«بایدن محرمانه گفته است که ترامپ باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد»

رئیس جمهوری ایالات متحده متعقد است که آقای گارلند استقلال وزارت دادگستری را « قاطعانه احیا» کرده است

مریک گارلند (چپ)، دادستان کل ایالات متحده آمریکا، و جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا- MANDEL NGAN / AFP

بر اساس یک گزارش، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، محرمانه گفته است که معتقد است دونالد ترامپ باید به دلیل حمله ۶ ژانویه (۱۷ دی ۱۳۹۹) به کنگره ایالات متحده (US Capitol) تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

به گزارش نیویورک تایمز، آقای بایدن اواخر سال گذشته به حلقه افراد نزدیک خود گفته است که این رئیس جمهوری تک‌دوره‌ای مایه تهدید دموکراسی است و باید علیه او اقدام شود.

اما طبق گزارش‌ها، رئیس‌ جمهوری هرگز این موضوع را مستقیما به مریک گارلند، دادستان کل، نگفته است. آقای گارلند مسئولیت وزارت دادگستری و نظارت بر پرونده‌های مربوط به تلاش حامیان آقای ترامپ برای جلوگیری از تایید پیروزی آقای بایدن در انتخابات را بر عهده دارد.

این روزنامه در گزارش روز شنبه (۲ اپریل) خود نوشت: «اگرچه رئیس جمهوری هرگز نارضایتی خود را مستقیما به آقای گارلند اعلام نکرده است، اما خصوصی به افرادی گفته است که انتظار دارد آقای گارلند کمتر مانند یک قاضی وزین عمل کند و بیشتر شبیه دادستانی باشد که می‌خواهد اقدام قاطعی در مورد رویدادهای ۶ ژانویه انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که آقای گارلند به خبرنگاران گفت که او و تیم دادستان‌هایش «نکات قانونی را صرف‌ نظر از این‌که به کجا ختم می‌شوند، دنبال خواهند کرد» و بر انجام «کار درست» تمرکز دارند.

این روزنامه اعلام کرد که با چندین تن، از جمله افرادی از مقامات دولت بایدن، صحبت کرده و ناشناس ماندن همه آن‌ها را تضمین کرده است.

اندرو بیتس، سخن‌گوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت که رئیس جمهوری معتقد است آقای گارلند استقلال وزارت دادگستری را « قاطعانه احیا» کرده است.

آقای بیتس گفت: «رئیس ‌جمهوری بایدن به خدمات دادستان کل در این دولت بسیار افتخار می‌کند و هیچ نقشی در تعیین اولویت‌های تحقیقاتی یا تصمیمات ندارد.»

ایندیپندنت برای اظهار نظر در این مورد با وزارت دادگستری تماس گرفته است.

هفته گذشته مشخص شد که مستندات رسمی کاخ سفید از اتفاقات ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) نشان می‌دهد که در زمان وقوع درگیری در محوطه کنگره، وقفه‌ای بیش از هفت ساعت در ثبت تماس‌های تلفنی از طرف (یا با) رئیس جمهوری سابق، دونالد ترامپ، وجود دارد.

این وقفه البته شامل تماس‌های آقای ترامپ و سایر افراد، مانند کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، و مایک لی و تامی توبرویل، سناتورهای جمهوری‌خواه، که در جریان شورش انجام گرفت، نیست.

به احتمال زیاد، این وقفه را می‌توان چنین توضیح داد که علت آن، تماس‌هایی بوده است که از طریق تلفن‌های همراه انجام شده‌ است، نه از طریق خط مرکزی کاخ سفید.

© The Independent

بیشتر از جهان