اسنادی که از حضور حزب‌الله لبنان در جنگ اوکراین خبر می‌دهد 

حزب‌الله می‌کوشد با سوءاستفاده از شرایط دشوار اقتصادی در سوریه و لبنان، جوانان نیازمند را به پیوستن به جبهه‌های جنگ اوکراین وادار کند

تمامی افراد استخدام‌شده برای جنگ، جوانان ۲۰ ساله‌اند که در پایان دهه ۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ متولد شده‌اند - AFP

حدود یک ماه پیش، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، حضور خود و اعضای سازمان حزب‌الله در اوکراین را با قاطعیت انکار کرد، اما اندکی بعد مشخص شد که اظهارات او در این زمینه عاری از حقیقت است. سپس، ایندیپندنت فارسی از طریق شبکه ماهواره‌ای الحدث، اسنادی به دست آورد که سازمان شبه‌نظامی حزب‌الله مهر و امضا کرده بود؛ در اینجا این اسناد را منتشر می‌کنیم.

این اسناد که مهر «واحد امنیتی کمیته ارتباط و هماهنگی حزب‌الله» را بر خود دارد، شامل فرم‌هایی برای بسیج افرادی از اعضای سازمان حزب‌الله است که می‌خواهند برای پیوستن به صفوف جنگ به اوکراین بروند. بر اساس اطلاعات درج شده در این فرم‌ها، تمامی افراد استخدام‌شده برای جنگ، جوانان ۲۰ ساله‌اند که در پایان دهه ۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ متولد شده‌اند. این امر بیانگر این است که حزب‌الله سعی می‌کند با سوءاستفاده از شرایط دشوار اقتصادی در سوریه و لبنان، جوانان نیازمند را به پیوستن به جبهه‌های جنگ اوکراین وادار کند. علاوه بر آن، این فرم‌ها حاوی اطلاعاتی درباره کد سربازی و دوره‌های آموزش نظامی قبلی است و نشان می‌دهد که جوانان ثبت‌نام‌شده آموزش نظامی دیده‌اند.

تلاش کردیم از طریق افراد نزدیک به حزب‌الله از صحت این اطلاعات اطمینان حاصل کنیم، اما آن‌ها گفتند که از این موضوع هیچ‌ اطلاعی ندارند. سپس، با یک منبع ویژه در منطقه مرزی بین سوریه و لبنان تماس گرفتیم. منبع یادشده تاکید کرد که «کمیته ارتباط و هماهنگی حزب‌الله» دفتری را در شهر قصیر در حومه حمص سوریه برای بسیج جوانان باز کرده است تا اسامی اعضای این حزب را که قصد دارند در نبرد اوکراین شرکت کنند، ثبت کند.

اطلاعات ارایه شده این منبع با اطلاعاتی که شبکه الحدث از منابع خود در مورد اقدام حزب‌الله برای جذب ۸۰۰ تن از اعضای این حزب و اعزام آن‌ها به اوکراین به‌منظور مشارکت در نبرد اوکراین در کنار نیروهای روسی، به دست آورده است، همخوانی دارد. بنابراین می‌توان گفت که اعضای سازمان حزب‌الله با تجربه‌ای که در جنگ چریکی دارند، عملا به جنگ‌های خیابانی جاری در اوکراین وارد شده‌اند.

به گفته منبع یادشده، فرایند بسیج جوانان برای جنگ اوکراین در ۱۲ ماه مارس ۲۰۲۲ در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه که کنترل آن در دست نیروهای روسیه است، انجام شد و مدیریت این برنامه را یکی از مسئولان ارشد حزب‌الله و یکی از اعضای شرکت روسی واگنر بر عهده داشته‌اند. اظهارات این منبع با آنچه شبکه الحدث درباره دیدار ناجی حسن الشرتونی، ملقب به حاج ابوعلی، فرمانده یگان امنیتی حزب‌الله، و الکساندر کوزنتسوف، یکی از فرماندهان ارشد گروه واگنر، در ماه مارس، منتشر کرد، مطابقت دارد.

به گزارش شبکه الحدث، در این نشست، دو طرف توافق کرده‌اند ۸۰۰ تن از جنگجویان حزب‌الله را برای پیوستن به جنگ اوکراین جذب کنند و سپس افراد بسیج شده در کنار نیروهای روسیه در اوکراین به نبرد وارد شوند. این منبع افزود که سازمان حزب‌الله در ازای این همکاری نظامی، به پاداش بزرگ و ارزشمندی دست یافته که عبارت است از انعقاد معامله خرید تسلیحات از شرکت روسی آلماز آنتی با میانجی‌گری شرکت واگنر. بر اساس گزارش شبکه الحدث، مدیرکل شرکت روسی آلماز آنتی، متخصص در ساخت سلاح‌های ضدهوایی و ضدموشکی، فردی به نام یان نویکوف است.

از سوی دیگر و به گفته منابع، دو روز پس از نشستی که در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه برگزار شد، کمیته ارتباط و هماهنگی حزب‌الله دفتر بسیج را در شهر قصیر در حومه حمص افتتاح کرد تا اسامی اعضای این حزب را ثبت کند. سپس، اسعد حمیه، معروف به حاج هادی، یکی از فرماندهان یگان امنیتی حزب‌‌الله، به این برنامه پیوست تا مسئولیت امور دفتر بسیج در شهر قصیر را بر عهده گیرد. منبع مزبور افزود که حزب‌الله قصد دارد در حلب، یبرود و سیده زینب سه دفتر استخدام دیگر نیز باز کند.

به گفت آنها، قرار است به‌زودی توافقی که میان حزب‌الله و روس‌ها صورت گرفت، توسعه یابد و لبنان را نیز شامل شود و حزب‌الله برای ثبت‌نام اعضای این حزب که مایل‌اند در جنگ اوکراین شرکت کنند، دفتری در حومه جنوبی بیروت افتتاح کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نحوه انتقال جنگجویان حزب‌الله به اوکراین

قرار است در گام نخست، ۲۰۰ تن از جنگجویان حزب‌الله روز سه‌شنبه، ۲۹ مارس، از فرودگاه بین‌المللی دمشق به فرودگاه نظامی شهر گومل در جنوب غربی بلاروس منتقل و سپس در مرحله بعد، به خاک اوکراین وارد شوند. به گزارش شبکه الحدث، جنگجویان یادشده در ازای مشارکت در جنگ، هر ماه یک هزار و ۵۰۰ دلار حقوق دریافت خواهند کرد.

منابع ایندیپندنت فارسی بدون اینکه تاریخ انتقال جنگجویان حزب‌الله به اوکراین را تایید کنند، فاش کردند که واحدهای نظامی وابسته به حزب‌الله که قرار است در کنار نیروهای روسیه در اوکراین بجنگند، عبارت‌اند از: تیپ ابوالفضل العباس، تیپ رضوان و مزدوران جنگی شیعه سوری وفادار به حزب‌‌الله. جنگجویانی که تاکنون در چندین استان سوریه برای رفتن به جنگ اوکراین ثبت‌نام کرده‌ و آماده سفرند، برای انتقال به اوکراین فراخوانده شده‌اند و قرار است گروه‌های متشکل از ۲۰۰ نفر به‌صورت متوالی به اوکراین اعزام شوند. حقوقی که این جنگجویان دریافت خواهند کرد بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ دلار در هر ماه خواهد بود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه