ابراز نگرانی از شتاب جهانی تورم در اجلاس دولت جهانی در دبی

رئیس اجلاس دولتمداری جهانی و رئیس صندوق بین‌المللی پول نسبت به شرایط اقتصادی جهان ابراز نگرانی کردند

شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی گفت امارات مفتخر است که میزبان گفت‌وگوهای مهم درباره آینده جهان است _ Karim SAHIB / AFP

تنش میان قدرت‌های بزرگ، نوسان قیمت انرژی و تورم فزاینده جهانی، از جمله تهدیداتی است که به گفته رئیس اجلاس دولت جهانی، دولت‌ها باید در مقابل آن با یکدیگر همکاری کنند.

اجلاس دولت جهانی یک رویداد سالانه است که فضایی برای گفت‌و‌گوی جهانی درباره روند و سیاست‌های دولت‌ها بر اساس آینده‌گرایی فراهم می‌کند. این اجلاس که تحت عنوان «شکل دادن به دولت‌های آینده» در جریان نمایشگان اکسپو ۲۰۲۰ دبی برگزار شد، شامل زمینه‌های مختلفی از فن‌آوری و نوآوری تا تبادل دانش و خط مشی‌ها است. در یکی از این نشست‌ها، انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رییس‌ دولت امارات متحده عربی به موضوع مذاکرات ایران اشاره کرد و آن را کلید نظم جدید خاورمیانه خواند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و حاکم دبی نیز این اجلاس را بستری برای بحث درباره ایده‌ها و بینش‌های جدید به منظور آمادگی دولت‌ها برای تغییر وضعیت فعلی و آینده خواند. در ادامه این اجلاس نیز عبدالله الگرگاوی، رئیس اجلاس دولتمداری جهانی و همچنین جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول ضمن اشاره به تحولات اقتصادی اخیر، نگرانی خود را نسبت به شرایط حال حاضر و رشد فزاینده تورم جهانی ابراز کردند.

به گزارش  خبرگزاری امارات متحده عربی، محمد بن عبدالله الگرگاوی، وزیر امور کابینه و رئیس اجلاس جهانی دولت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی به مشکلات و مسائلی که امروز کشورها را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: تورم فشار زیادی را بر تصمیم‌گیرندگان وارد می‌کند. شتاب وحشتناکی از تورم در کشورهای جهان شکل گرفته که طی دو سال گذشته چهار برابر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاخص تورم در ایالات متحده در ژانویه ۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به سطحی رسیده که از دهه ۱۹۸۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. در بریتانیا نیز این شاخص در پایان سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش یافت و تورم در ۱۹ کشور منطقه یورو در ماه ژانویه به ۵.۱ درصد رسید که رکورد تازه‌ای به شمار می‌آید.

عبدالله الگرگاوی که معتقد است شاخص‌های متعددی وجود دارد که حاکی از تغییرات گسترده در وضعیت جهان است، عنوان کرد: مقابله با این روند به یک ضرورت برای دولت‌ها تبدیل شده است. دولت‌ها باید تغییرات سریع و گسترده‌ در فناوری و سیستم مالی خود را کنترل کنند. تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال، استفاده از بلاک چین برای نظارت بر داده‌ها و اطلاعات مالی، در دستور کار بسیاری از دولت‌ها قرار دارند.

او در این اجلاس سرعت تغییرات را سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت عنوان کرد و افزود: آنچه در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده از آنچه در ۱۰۰ سال گذشته رخ داده است، فراتر رفته و رویدادهای دو سال گذشته بیش از آن است که در دهه گذشته رخ داده. امروز بخش عمده‌ای از تحولات مربوط به بخش‌خصوصی است و دولت‌ها در برخی مواقع بسیار دیر به دنبال پاسخگویی قرار می‌گیرند.

به اعتقاد او درگیری و تنش‌ها میان دولت‌ها برخلاف تصوراتی که از قبل مبنی بر اینکه جهان با توافق‌ و همکاری‌های سیاسی به ثبات رسیده است، وجود داشت.

جورجیوا: بهبود وضعیت اقتصادی جهان چند ماهه نخواهد بود

در این نشست کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول نیز حضور داشت. او در این نشست به مسئله جنگ اوکراین و نگرانی کشورهای جهان از دلایل و تبعات این درگیری اشاره کرد.

جورجیوا جنگ سرد را ویرانگر خواند و گفت: این جنگ توانمندی‌های تولیدی جهان را کاهش داده و تبعات وحشتناکی برای مردم دارد. براین اساس باید از جنگ سرد دیگری جلوگیری کرد.

او با اشاره به وضعیت موجود در بازارهای مختلف، آن را اینگونه تشریح کرد: من وضعیت را به گونه‌ای می‌بینم که حداقل دو تا سه سال برای تغییر آن زمان نیاز است. من معتقد نیست این وضعیتی باشد که بتوان در طول چند ماه آن را به حالت عادی بازگرداند.

در این نشست همچنین به فراگیری بیماری در جهان نیز اشاره و در خصوص تبعات اقتصادی آن عنوان شد که این شرایط حدود 480 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده و به دنبال آن دولت‌های مختلف جهان ده‌ها تریلیون دلار از دست داده‌اند. در این میان دولت‌هایی شکست خوردند و برخی دولت‌ها نیز موفق بودند.

پیش از آغاز اجلاس، شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی عنوان کرده بود که امارات مفتخر است که میزبان گفت‌وگوهای مهم درباره آینده جهان است. او افزود: کشور ما به حمایت از تمام ابتکارها و تولیدات آینده‌نگرانه که هدف آنها ایجاد آینده‌ای بهتر برای جهان است، ادامه خواهد داد.

روز چهارشنبه، شیخ منصور بن زاید، نائب رئیس مجلس وزیران امارات متحده، روز دوم اجلاس را با تمرکز بر رشد اقتصاد ملی و چگونگی همکاری صنایع مختلف با یکدیگر، افتتاح می‌کند.

بیشتر از جهان