویند که بیشتر مجروحان پس از درمان مرخص شدند، چون جراحت‌های سطحی برداشته بودند.

دادگل حضرت‌زی، معاون مدیر سرای شهزاده، می‌گوید در این انفجار یک صراف دست‌فروش جان باخت، و سه زنی که مجروح شده‌اند، برای گرفتن پولی به سرای شهزاده رفته بودند که نزدیکان‌ آنان برای هزینه‌های ماه رمضان، از خارج از کشور فرستاده بودند. 

با آنکه طالبان گفته‌اند که این حادثه در اثر انفجار یک بمب دست‌ساز رخ داده که یک دزد به میان مردم پرتاب کرده است، اما کارکنان سرای شهزاده می‌گویند که یک مین کارگذاری شده در آنجا منفجر شده است.

سرای شهزاده بزرگ‌ترین بازار ارز در افغانستان است و روزانه ده‌ها تن به آن رفت‌و‌آمد دارند. انفجار امروز نیز دقیقا هنگامی رخ داد که شمار زیادی از مردم برای گرفتن حواله‌های خود در آن محل بودند. بیشتر مجروحان کسانی‌اند که برای گرفتن پول‌هایی که نزدیکان و دوستان‌شان از خارج از افغانستان برایشان فرستاده بودند، به آنجا رفته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 انفجار حوالی ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، ۱۴ فروردین، (۳ آوریل) به‌وقت کابل در ورودی سرای شهزاده رخ داد. شاهدان عینی می‌گویند که زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شدند؛ اما در مورد تعداد تلفات این حادثه آمار ضدونقیضی ارائه شده است.

عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده به رسانه‌ها گفت که در این حادثه ۱۵ صراف زخمی شده‌اند؛ اما وزارت داخله (کشور) طالبان آمار زخمی‌ها را در حدود ۱۰ تن اعلام کرد. خبرگزاری آسوشتید‌پرس نیز به نقل از صرافان تعداد زخمی‌ها را ۱۵ تن اعلام کرده است. نیروهای پلیس در محل حادثه به رسانه‌ها گفتند به دلیل این که روز یکشنبه سرای شهزاده تعطیل است، تلفات این حادثه کم بود، اما در تصاویری که از محل حادثه منتشر شده است تعداد زیادی فروشنده‌ ارز در محل حادثه حضور دارند.

یکی از اعضای پلیس طالبان که در محل حادثه حضور داشت، به رسانه‌ها گفت یک دزد برای فرار از پلیس‌ها اقدام به پرتاب بمب دستی در میان صرافان کرد. 

این ادعای پلیس تاکنون از سوی منابع رسمی تایید نشده است. پلیس در کابل گفت که در جست‌وجوی عاملان این حادثه است؛ اما تاکنون کسی به دلیل دست داشتن در این حادثه بازداشت نشده است. نیروهای وابسته به طالبان پس از وقوع انفجار محل حادثه را محاصره کردند و به کسی اجازه نزدیک شدن به محل را ندادند.