شورای امنیت سازمان ملل: مدارس دخترانه در افغانستان بدون تاخیر باز شوند

سخنگویان طالبان گفته‌اند مدارس دخترانه تا زمان نهایی شدن طرح حجاب اسلامی برای دانش‌آموزان، بسته می‌مانند

طالبان سوم فروردین، برخلاف وعده‌های قبلی‌ خود، مدارس بالاتر از کلاس ششم را به روی دانش‌آموزان دختر بست - AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه، هفتم فروردین ( ۲۷ مارس)، بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای، خواستار بازگشایی فوری مدارس دخترانه در افغانستان شد و از طالبان درخواست کرد این اقدام را بدون تاخیر انجام دهد. در این بیانیه، بر نگرانی عمیق اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از تصمیم طالبان مبنی بر بسته ماندن در مدارس به روی دختران دانش‌‌آموزان بالاتر از کلاس ششم تاکید شده است.

این بیانیه افزود: «از طالبان می‌خواهیم به حق آموزش برای همه احترام بگذارد و مدارس را بدون تاخیر به روی همه دختران دانش‌آموزان باز کند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تاکید بر اهمیت حمایت از زنان و دختران افغان، اضافه کرد که به طور مداوم و پیگیر، با فعالان سیاسی، فعالان حقوق بشر، سازمان‌های بین‌المللی فعال در افغانستان، از جمله دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در این کشور، در تماس است و پیشرفت در زمینه تامین حق آموزش دختران را دنبال می‌کند. در این بیانیه همچنین ذکر شد که نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور جلوگیری از خشونت علیه کودکان نیز برای بازگشایی مدارس به روی همه دانش‌آموزان در افغانستان در تلاش است و در این زمینه با دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان همکاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به تمدید ماموریت هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، تصریح کرد که این کار با هدف تقویت بنیادهای حقوق بشر و کمک به مردم افغانستان برای حفظ دستاوردهایشان صورت می‌گیرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند که طالبان باید در تصمیمش برای بستن نگه داشتن مدارس دخترانه بازنگری کند و این مدارس را بدون تاخیر، بازگشایی کند.

طالبان روز چهارشنبه، سوم فروردین، برخلاف وعده‌های قبلی‌ خود به جامعه جهانی و مردم افغانستان، مدارس بالاتر از کلاس ششم را به روی دانش‌آموزان دختر بست و سخنگویان این گروه گفتند که این مدارس تا زمان نهایی شدن طرح حجاب اسلامی برای همه دانش‌آموزان، بسته می‌مانند.

در روزهای اخیر، شمار زیادی از دولت‌ها و سازمان‌های جهانی به این اقدام طالبان اعتراض و آن را اقدامی در راستای سرکوب زنان و نقض حق آموزش عنوان کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گذشته، با برگزاری یک نشست ویژه به بستن مدارس دخترانه در افغانستان اعتراض کرد و از سران طالبان خواست به تعهداتشان پایبند بمانند و فورا مدارس را به روی همه دانش‌آموزان باز کنند.

طالبان تاکنون به واکنش‌های گسترده جهانی به بسته شدن دوباره مدارس دخترانه هیچ پاسخ روشنی نداده‌ است. ایالات متحده آمریکا در اعتراض به این اقدام طالبان، گفت‌وگو و مذاکره با این گروه را که قرار بود در دوحه برگزار شود، تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت و دبورا لاینز، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، از بی‌اعتمادی گسترده میان کمک‌کنندگان و فعالان امدادرسان در افغانستان هشدار داد.