احتمال مرگ افرادی که هم‌زمان به کووید و آنفلوانزا مبتلا می‌شوند دو برابر بیشتر است

براساس نتایج یک پژوهش، ترکیب کووید و آنفلوانزا «فوق‌العاده خطرناک» است

HECTOR RETAMAL / AFP

پژوهشی جدید نشان داده است بیماران بستری کووید که به آنفلوانزا نیز مبتلا شده‌اند به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر در معرض خطر بیماری حاد و مرگ قرار دارند.

افرادی که هم به کووید و هم به آنفلوانزا مبتلا شده‌اند چهار برابر بیشتر احتمال دارد به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کنند و دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

این یافته‌ها بر اهمیت گرفتن آزمایش آنفلوانزا از بیماران مبتلا به کووید و همچنین واکسیناسیون کامل برای هر دو بیماری تاکید دارد.

پژوهشگران دانشگاه ادینبورو، دانشگاه لیورپول، دانشگاه لایدن و امپریال کالج لندن در فاصله ۶ فوریه ۲۰۲۰ تا ۸ دسامبر ۲۰۲۱، حدود ۳۵۰ هزار بیمار بستری مبتلا به این ویروس را بررسی کردند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که نتیجه آزمایش عفونت ویروسی هم‌زمان دستگاه تنفسی برای شش هزار و ۹۶۵ بیمار ثبت شده بود، و ۲۲۷ بیمار ویروس آنفلوانزا نیز داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیماران علائم به‌مراتب حادتری داشتند و نتایج حاکی از آن بود که ترکیب کووید و آنفلوانزا «فوق‌العاده خطرناک» است.

این پژوهش‌ــ که در گروه تشریح بالینی ویروس کرونا در گروه بین‌المللی عفونت‌های حاد تنفسی و نوظهور (ISARIC) ارائه شد‌ــ بزرگ‌ترین پژوهشی است که تاکنون روی افراد مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ و سایر ویروس‌های تنفسی همه‌گیر بومی انجام شده است.

پروفسور کنت بیلی، استاد طب پژوهشی در دانشگاه ادینبورو، گفت: «ما دریافتیم که ترکیب ویروس‌های کووید و آنفلوانزا فوق‌العاده خطرناک است. این مسئله‌ای مهم است زیرا بسیاری از کشورها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌ها را کاهش داده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم که کووید همراه آنفلوانزا در گردش باشد، و احتمال ابتلای هم‌زمان افزایش پیدا کند.»

«به همین دلیل است که باید راهبرد آزمایش بیماران مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در بیمارستان را تغییر دهیم و آزمایش آنفلوانزا گسترده‌تر و بیشتر شود.»

این پژوهشگران بر اهمیت تزریق هم‌زمان واکسن کووید و آنفلوانزا تاکید کردند‌ــ که به افراد بالای ۵۰ سال، افراد دچار نقص سیستم ایمنی، زنان باردار، و کسانی که در آسایشگاه زندگی می‌کنند یا کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، کارکنان خط مقدم بخش درمان ارائه می شود.

پروفسور کالوم سمپل، استاد طب همه‌گیری و سلامت اطفال در دانشگاه لیورپول، گفت: «با بازگشت مردم به جمع‌ها و ارتباط‌های عادی، می‌بینیم که ویروس‌های تنفسی فصلی معمول افزایش پیدا کرده‌اند. بنابراین، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در زمستان سال جاری [ویروس] آنفلوانزا نیز همراه کووید‌ـ‌۱۹ در گردش باشد. برای ما دور از انتظار بود که وقتی افراد هم‌زمان به آنفلوانزا و کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شدند، خطر مرگ بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد.»

«اکنون بسیار مهم است که افراد در مقابل هر دو ویروس واکسینه کامل شوند و واکسن نوبت یادآوری را هم بزنند، و نگذارند کار از کار بگذرد و خیلی دیر شود.»    

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان