چرا مبتلایان به کرونا حس بویایی را از دست می‌دهند؟

تغییر در بویایی در افرادی با سابقه ناهنجاری‌های خاص مربوط به بینی، ۱۶ برابر بیشتر اتفاق می‌افتد

از دست دادن بویایی در کووید-۱۹ به دلیل تورم و انسداد مجاری بینی است که بوها را هدایت می‌کند - uab.edu

مطالعه‌ای جدید ممکن است بتواند توضیح دهد چرا بعضی از افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده می‌شوند، حس بویایی خود را از دست می‌دهند.

تجزیه وتحلیل محققان در سنگاپور نشان داد که تغییر در بویایی در افرادی با سابقه ناهنجاری‌های خاص مربوط به بینی، ۱۶ برابر بیشتر اتفاق می‌افتد.

از دست دادن یا تغییر حس بویایی در کنار یک سرفه‌ مداوم و جدید، تب بالا و تغییر در حس چشایی از رایج‌ترین و قابل تشخیص‌ترین نشانه‌های ویروس کرونا به شمار می‌روند.

این مطالعه نشان داد افرادی با تشخیص کووید-۱۹ که حس بویایی‌ خود را از دست می‌دهند، ممکن است یک ناهنجاری بینی به نام شکاف بویایی غیرطبیعی داشته باشند.

شکاف‌های بویایی تونل‌هایی در بینی‌اند که به ما کمک می‌کنند بتوانیم به طور طبیعی بو بکشیم و معلوم شد تغییر یا کاهش حس بویایی -یا اختلال بویایی- در کسانی که اختلال شکاف بویایی دارند، ۱۶ برابر شایع‌تر است.

نویل وی یانگ تیو، عضو کالج سلطنتی جراحان انگلستان (MRCS) و کارشناس ارشد پزشکی (MMed) از بیمارستان عمومی سنگاپور و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «پیش از این مطالعه بیشتر دانشمندان فکر می‌کردند که از دست دادن بویایی در کووید-۱۹ عمدتا به دلیل التهاب و از بین رفتن اعصاب بویایی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«حالا ما از تصویربرداری پزشکی شواهدی گرد آورده‌ایم که از دست دادن بویایی در کووید-۱۹ نیز به دلیل تورم و انسداد مجاری بینی است که بوها را هدایت می‌کند.»

در مطالعه دقیقی که ویلی (Wiley) انجام داد و در لارنگوسکوپ (The Laryngoscope) چاپ شد، محققان متون پزشکی در مورد تغییرات در ساختار بویایی را که از طریق آزمایش‌های تصویربرداری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا به دست آمده بود، بررسی کردند.

این بررسی نشان داد که گستردگی ناهنجاری شکاف بویایی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و اختلال بویایی (۶۳ درصد) در مقایسه با گروه کنترل (۴ درصد) تقریبا ۱۶ برابر بیشتر بود.

کلیر جینگ‌ون تان، نویسنده اصلی از دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: «به نظر ما این خبر خوبی برای بیمارانی است که می‌خواهند حس بویایی‌ خود را بازیابی کنند؛ زیرا انتظار می‌رود این انسدادها با گذشت زمان از بین برود؛ در حالی که آسیب عصبی در مقایسه با آن احتمالا سخت‌تر بهبود می‌یابد.»

«این یافته‌ها ممکن است در مورد کسانی که به اختلال بویایی طولانی‌مدت دچارند، صدق نکند؛ با این حال مطالعات بیشتری که بیماران این گروه را بررسی می‌کند، ممکن است اطلاعات بیشتری به دست بدهد.»

بریتانیا اولین بار در مه ۲۰۲۰، ماه‌ها پس از اولین مورد گزارش‌شده، از دست دادن بویایی یا چشایی را به عنوان نشانه‌ کووید-۱۹ تشخیص داد و حالا یکی از قابل تشخیص‌ترین نشانه‌های این ویروس‌اند.

© The Independent