آمریکا آزمایش موشک بالیستیک خود را لغو کرد

تعویق در آزمایش موشکی، کاهش تنش‌های هسته‌ای با روسیه همزمان با جنگ در اوکراین اعلام شده است

آزمایش بعدی موشک Minuteman III قرار است اواخر امسال برگزار شود - Daniel Wallis / reuters

ارتش آمریکا آزمایش موشک بالیستیک قاره‌پیمای خود به نام Minuteman III را لغو کرد.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی آمریکا روز جمعه با اعلام این خبر گفت که تصمیم برای لغو آزمایش این موشک، به همان دلایلی است که به اولین تعویق نیز منجر شد؛ یعنی کاهش تنش‌های هسته‌ای با روسیه همزمان با جنگ در اوکراین.

پنتاگون اولین بار روز دوم ماه مارس پس از این که روسیه اعلام کرد که تجهیزات هسته‌ای خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است، تاخیر آزمایش موشک هسته‌ای خود را اعلام کرد.

در آن زمان، ایالات متحده تاکید کرد مهم است که هم آمریکا و هم روسیه «خطر اشتباه محاسباتی را در نظر داشته باشند و اقدام‌هایی را برای کاهش این خطرها انجام دهند.»

آن استفانک، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا گفت که آزمایش بعدی موشک Minuteman III قرار است اواخر امسال برگزار شود.

او تاکید کرد: «ما به آمادگی نیروهای استراتژیک ایالات متحده اطمینان داریم».

دومین تغییر در برنامه آزمایش موشکی آمریکا می‌تواند از جهات مختلف در میان مقام‌های ارشد این کشور بحث‌برانگیز باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیم اینهوف، سناتور آمریکایی جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح سنا، پس از لغو آزمایش در ماه مارس نسبت به این موضوع ابراز ناامیدی کرد.

او در آن زمان تاکید کرد: «این آزمایش برای اطمینان از موثر ماندن بازدارندگی هسته‌ای آمریکا حیاتی بود و تاخیر در آن مایوس‌کننده است.»

در سوی مقابل، جفری لوئیس، محقق در مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین (CNS)، تاثیر این لغو را ناچیز دانست.

او با اشاره به این که موشک بالیستیک آمریکا قابل اعتماد است، گفت: «انجام چنین آزمایش‌هایی باارزش است، اما فکر نمی‌کنم از دست دادن یک آزمایش در طرح بزرگی که داریم خیلی مهم و اثرگذار باشد.»

موشک بالیستیک Minuteman III بخش مهمی از زرادخانه استراتژیک ارتش ایالات متحده است. این موشک که کلاهکی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد، می‌تواند با بردی بیش از ۹ هزار و ۶۶۰ کیلومتر و سرعت تقریبی ۱۵ هزار مایل در ساعت (۲۴ هزار کیلومتر در ساعت) حرکت کند.

نخستین تاخیر در آزمایش این موشک پس از آن انجام گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ماه فوریه اعلام کرد نیروهای هسته‌ای کشورش باید در حالت آماده‌باش قرار گیرند. این موضوع، به نگرانی‌هایی منجر شد مبنی بر این که تهاجم روسیه به اوکراین به جنگ هسته‌ای کشیده شود.

در واکنش به این موضوع، مقام‌های آمریکایی گفتند تاکنون دلیلی برای تغییر سطح هشدار هسته‌ای واشینگتن ندیده‌اند اما به منظور پرهیز از تنش‌های بیشتر، آزمایش موشکی را با تاخیر انجام خواهند داد. روسیه و ایالات متحده بزرگ‌ترین زرادخانه کلاهک‌های هسته‌ای را در اختیار دارند.

بیشتر از جهان