همزمان با ناپدید شدن محافظ سابق احمدشاه مسعود، محافظ احمد مسعود بازداشت شد

در مورد سرنوشت محافظان سابق احمدشاه مسعود و احمد مسعود هیچ اطلاعی در دست نیست.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، با عبدالودود محافظ سابق پدرش احمدشاه مسعود و عبدالحمید محافظ ویژه‌اش‌ـ
ایندیپندنت فارسی

از هفت ماه‎ پیش، عبدالودود مشهور به «ودود کماندو» که محافظ سابق احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، بود ناپدید شده است. در همین حال، طالبان روز سه‌شنبه ۹ فروردین، عبدالحمید را، که محافظ سابق احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی بود، در کابل بازداشت کرد.

یک منبع نزدیک به احمد مسعود، به‌شرط فاش نشدن نامش، به ایندپیندنت فارسی گفت افراد طالبان عبدالحمید را روز سه‌شنبه از خانه‌اش در شهر کابل بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. به گفته این منبع آگاه، عبدالحمید به‌مدت ۱۶ سال محافظ احمد ضیاء مسعود، معاون سابق رئیس‌جمهوری افغانستان و برادر احمد شاه مسعود، بود و در دو سال اخیر نیز محافظ ویژه احمد مسعود شده بود.

این منبع آگاه گفت عبدالحمید ۶ سپتامبر و پس از سقوط پنجشیر به‌ دست طالبان، با اطمینان از عفو عمومی طالبان، به کابل رفت و به زندگی عادی‌اش ادامه داد.

این منبع آگاه تاکید کرد: «عبدالحمید در هفت ماه گذشته هیچ ارتباطی با احمد مسعود نداشت و در هیچ فعالیت سیاسی و نظامی شرکت نکرد. او کنار خانواده‌اش زندگی می‌‎کرد و دیگر تمایلی به فعالیت‌های سیاسی یا نظامی نداشت.»

طالبان تاکنون در مورد بازداشت عبدالحمید و سرنوشت او اظهارنظری نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، از سرنوشت محافظ سابق احمد شاه مسعود نیز هیچ خبری در دست نیست. عبدالودود، مشهور به ودود کماندو، ساکن روستای رحمان خیل شهرستان بازارک پنجشیر است و در زمان نبرد نیروهای مجاهدین علیه تجاوز شوروی، به جبهه احمد شاه مسعود پیوست و تا سپتامبر ۲۰۰۲ که مسعود ترور شد، محافظ او بود. عبدالودود پس از آن وارد اداره پلیس افغانستان شد و با ‌عنوان افسر پلیس در شهر مزارشریف فعالیت می‌کرد.

احمد مسعود در سال ۲۰۱۹ همه محافظان سابق پدرش را به پنجشیر دعوت کرد تا او را در فعالیت‌های سیاسی همراهی کنند. عبدالودود نیز از مزارشریف به پنجشیر رفت و محافظ احمد مسعود شد.

با سقوط مرکز پنجشیر و پراکنده شدن نیروهای جبهه مقاومت ملی در کوهستان‌های این منطقه، عبدالودود در مسیر پنجشیر به سمت کابل ناپدید شد. یک منبع آگاه نزدیک به احمد مسعود می‌گوید تاکنون هیچ خبری از عبدالودود در دست نیست. این منبع آگاه گفت اطلاعات ضدونقیضی وجود دارد که عبدالودود در زندان طالبان در استان کاپیسا است، اما فرماندهان طالبان در کاپیسا در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت سال گذشته، صدها نفر به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی و همچنین همکاری در فعالیت‌های ضد طالبان در شهرهای گوناگون افغانستان بازداشت شده‌اند. طالبان در مورد هیچ یک از این بازداشت‌ها اظهار‌نظری نکرده است.