بیانیه بنیاد آلوپسی پس از جنجال اسکار: برای انگ‌زدایی از بیماری تلاش کنیم

آنچه در اسکار رخ داد باعث شد زنان مبتلا به ریزش مو از درد و شرم طاس شدن صحبت کنند

جیدا پینکت اسمیت، بازیگر و کارگردانی که شوخی با موهایش در مراسم اسکار جنجال آفرید، اولین بار در سال ۲۰۱۸ در مورد ابتلا به بیماری آلوپسی و ریزش موهایش صحبت کرد‌ـ EMMA MCINTYRE/GETTY IMAGES VIA AFP

پس از سیلی زدن ویل اسمیت به کریس راک در مراسم اسکار به‌دلیل شوخی با ریزش موی جیدا پینکت اسمیت، همسر ویل اسمیت، موجی از همدردی با زنانی که به دلایل مختلف با کم‌مویی و طاسی روبه‌رو شده‌اند، راه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از مطرح شدن نام بیماری آلوپسی در حاشیه مراسم جنجالی اسکار ۲۰۲۲، روز دوشنبه بنیاد ملی آلوپسی در آمریکا بر لزوم آگاهی‌رسانی بیشتر در باره این بیماری تاکید کرد.

به گفته پزشکان این موسسه، بیماری آلوپسی آره‌‌آتا نوع خاصی از طاسی ناشی از یک اختلال خودایمنی است که باعث می‌شود موها اغلب به‌صورت دسته‌ای بریزند.

این موسسه با اعلام این‌که حدود هفت میلیون نفر در ایالات متحده و ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به آلوپسی آره‌آتا مبتلا شده‌اند، اعلام کرد: «ابتلا به این بیماری ‌قابل پیش‌بینی نیست و هیچ درمان موثر یا روش مراقبتی خاصی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین آنچه باید بدانیم این است که چنین شرایطی چقدر می‌تواند باعث فشار سنگین جسمی، روانی، اجتماعی، عاطفی و مالی برای بیمار و اطرافیانش شود.»

در بیانیه این نهاد پزشکی همچنین تاکید شد: «آلوپسی تبعیض قائل نمی‌شود و می‌تواند هر فردی را در هر سن یا موقعیتی مبتلا کند. این بیماری ممکن است موقت یا مادام‌العمر باشد. بسیاری از افرادی که با این بیماری زندگی می‌کنند از ابتلا به آن رنج می‌برند و ما باید برای حمایت از این افراد و از بین بردن انگ و تبعیض اجتماعی تلاش کنیم.»

جیدا پینکت اسمیت، بازیگر و کارگردانی که شوخی با موهایش در مراسم اسکار جنجال آفرید، اولین بار در سال ۲۰۱۸ در مورد ابتلا به بیماری آلوپسی و ریزش موهایش صحبت کرد.

او آن زمان در یک برنامه آنلاین گفت: «ابتلا به این بیماری یکی از سخت‌ترین دوران زندگی من بود. به‌معنای واقعی کلمه از ترس می‌لرزیدم و با ناباوری به خودم می‌گفتم واقعا قرار است کچل شوم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیگر تنها کسی نیست که تاکنون به عوارض تلخ از دست دادن موها برای زنان اشاره کرده است. برخی از بازیگران زن دیگر نیز تاکنون درباره ریزش موهای خود به‌دلیل استرس، تغییرهای هورمونی پس از زایمان و حتی کووید-۱۹ حرف زده‌اند و از تاثیر آن بر زندگی‌شان گفته‌اند.

آیانا پرسلی، نماینده دموکرات کنگره آمریکا که سال ۲۰۲۰ از ابتلا به آلوپسی خبر داد، روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: «بیایید در مورد زندگی با آلوپسی صحبت کنیم. لحظه‌های سختی وجود دارد که خانواده‌های ما آن را می‌بینند و از ما حمایت می‌کنند.»

سلما بلر، بازیگر آمریکایی، نیز در سال ۲۰۱۱ پس از زایمانش، در یک گفت‌وگو به موضوع ریزش مو اشاره کرد و گفت: «ریزش موهایم خیلی جذاب نیست، اما واقعیت دارد. من باید دوش‌های طولانی‌تری بگیرم تا بتوانم موهایی که می‌ریزند را جمع کنم. تعجب می‌کنم که چرا بازیگران زن هرگز در مورد این موضوع صحبت نمی‌کنند!»

آلیسا میلانو، هنرپیشه آمریکایی، نیز که می‌گوید پس از ابتلا به ویروس کرونا دچار ریزش شدید مو شده است و در گفت‌وگویی اعلام کرد که این موضوع او را بسیار متاثر کرده است. به گفته او «پذیرش از دست دادن موها بسیار سخت است، به‌خصوص زمانی که بازیگر باشید و بخش مهمی از هویت شما در گرو چیزهایی مانند داشتن موهای ابریشمی بلند و پوست شفاف است.»

ریکی لیک نیز بازیگر دیگری است که در سال ۲۰۲۰ با اشاره به اینکه در تمام زندگی‌اش با ریزش مو دست‌و‌پنجه کرده است، در اینستاگرام نوشت: «از دست دادن موها برای من ناتوان‌کننده، شرم‌آور، دردناک، ترسناک و افسرده‌کننده بود و حتی به دلیل این موضوع چند بار به مرز خودکشی نزدیک شدم.»

ویولا دیویس، برنده جایزه اسکار، هنرپیشه و تهیه‌کننده دیگری است که به گفته خودش سعی کرده اثر بیماری آلوپسی را با کلاه‌گیس پنهان کند.

او در گفت‌وگویی تاکید کرد: «همیشه کلاه‌گیسی داشتم که در خانه استفاده می‌کردم. یک کلاه‌گیس دیگر برای رویدادها و جشن‌ها و یکی هم برای ورزش داشتم. هرگز موهای طبیعی‌ام را نشان ندادم زیرا از واکنش مردم می‌ترسیدم.»

او که در دهه گذشته شروع به آگاهی‌رسانی در این زمینه کرده است، حتی این موضوع را در سریال «چگونه از مجازات قتل فرار کنیم» گنجاند، زمانی که یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم کلاه‌گیس خود را برمی‌دارد و موهای بسیار کوتاهش را آشکار می‌کند.

بیشتر از جهان