خودکشی یک پناهجوی ایرانی در استرالیا

جوان ۳۵ ساله ایرانی در کمپ پناهجویان ویلاوود استرالیا خودکشی کرد

کمپ پناهجویان ویلاوود در استرالیا - perthnow

یک پناهجوی کرد ایرانی پس از حدود دو سال زندگی در کمپ پناهجویان ویلاوود استرالیا، در این کمپ خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

جوان ۳۵ ساله ایرانی که طبق گزارش نیروهای مرزی استرالیا در سال ۲۰۱۳ با قایق و غیرقانونی خود را به خاک این کشور رسانده بود، طی سال‌های متمادی در کمپ‌های مختلف پناهجویان این کشور بود و از حدود دو سال قبل به کمپ ویلاوود ایالت نیوساوت ولز منتقل شده بود.

طبق گزارش گروه اقدام پناهجویان، او حدود یک هفته قبل خودکشی کرد و ظهر همان روز جسدش را در اتاقش پیدا ‌کردند. سپس جسد برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی ارجاع داده شد. در گزارشی که اس‌بی‌اس نیوز (SBS) و دیگر رسانه‌ها از این اتفاق منتشر کردند، نام این فرد ذکر نشده است، اما بر اساس آنچه در صفحه فیس‌بوک پناهجویان ایرانی آمده، نام او محسن شیخی بوده است.

برخی دوستان او در این کمپ گفته‌اند که او چندین بار مورد ضرب و شتم سایر پناهجویان قرار گرفته بود و یکی از دلایل او برای خودکشی را امتناع مسئولان کمپ از انتقالش به خارج از آن محوطه برای حفظ امنیتش عنوان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دوستان او نیز گفت: «او یک هفته پیش از اقدام به خودکشی، به علت ترس اصلا اتاق خود را ترک نکرد و از ظاهر و رفتارش می‌توانستیم متوجه شویم که احساس امنیت نمی‌کند و از این مسئله به‌شدت رنج می‌برد.»

بر اساس گزارش منتشر شده، این جوان ۳۵ ساله طی سال‌های گذشته یک‌ بار با ویزای موقت از کمپ خارج و وارد جامعه میزبان شده بود، اما ویزای موقت او به دلیل دستگیری و محکومیت به اتهام آنچه جرائم مواد مخدر عنوان شده است، لغو و پس از گذراندن دوران محکومیت در زندان مجددا به کمپ پناهجویان بازگردانده شد.

گروه اقدام پناهجویان اعلام کرده‌اند که سلامت و امنیت پناهجویان در کمپ‌ها از مسائل حائز اهمیت است و ابعاد مختلف این اتفاق بررسی می‌شود. کمپ ویلاوود که دولت استرالیا آن را اداره می‌کند، بزرگ‌ترین مرکز نگهداری از پناهجویان در این کشور به شمار می‌آید که در حال حاضر حداقل ۴۹۹ نفر در آن زندگی می‌کنند.

طی سال‌های گذشته اخباری مربوط به خودکشی برخی پناهجویان در کمپ‌ها منتشر شده است. کمپ‌های پناهجویان ازجمله مکان‌هایی است که خشونت بالایی در آن‌ها وجود دارد. بر این اساس و طبق گزارش‌های موجود در فاصله ژانویه ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۰، بیش از چهار هزار و ۱۱۵ مورد حمله و درگیری در کمپ‌های پناهجویان استرالیا گزارش شده است.