اسرائیل برای مقابله با «موج جدید تروریسم» در حالت آماده‌باش است

ارتش اسرائیل برای مواجهه با انواع سناریوهای مختلف آماده است

در پی حملات مرگباری که طی یک هفته جان ۱۱ اسرائیلی را گرفت، ارتش این کشور سطح آمادگی خود را بالا می‌برد-AFP

در پی حملات مرگباری که طی یک هفته جان ۱۱ اسرائیلی را گرفت، ارتش این کشور سطح آمادگی خود را بالا می‌برد و برای مواجهه با سناریوهای مختلف آماده می‌شود.

سپهبد آویو کوخاوی، فرمانده ستاد ارتش اسرائیل، در این زمینه گفت: «ارتش اسرائیل برای مواجهه با انواع سناریوهای مختلف آماده است و برای حفظ روال عادی زندگی ساکنان اسرائیل اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد. نیروهای ارتش با نهایت احتیاط به بخش‌های مختلف اعزام شده‌اند تا دفاع کشور و حس امنیت ساکنان اسرائیل را تقویت کنند.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سپهبد کوخاوی برای «اقدام فوری» در خصوص مواردی چون مقابله با تروریسم، جمع‌آوری اطلاعات با تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی و تقویت آمادگی ارتش در مقابله با حملات احتمالی فلسطینی‌ها دستورهای لازم را صادر کرده است. 

تلفات هفته گذشته بالاترین میزان تلفات هفتگی از زمان انتقاضه دوم تاکنون است (طی دوره پنج ساله این انتفاضه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، بیش از یک هزار اسرائیلی کشته شدند). این مسئله را می‌توان جدی‌ترین چالش امنیتی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل،‌ دانست که در ماه ژوئن ۲۰۲۱ به قدرت رسید.

بنت صبح چهارشنبه، ویدیویویی از خود منتشر کرد و در آن گفت که اسرائیل با «موج جدیدی از تروریسم» روبه‌رو است.

او در این پیغام کوتاه تصریح کرد: «پس از دوره‌ای از آرامش، طغیان خشونت‌بار آنانی که می‌خواهند ما را نابود کنند، شاهدیم؛ آن‌هایی که می‌خواهند به هر قیمتی شده به ما ضربه بزنند؛ کسانی که نفرتشان از یهودیان و از دولت اسرائیل آن‌ها را به مرز جنون رسانده است.»

بنت گفت: «آنان حاضرند جان دهند تا ما نتوانیم در صلح زندگی کنیم.»

در ماه رمضان سال گذشته خشونت‌ها در فلسطین و اسرائیل و جنگ در نوار غزه بالا گرفت. حالا که ماه رمضان امسال تا چند روز دیگر آغاز می‌شود، اسرائیل هم خود را برای مواجهه با تنش‌های احتمالی آماده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت در سخنانش گفت: «آنچه کمتر از یک سال پیش در عملیات حافظان دیوارها دیدیم، آن تروریسم و خشونت که از درون اسرائیل آمد، اولین نشانه بود.» اشاره بنت به عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه و درگیری بین شهروندان عرب و یهودی اسرائیل در شهرهای مختلف این کشور است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «این چالشی بزرگ و پیچیده برای ارتش، سازمان امنیت و پلیس اسرائیل است که رهبری بخش امنیتی را ملزم می‌کند خلاقانه برخورد کند. ما باید خود را با تهدید جدید وفق بدهیم و نشانه‌های موجود حتی در افراد تنها را که گاه تعلق سازمانی هم ندارند تشخیص دهیم و بر اوضاع عمومی مسلط باشیم تا تروریسم را پیش از اقدام متوقف کنیم.»

بنت افزود: «نیروهای امنیتی دولت اسرائیل بهترین در جها‌ن‌اند. آنان از پس وظیفه خود برمی‌آیند و همان‌طور که در موج‌های پیشین دیدیم، این بار نیز پیروز می‌شوند.»

نخست‌وزیر اسرائیل به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و بر رسیدگی سریع به مجروحان تاکید کرد. او در ضمن از شهروندان غیرنظامی و نیروهای پلیس که به فرونشاندن حملات کمک کردند، تقدیر کرد و قهرمانی آن‌ها را ستود. دو نفر از نیروهای پلیس که در حملات هفته گذشته کشته شدند، از شهروندان عرب اسرائیل بودند؛ گرچه نخست‌وزیر راست‌گرا در صحبت‌هایش به این واقعیت اشاره‌ای نکرد.

بنت گفت: «من در کنار شهروندان غیرنظامی و نیروهای پلیس که در نقاط مختلف به تروریست‌ها شلیک کردند، می‌ایستم. با برخی از آن‌ها صحبت کرده‌ام و از طرف تماممان از آن‌ها تشکر کردم. اینان قهرمانان اسرائیل‌اند که با شجاعتشان جان مردم را نجات دادند.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «ما دوره‌ای چالش‌برانگیز پیش رو داریم. ما از همان آغاز صهیونیسم برخورد با تروریسم را تجربه کردیم. آن موقع هم نتوانستند ما را در هم بشکنند و امروز نیز نخواهند توانست.»

بنت گفت: «رمز موجودیت ما مسئولیت دوجانبه در میان ما و مصمم بودن برای حفظ خانه‌ای است که ساخته‌ایم است؛ به هر قیمتی.» او در پایان افزود: «شهروندان اسرائیل! ما این بار نیز پیروز می‌شویم.»

بنت که اخیرا به کرونا مبتلا شده است، شب سه‌شنبه با وزرای دفاع، خارجه و امنیت عمومی به‌ اضافه رئیس ستاد ارتش، مدیر سازمان امنیت، فرمانده کل پلیس، مدیر شورای امنیت ملی، دبیر نظامی نخست‌وزیر، رئیس اداره اطلاعات ارتش و رئیس اداره علمیاتی ارتش جلسه داشت. جلسات متعدد امنیتی دیگری نیز برگزار شده‌اند.

کابینه امنیتی اسرائیل قرار است روز چهارشنبه در یک دیدار مهم شرکت کند. انتظار می‌رود اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، عازم اردن شود تا با ملک‌ عبدالله، پادشاه این کشور، در مورد چگونگی مقابله با خشونت گفت‌وگو کند. پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حملات یاد‌شده را محکوم کردند؛ در حالی که حماس و جهاد اسلامی فلسطین، نیروهای تحت‌حمایت حکومت ایران، از آن‌ها حمایت کرده‌اند. بسیاری از دیگر گروه‌های فلسطینی همچون گروه‌های چپ‌گرا مثل «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» و «جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین» نیز حمایت خود را از این حملات اعلام کرده‌اند.

محمود عباس شب سه‌شنبه در بیانیه‌ای نادر، این حملات را محکوم کرد و گفت: «کشتار شهروندان غیرنظامی اسرائیل و فلسطین تنها به بدتر شدن اوضاع در آستانه ماه رمضان منجر می‌شود. ما به دنبال رسیدن به میزانی از ثبات‌ایم.»

او هشدار داد که از این حملات نباید به عنوان بهانه‌ای برای خشونت در شهرک‌های غیرقانونی یهودی در کرانه غربی علیه فلسطینی‌ها استفاده شود. او گفت: «چرخه خشونت نشان می‌دهد که صلح واقعی و دیرپا تنها راه‌حل حفظ امنیت و ثبات مردم است.»

حماس در بیانیه خود، حملات روز‌ سه‌شنبه را «عملیات مبارک و قهرمانانه علیه سربازان اشغالگران صهیونیست در منطقه موسم به تل‌آویو» خواند و تاکید کرد: «پاسخ به جنایات و تروریسم اشغالگران حق مشروع تمام مردم ما تا زمان رفع اشغال از سرزمینمان است.»

یائیر لاپید، وزیر خارجه و نخست‌وزیر علی‌البدل اسرائیل، گفت این کشور به حضور وسیع‌تر نیروهای پلیس در میدان نیاز دارند: «ما حتما کاری می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.» لاپید از مردم اسرائیل خواست در مقابل موج جدید تروریسم متحد شوند. او گفت که هدف از این حملات نه فقط گرفتن جان مردم بی‌گناه که از هم پاشیدن شیرازه جامعه اسرائیل و تفرقه افکنی و نفرت‌پراکنی بین مردم این کشور است.

وزیر خارجه اسرائیل که رهبر حزب لیبرال «یش آتید» است، گفت: «هدف تروریسم نه فقط قتل مردم بی‌گناه که قرار دادن ما در مقابل یکدیگر با نفرت و خشم است تا جامعه اسرائیل از طریق اتهام‌‌زنی‌های متقابل که به خشونت درونی منجر می‌شود، از درون فروبپاشد.»

لاپید گفت: «تروریست‌ها می‌خواهند شورش‌های خشونت‌بار در خیابان‌های اسرائيل ببینند. ما نباید بگذاریم تروریست‌ها سیاست‌های ما را تعیین کنند یا ما را از درون از هم بپاشند.»

وزیر خارجه که در نشست خبری مشترکی با همتای اتریشی خود، الکساندر شالنبرگ که به اسرائیل سفر کرده است، صحبت می‌کرد، گفت که مقاومت اسرائیل بهترین سلاح علیه تروریسم است.

 لاپید خطاب به مهمان اتریشی خود افزود: «قدرت ما بر بنیان ائتلاف‌های ما و بر مبنای تعهد ما به ارزش‌های مشترک است. اسرائیل و اتریش دوستی عمیقی دارند و من و شما مصمم‌ایم تا این دوستی را حتی بیشتر تعمیق و تقویت کنیم.»

دیپلمات ارشد اسرائیل در ادامه به نشست نقب روز دوشنبه اشاره کرد که در آن اسرائیل میزبان پنج وزیر خارجه بود:‌ آنتونی بلینکن از آمریکا و همتایان او از امارات متحده عربی، مراکش، مصر و بحرین. لاپید خطاب به شالنبرگ گفت: «دیدار امروز ما مثل نشست نقب که چند روز پیش برگزار شد، بهترین پاسخ به تروریسم است. صلح و دوستی جایگزین خشونت و آشوب‌ است. ما صلح از طریق قدرت را انتخاب می‌کنیم. این انتخاب قدرتمندان است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق و رهبر کنونی اپوزیسیون، نیز روز چهارشنبه با خانواده‌های قربانیان دیدن کرد و پس از این دیدار گفت: «ما باید آرامش و امنیت را به شهروندان اسرائیل بازگردانیم. ما می‌توانیم چنین کنیم.»

بیشتر از جهان