۱۹ کشته در حاشیه جنگ خروس‌ها در مکزیک 

افراد مسلح به یک زمین بازی جنگ خروس‌ها حمله بردند و به سوی تماشاچیان شلیک کردند

به گفته مقامات، ۱۶ مرد و سه زن در میان کشته‌شدگان بودند- ENRIQUE CASTRO / AFP

یک حمله مسلحانه در ایالت میچوآکان واقع در غرب مکزیک، حداقل ۱۹ کشته به جای گذاشت. مقامات مکزیک این خبر را تایید کرده‌اند، اما هنوز درباره انگیزه این حمله که یکشنبه‌شب (۲۷ مارس) رخ داد، چیزی نگفته‌اند. 

به گزارش رسانه‌های محلی، جمعی از افراد مسلح به یک زمین بازی جنگ خروس‌ها در شهر لاس تیناخاس در میچوآکان حمله بردند و به سوی تماشاچیان شلیک کردند. وب‌سایت محلی «رِد میچوآکان» فیلمی در یک توییت منتشر کرده است که در آن صدای تیراندازی شنیده می‌شود. شاهدان گفتند که ضاربان پس از حمله به سرعت با اتومبیل از صحنه گریختند. سربازان به سرعت اعزام شدند تا مهاجمان را پیدا کنند.

دادستان کل ایالت با صدور بیانیه‌ای گفت: «۱۹ پیکر بی‌جان پیدا کردیم که جای گلوله بر خود دارند.»

به گفته مقامات، ۱۶ مرد و سه زن در میان کشته‌شدگان بودند. چند نفر نیز زخمی شده‌اند.

میچوآکان از ایالت‌های تاریخی و زیبای مکزیک است، اما همراه با ایالت همسایه‌اش، گوآناخوآتو، سال‌ها است صحنه درگیری دار و دسته‌های رقیب بوده است و خشونت بسیاری به خود دیده است. دار‌و‌دسته‌های جنایی متعددی در این منطقه حضور دارند. 

ماه گذشته یک مراسم عزاداری در میچوآکان صحنه درگیری دار‌و‌دسته‌های جنایی شد که در آن ۱۷ نفر کشته شدند. به گفته ریکاردو مخیا، معاون وزیر امنیت، آن حمله برای «انتقام» یکی از واحدهای کارتل «نسل جدید خالیسکو» علیه واحد دیگری از همین کارتل بود. خالیسکو نیز از ایالت‌های غرب مکزیک است و بسیاری از بخش‌های مهم فرهنگ مکزیک، از نوشیدنی تکیلا تا موسیقی ماریاچی‌ها، در این ایالت ریشه دارند. کارتل «نسل جدید خالیسکو» در این ایالت مرکزیت دارد و نمه‌سیو اوسه‌گوئرا سروانتس، رهبر آن، از مخوف‌ترین قاچاقچی‌های مواد مخدر در جهان است. نمه‌سیو اوسه‌گوئرا سروانتس ۵۵ ساله خود متولد ایالت میچوآکان است و با لقب «ال منچو» شهرت یافته است. دولت‌های آمریکا و مکزیک برای دستگیری او به ترتیب جوایز ۱۰ میلیون دلار و ۳۰ میلیون پزویی تعیین کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در درگیری ماه گذشته، دولت مکزیک گفته بود که نمی‌تواند تعداد کشته‌شدگان را تایید کند، چون هیچ جسدی پیدا نشده است. نمونه «دی‌ان‌ای» ۱۱ تن از قربانیان احتمالی در محل پیدا شده بود. اما این‌ بار ظاهرا جسدها پیدا شده‌اند. هدف بسیاری از این حملات، نابود کردن رقبا است. از آن‌جا که زمین بازی »جنگ خروس‌ها» غیرقانونی بوده است، احتمال ارتباط آن با دار‌و‌دسته‌های جنایی بیشتر می‌شود. 

منطقه حول و حوش لاس تیناخاس محل اختلاف بین چند دار‌ودسته جنایی است که به دزدی و قاچاق بنزین از طریق حمله به لوله‌های بنزین شرکت دولتی نفت مکزیک دست می‌زنند. 

میچوآکان همچنین بزرگ‌ترین منطقه تولید آووکادو در جهان است. ماه گذشته یکی از ناظران کشاورزی که از آمریکا به این منطقه اعزام شده بود، با تهدیدهایی مواجه شد که باعث شد واشنگتن بیش از یک هفته تمام واردات آووکادو از مکزیک را معلق کند. 

ارتش مکزیک از سال ۲۰۰۶ عملیاتی جنجالی برای مقابله با دارودسته‌های مواد مخدر آغاز کرده است، اما کشتارهای جمعی همچنان در این کشور رایج است. 

در ۱۶ سال گذشته شاهد ۳۴۰ هزار قتل در مکزیک بوده‌ایم که بسیاری از آن‌ها ناضی از درگیری دارودسته‌های جنایی و کارتل‌های مواد مخدر بوده‌ است. قربانی این حملات می‌تواند هر کسی باشد؛ از مردم عادی تا چهره‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران. در اوایل ماه جاری شاهد بودیم که سزار والنسیا، شهردار شهر آگیلیلا در ایالت میچوآکان (شهر تولد ال منچو)، هنگامی که در اتومبیلی متعلق به شهرداری مشغول رانندگی بود، به ضرب گلوله از پای درآمد. چند روز بعد روزنامه‌نگاری به نام آرماندو لینارس، مدیرِ «دیده‌بان میچوآکان»، در شهر زیتاکوآرو کشته شد. شش هفته پیش از این وقایع، روبرتو تولدو، روزنامه‌نگار دیگری از همین رسانه، نیز کشته شده بود. آقای لینارس در فیلمی در رسانه‌های اجتماعی که مورد توجه گسترده قرار گرفت، خبر کشته شدن تولدو را اعلام کرده بود. با این حساب، در نخستین ماه‌های سال جاری میلادی  که هنوز ماه سوم آن به پایان نرسیده است، شاهد کشته شدن هشت روزنامه‌نگار در مکزیک بوده‌ایم. 

جرایم کارتل‌ها در جامعه مکزیک، موضوع برداشت‌های ادبی و سینمایی مختلفی نیز قرار گرفته است. یکی از آخرین نمونه‌ها، فیلم «نیایش‌ برای ربوده‌شدگان» ساخته تاتیانا هوئزو، کارگردان ال سالوادوری-مکزیکی مقیم مکزیک، است که سال گذشته در جشنواره کن نمایش یافت و انتخاب مکزیک برای اسکار نیز بود. این فیلم در یکی دیگر از ایالت‌های غرب مکزیک به نام گِرِرو می‌گذرد و موضوع آن خشونت کارتل‌ها علیه دختران جوان است.

بیشتر از جهان