جنگ اوکراین ایتالیا را به قحطی می‌کشاند؟

۱۰۰ هزار مزرعه ایتالیایی به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا، در خطر تعطیلی‌اند

بی‌ثباتی در اوکراین، زنجیره تامین مواد غذایی مناطق همسایه را در هم می‌شکند - BULENT KILIC / AFP

تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف، رفته‌رفته پیامدهای گوناگونی را در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. به گزارش المیادین انگلیسی، با توجه به جنگ در اوکراین و افزایش هزینه‌های تولید در ایتالیا، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌اند.

یک انجمن بزرگ کشاورزی در گزارشی اعلام کرد که تقریبا ۱۰۰ هزار مزرعه ایتالیایی به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور تولید در آستانه تعطیلی قرار دارند. در این گزارش آمده است: «هزینه‌های رو به‌ رشد تولید بسیار بیشتر از مبلغی است که کشاورزان و پرورش‌دهندگان برای محصولات خود دریافت می‌کنند. این موضوع در تولید محصولات مختلف از شیر گرفته تا میوه، گوشت و سبزیجات مصداق دارد و تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه‌اند».

این انجمن همچنین با استناد به داده‌های سازمان تحقیقات کشاورزی ایتالیا توضیح داد که بیش از یک مزرعه از هر ۱۰ مزرعه (۱۱درصد) در آستانه تعطیلی است و تقریبا یک سوم کل مزارع ایتالیا (۳۰ درصد) در شرایطی کار می‌کنند که به جای سوددهی، زیان‌ده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های این گروه تحقیقی حاکی است که پس از حمله روسیه به اوکراین، تقریبا قیمت تمام مواد خام مورد استفاده تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از جمله انرژی، گازوئیل، کود، خوراک دام و بذر افزایش یافته است.

به گفته آن‌ها، موضوع مهم دیگر ناهمخوانی قیمت نهایی محصولات با زحمت و هزینه کشاورزان است؛ به طوری که تنها شش تا ۱۵ سنت از هر یورویی که مصرف‌کنندگان برای محصولات غذایی خرج می‌کنند، به کشاورزان می‌رسد.

کارشناسان این انجمن ایتالیایی هیچ راه‌حلی برای رفع این مشکل ارائه ندادند؛ اما تصویری تیره ترسیم کردند که در آن، تعطیلی مزارع به کاهش محصول منجر می‌شود و این کشور را وادار می‌کند بیشتر بر واردات محصولات کشاورزی تکیه کند.

ایتالیا در حال حاضر ۶۴ درصد غلات، ۴۹ درصد گوشت گاو و ۳۸ درصد گوشت خوک وارد می‌کند. این کشور اروپایی همچنین بیش از نیمی از محصولات ذرت و یک‌سوم سویای مورد نیاز خود برای تغذیه دام را وارد می‌کند و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این ارقام به‌زودی افزایش می‌یابد.

پیش از این، کارشناسان احتمال داده بودند از آنجا که اوکراین در مقام پنجمین صادر کننده بزرگ گندم، به‌عنوان «سبد نان اروپا» شناخته می‌شود، بی‌ثباتی در این کشور زنجیره تامین مواد غذایی مناطق همسایه را در هم می‌شکند. در سوی مقابل، وقتی روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گندم جهان نیز دچار آشفتگی شود، وضعیت تامین مواد غذایی بسیار وخیم‌تر خواهد شد.

تقریبا یک‌چهارم صادرات جهانی گندم از دو کشور روسیه و اوکراین انجام می‌شود؛ بنابراین تعجبی ندارد که بلافاصله پس از عملی شدن تصمیم پوتین برای حمله نظامی به اوکراین، قیمت گندم در روز پنجشنبه رکورد شکست. این موضوع به‌ویژه برای مردم خاورمیانه نگران‌کننده است و تاثیر بحران تامین گندم تقریبا از همین حالا در این منطقه محسوس است.

بیشتر از جهان