اجبار مدافع حقوق زنان در فرانسه به پرداخت غرامت

رهبر جنبش #من هم همین‌طور در فرانسه، باید به یک مدیر تلویزیونی غرامت پرداخت کند

ساندرا مولر. اکتبر ۲۰۱۷ نیویورک

Angela WEISS / AFP

دادگاهی در فرانسه به زنی که جنبش «#من هم همین‌طور» را در این کشور به راه انداخت، حکم کرده است که به جرم هتک حرمت، هزاران پوند به یکی از مدیران تلویزیون فرانسه غرامت بپردازد.

ساندرا مولر، گزارشگر اهل نیویورک که در فرانسه مستقر است و هشتگ محبوب «#بَلَنستُن‌پُورک» به معنی «موش روی خوک‌تان» را شروع کرد، «اریک بریون» مدیر یک کانال تلویزیونی فرانسه را متهم کرد که در یک مهمانی اداری در شهر «کَن» او را هدف عبارات بی‌پرده جنسی قرار داده بوده است.

هرچند توییت خانم مولر در اکتبر سال ۲۰۱۷ و در پی رسوایی ارعاب‌های جنسی هاروی واینستاین (تهیه کننده فیلم‌های هالیوود) منتشر شد، اما شکایت او به پنج سال پیش از آن برمی‌گشت. 

خانم مولر در توییت خود به نقل از اریک بریون نوشته بود: «پستان‌های تو مثل (پستان‌های) خوک است. تو زن مورد علاقه من هستی. من تمام شب تو را به ارضای جنسی می‌رسانم».

بر اساس حکم دادگاه، پاریس خانم مولر باید به آقای بریون مبلغ ۱۷.۵۰۰ پوند غرامت و هزینه قانونی بپردازد و توییتی را هم که در آن از او نام برده شده است، پاک کند.

این گزارشگر گفته است که در مورد حکم دادگاه تقاضای تجدید نظر خواهد کرد. همچنین، از خانم مولر خواسته شده است که بیانیه‌ای را در توییتر و دو رسانه دیگر به شراکت بگذارد.

ساندرا مولر از حکم دادگاه اظهار تاسف کرده است، اما از زنان خواسته است تا همچنان به «مبارزه» ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در یک کنفرانس خبری گفت: «این (حکم دادگاه) روندی است که هدف آن خاموش کردن قربانیان است. پیامش روشن است: ساکت باش!»

اریک بریون، رئیس تلویزیون «اِکیدیا»، در استقبال از حکم دادگاه در توییتی نوشت: «پیروزی عدالت واقعی» پس از «دو سال خشونت کم‌سابقه».

خانم مولر در ایجاد هشتگ «#بلنستونپورک» از دیگر زنان خواست موارد ارعاب جنسی در محل کارشان را افشاء کنند. یک سایت نظارتی شبکه‌های اجتماعی گفته است که این هشتگ، حدود یک میلیون توییت جلب کرده است.

خانم مولر در اکتبر سال ۲۰۱۷ در توییتی نوشت: «#بلنستونپورک! شما هم می‌توانید با دادن نام و جزئیات ارعاب جنسی در محل کار، آن را بازگو کنید».

اریک بریون اقرار دارد که تنها در یک مورد با خانم مولر با لحنی نامناسب صحبت کرده است، اما مدعی است که توییت مولر از او یک «شکارچی جنسی» تصویر کرده و زندگی حرفه‌ای او را به هم ریخته است.

در جلسه دادگاه در ماه مه، «ماری بورگوبورن»، وکیل آقای بریون، گفت: «او می‌گوید یک شب با ساندرا مولر "لاس" زده چون از او خوشش  می‌آمده است».

او افزود:«این به معنی "لاس" زدن است».

آقای بریون به دادگاه گفت که روز پس از آن واقعه، با ارسال یک پیامک از خانم مولر عذرخواهی کرده بوده است.

خانم مولر در پستی در فیسبوک در ژانویه ۲۰۱۸ نوشت: «#بلنستونپورک به قربانیان فرصت داده است تا یک معضل واقعی اجتماعی را که همچنان یک تابوست، عیان کنند».

یک گزارش دیوان عالی فرانسه برای تساوی جنسی که در ماه ژانویه منتشر شد، حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۷، بیش از یک میلیون زن فرانسوی مجبور به تحمل اهانت های جنسی شده‌اند، در حالی که تنها چهار مورد تخطی از قانون منع ارعاب جنسی در دادگاه محکوم شده است. این نخسین تحقیق در مورد ارعاب جنسی در فرانسه است.  

سال گذشته، در پی واکنش قابل توجه علیه جنبش #بلنستونپورک، سیاستمداران فرانسه لایحه‌ای را از تصویب گذراندند که برای سوت زدن (متلک‌ گویی) یا ارعاب جنسی در خیابان، ۷۵۰ یورو جریمه تعیین می‌کند.

گزارش بیشتر از آسوشیتدپرس

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان