جشن مردانه صعود به جام جهانی در مشهد

پایان داستان ایران در انتخابی قطر ۲۰۲۲ با پیروزی مقابل لبنان

ایران در دقیقه ۳۵ گل اول را به لبنان زد. پاس تماشایی کنعانی‌زادگان به سردار آزمون گل اول ایران را ساخت‌ـ عکس از فدراسیون فوتبال ایران

بازی‌های تیم ملی در راه جام جهانی قطر با بسته ماندن درهای ورزشگاه به روی زنان به پایان رسید. ایران در مشهد میزبان لبنان بود و با پیروزی ۲- صفر بند پایانی داستان صعودش را با پیروزی نوشت، اما زنانی که بلیت بازی را هم خریده بودند، پشت درها ماندند تا جشن صعود به جام جهانی مردانه باشد، تصمیمی که شاید واکنش فیفا را در پی داشته باشد.

مشهد برای دومین بار میزبان یک بازی ملی شد. بار اول در ۱۶ بهمن ۱۳۶۳، مشهد میزبان دیدار دوستانه ایران و کره شمالی شده بود. ۳۸ سال گذشت تا مشهد بار دیگر میزبان بازی تیم ملی باشد.

تیم ملی ایران که در سئول ۵ بازیکن اصلی خود را به دلیل ابتلا به کرونا و محرومیت، در اختیار نداشت و مقابل کره جنوبی شکست خورد و فرصت صدرنشینی گروه را به کره جنوبی داد، در مشهد با بازگشت چند ستاره‌‌اش، مقابل لبنان کارش آسان به نظر می‌رسید. اما در بازی با لبنان هم ایران غایب‌های سرشناسی داشت. وحید امیری، شجاع خلیل‌زاده و کریم انصاری‌فرد مصدوم بودند و مهدی طارمی نیز در دوران نقاهت پس از ابتلا به کرونا، آمادگی کافی نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دراگان اسکوچیچ البته سعی کرد در مقایسه با بازی در کره جنوبی، این‌ بار اشتباه‌هایش در انتخاب ترکیب را اصلاح کند اما در تصمیمی دور از انتظار، امیر عابدزاده را با یک اشتباه در سئول به نیمکت فرستاد و مقابل لبنان، علیرضا بیرانوند را به دروازه فراخواند.

ایران در دقیقه ۳۵ گل اول را به لبنان زد. پاس تماشایی کنعانی‌زادگان به سردار آزمون گل اول ایران را ساخت. سردار گل زد تا تاثیرگذاری همیشگی خود را به رخ بکشد.

دقیقه ۷۲ علیرضا جهانبخش گل دوم ایران را زد. باز هم پاس کنعانی‌زادگان سازنده گل شد تا کنعانی موثرترین بازیکن تیم ملی باشد. در صحنه گل، علیرضا جهانبخش با کنترل تماشایی خودنمایی کرد.

تیم ملی ایران پیش از این بازی، درگیر حاشیه‌های چند اظهارنظر و توییت بود. در آستانه آخرین بازی تیم ملی، احمدرضا براتی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون، از برکناری اسکوچیچ و انتخاب علی دایی گفت اما فدراسیون فوتبال سعی کرد با شخصی خواندن حرف‌های عضو هیئت رییسه‌اش، آرامش را به اردوی تیم برگرداند.

روشن نیست که فدراسیون فوتبال در آینده چه تصمیمی برای نیمکت تیم ملی بگیرد، اما دراگان اسکوچیچ تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ با فدراسیون قرارداد دارد و احتمالا در جام جهانی نیز روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند. عده‌ای از هواداران تیم ملی درباره انتخاب یک مربی بزرگ به‌جای اسکوچیچ حرف می‌زنند اما ایده فدراسیون شاید انتخاب مربی ایرانی باشد.

علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی، پس از بازی با لبنان گفت: «از همه کسانی که به ورزشگاه آمدند تشکر می‌کنم. امیدوارم که در بازی‌های آینده، بانوان عزیزمان بتوانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند که بتوانیم دلشان را شاد کنیم. در ادامه، امیدوارم که تدارک خوبی برای تیم ملی در جام جهانی داشته باشیم تا بتوانیم حضور قدرتمندی در این مسابقات را تجربه کنیم.» آرزوهای کاپیتان تیم ملی درباره زنان محقق نشده است و درباره تدارک پیش از جام جهانی نیز با فدراسیون فوتبالی مواجهیم که طی چند سال اخیر حتی یک بازی تدارکاتی با یک تیم بزرگ را برگزار نکرده است.

انتخابی جام جهانی/ سه‌شنبه ۹ فردروین ۱۴۰۱ / ساعت ۱۶ به وقت ایران/ ورزشگاه امام رضا مشهد/ تماشاگران: حدود ۱۰ هزار نفر

تیم داوری: فو مینگ، شی ژانگ کائو یای و ما نینگ

ترکیب تیم ملی ایران:

علیرضا بیرانوند

حسین کنعانی‌زادگان

مجید حسینی

صادق محرمی (۸۸- دانیال اسماعیلی‌فر)

امید نورافکن

سعید عزت‌اللهی (۴۶- میلاد سرلک)

احمد نوراللهی

علیرضا جهانبخش (۸۶- امیرحسین حسین‌زاده)

اللهیار صیادمنش (۴۶- مهدی مهدی‌پور)

علی قلی‌زاده (۷۳- مهدی ترابی)

سردار آزمون

ترکیب لبنان:

مصطفی مطر

ماهر صبرا

نور منصور (۱۳- حسن چایتو)

حسین زین

جوان اومری

محمدعلی الدهینی

هلال الحلوه (۷۱- کریم درویش)

محمد حیدر (۸۸- ربیع عطایا)

محمد قدوح (۷۱- مهدی الزین)

جهاد ایوب 

حسین الدر

اخطارها:

سعید عزت‌‌اللهی (۱۴) از ایران

محمد قدوح (۳۱) و محمد حیدر (۴۱) از لبنان

بیشتر از فوتبال