اسپری جدید بینی در پیشگیری و درمان کووید در موش‌ها موثر واقع شد

چندین ترکیب آلی فرار از شروع همه‌گیری کووید در دسامبر ۲۰۱۹ ظاهر شده‌اند که از میان آن‌ها سویه‌های دلتا و اومیکرون منجر به کاهش اثربخشی واکسن‌ها شده‌‌اند

نمونه اسپری ساخت محققین دانشگاه بریتیش کلمبیا - عکس از Lancaster University

احتمالا درمان جدیدی با افشانه بینی به زودی به حفاظت در برابر کووید کمک می‌کند، زیرا نشان داد که در حفاظت از موش‌ها در مقابل بیشتر گونه‌های نگران‌کننده این بیماری (VOCs) موثر است.

این اسپری که دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در کانادا آن را ساخته‌اند، نشان داد که در جلوگیری و درمان بیماری ناشی از گونه دلتا در موش‌ها «بسیار موثر» خواهد بود.

محققان همچنین اشاره کردند که چنین درمانی در نوع خود اولین به حساب می‌آید و ثابت شده که در موش‌ها در برابر ترکیبات آلی فرار آلفا، بتا و گاما موثر است.

آن‌ها همچنین گفتند که ترکیب ان-۰۳۸۵(N-0385) در این درمان می‌تواند پس از آزمایش در بافت ریه انسان رشد یافته در آزمایشگاه در مسدود کردن عفونت‌های اومیکرون موثر باشد.

دانشمندان در نسخه دست‌نویس ویرایش نشده مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله نیچر درج شد و مورد بررسی دقیق قرار گرفت، اما هنوز چاپ نشده است گفتند که این یافته‌ها می‌تواند به زودی به یک اسپری درمانی جدید برای انسان منجر شود.

چندین ترکیب آلی فرار از شروع همه‌گیری کووید در دسامبر ۲۰۱۹ ظاهر شده‌اند که از میان آن‌ها سویه‌های دلتا و اومیکرون منجر به کاهش اثربخشی واکسن‌ها شده‌‌اند.

هکتور آگیلار-کارنو از دانشگاه کورنل در بیانیه‌ای گفت: «این [درمان] اولین در نوع خود است. یکی از امتیازاتش این است که حتی اگر فرد ویروس را از قبل گرفته باشد خیلی زود بر بیماری اثر می‌گذارد.»

محققان در دانشگاه بریتیش کلمبیا ترکیب جدیدی به شکل افشانه بینی نشان داده‌اند که در جلوگیری و درمان سویه دلتای کووید-۱۹ در موش‌ها بسیار موثر بوده است.

به گفته دانشمندان این ترکیب با جلوگیری از فعالیت آنزیم خاصی در انسان که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول میزبان استفاده می‌کند فعال می‌شود.

از آنجایی که این آنزیم در سلول‌های بینی وجود دارد یعنی جایی که ویروس می‌خواهد وارد شود، دانشمندان معتقدند که افشانه بینی می‌تواند عملی‌ترین و موثرترین راه برای تجویز این ترکیب باشد.

وقتی محققان این ترکیب را روی چهار سویه کووید ازجمله دلتا در سلول‌های ریه انسان و در اعضای رشد یافته در آزمایشگاه و همچنین در کشت‌های بافت، آزمایش کردند به این نتیجه رسیدند که این ترکیب «بدون این که هیچ گونه نشانی از زهرآگینی نشان دهد» مانع بیماری می‌شود.

فرانسوا جین، نویسنده همکار این مطالعه از دانشگاه بریتیش کلمبیا در بیانیه‌ای گفت: «با افزایش سریع اومیکرون بی‌ای.۲ (‌BA.2) در حال حاضر در سراسر دنیا، نتایج منتشر نشده ما یافته‌های دلگرم‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان در این مطالعه نوشته‌اند: «به طور کلی ما ان-۰۳۸۵ (N-0385) یعنی مسدودکننده بسیار قدرتمند جدید پروتئازهای شبه تی‌ام‌پی‌آر‌اس‌اس ۲ (TMPRSS2) [نوعی آنزیم] را رشد داده‌ایم و متمایز کرده‌ایم که ترکیب‌های آلی فرار ویروس سارس-کوو-۲ (Sars-CoV-2) [نام علمی ویروس نوظهور کرونا که باعث بیماری کووید می‌شود] را مهار می‌کند و حفاظت همه‌جانبه‌ای در مقابل بیماری و مرگ‌ومیر در موش‌ها ایجاد می‌کند.»

طبق گفته محققان، این ترکیب که یک‌ بار در مورد انسان‌ها موثر واقع شد ممکن است در ترکیب با داروهای در دسترس که مانع تولید ویروس می‌شوند مورد استفاده قرار گیرد تا دفاع محکم‌تری در برابر ترکیب‌های آلی فرار ایجاد کند.

آندریا اولمستد، نویسنده همکار این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: «این ترکیبی منحصربه‌فرد است زیرا بدون وارد شدن به سلول مانع ورود [ویروس] از سطح سلول می‌شود و نمی‌گذارد هیچ گونه آسیب زیادی به سلول وارد شود. همچنین قدرت بالای آن باعث می‌شود که فقط مقدار کمی از آن بسیار موثر واقع شود.»

دانشمندان همچنین گزارش کردند که ان-۰۳۸۵ نه تنها مانع کووید در موش‌ها می‌شود بلکه در مقایسه با گروه کنترل ۱۲ساعت بعد از بیماری هم به درمان آن از‌جمله به کاهش وزن مربوط به بیماری و کاهش میزان ویروس در ریه‌های موش‌ها کمک می‌کند.

آن‌ها بیان کردند که برخلاف آنزیم‌ها و سویه‌های دیگر کووید تاکنون هیچ گونه جهشی مربوط به سازوکار این آنزیم در ویروس گزارش نشده است و افزودند که این می‌تواند هدف موثری برای دفاع در برابر سویه‌های آتی این ویروس باشد.

محققان گفتند در حالی که داروهای تجویزشده دیگر کووید تکثیر ویروس را کاهش می‌دهند، اگر این ترکیب مورد تایید مقام‌های مسئول قرار گیرد باید با ‌عنوان مسدودکننده ورودی که راه ورود ویروس را به سلول‌ها می‌بندد، مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر جین چنین توضیح داد: «نمای بزرگ این قضیه این است که چندین مرحله در چرخه زندگی ویروس وجود دارد. اولین مرحله ورود به سلول است تا مواد ژنتیکی را انتقال دهد، سپس شروع به تکثیر می‌کند. به این ترتیب باید از هر دو دارو استفاده کرد: ان-۰۳۸۵ می‌تواند راه ورودی ویروس را تا حد زیادی ببندد و زحمت داروی ضد تکثیر را کم کند.»

© The Independent