«پیونگ یانگ برای آزمایش هسته‌ای آماده می‌شود»

به گفته برخی منابع خبری، کره شمالی در حال آماده‌سازی مرکز آزمایش هسته‌ای «پونگی – ری» است

کره شمالی در ماه ژانویه به طور بی‌سابقه‌ای موشک‌های خود را آزمایش کرد و حالا به نظر می‌رسد در حال آماده شدن برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی است- STR / AFP / KCNA VIA KNS

به گفته برخی خبرگزاری‌های کره جنوبی، پیونگ یانگ ممکن است در حال آماده‌سازی سریع برای انجام آزمایش تسلیحات هسته‌ای برای اولین بار در بیش از چهار سال گذشته باشد.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از منابع دولتی اعلام کرد که به نظر می‌رسد کره شمالی در حال حفر یک راه میانبر برای رسیدن به «تونل ۳» در سایت آزمایش هسته‌ای خود در پونگی - ری است که پیش از این بسته شده بود.

به گزارش گاردین، برخی تحلیلگران در ابتدای ماه مارس گفته بودند که تصاویر ماهواره‌ای نشانه‌هایی از بازسازی در سایت هسته‌ای کره شمالی را نشان می‌دهد، اما راه‌اندازی مجدد آن ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. با این حال به نظر می‌رسد اکنون، کیم جونگ اون با تغییر مسیر در دسترسی به این تونل، قصد دارد آن را دوباره راه‌اندازی کند.

یونهاپ به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «کره شمالی به طور ناگهانی کار ساخت و ساز اولیه خود را برای بازگرداندن ورودی تونل ۳ متوقف کرده و در حال حفر مسیری در کنار آن است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که در یک ماه آینده بتوان این سایت را را وارد فعالیت کرد.»

«پونگی – ری» تنها سایت آزمایش هسته‌ای شناخته شده کره شمالی است. این کشور از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ شش آزمایش تسلیحات هسته‌ای را در تونل‌های این سایت انجام داد. گفته می‌شود آخرین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی باعث چندین زمین‌لرزه کوچک شد، اما تحلیلگران و مقامات اطلاعاتی ایالات متحده گفته‌اند که این سایت احتمالا می‌تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحول جدید در راه‌اندازی مجدد این سایت چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که کره شمالی ممنوعیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت و یک موشک بالیستیک قاره‌پیما شلیک کرد. بنا به گزارش ژاپن و کره جنوبی، این موشک ۱۰۸۰ کیلومتر (۶۷۰ مایل) سفر کرده و به حداکثر ارتفاع بیش از ۶۲۰۰ کیلومتر رسیده و در نهایت در ۹۰ مایلی غرب شبه جزیره اوشیما در هوکایدو، شمالی‌ترین جزیره اصلی ژاپن، پایین آمده است.

به گفته تحلیلگران، این موشک که Hwasong-17 نام دارد، بزرگترین موشک با سوخت مایع است که تا کنون از پرتابگرهای متحرک جاده‌ای پرتاب شده است. این اولین بار از سال ۲۰۱۷ بود که کره شمالی پرتاب موشکی در این سطح داشته و نشان‌دهنده گام مهمی در توسعه تسلیحاتی پیونگ یانگ است که ایالات متحده را نگران کرده است.

کره شمالی در ماه ژانویه به طور بی‌سابقه‌ای موشک‌های خود را آزمایش کرد و حالا به نظر می‌رسد در حال آماده شدن برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی است.

برخی متخصصان مستقر در کالیفرنیا در گزارشی گفتند که تصاویر ضبط شده ماهواره‌ای در اوایل ماه مارس نشانه‌های اولیه فعالیت در سایت پونگی – ری از جمله ساخت و ساز و تعمیرات را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است: «یک احتمال این است که کره شمالی قصد دارد سایت را به حالت آمادگی برای از سرگیری آزمایش‌های انفجاری هسته‌ای بازگرداند». البته آنها تاکید کردند این که چقدر طول می‌کشد کره شمالی آزمایش‌های انفجاری در سایت را از سر بگیرد، به میزان آسیب وارده به تونل‌ها بستگی دارد و اطلاعات موثقی در باره آن در دست نیست.

پونگی – ری از زمان توقف آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۱۸ بسته شده است. با این حال، با متوقف شدن مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای، کیم گفته است که دیگر لزومی ندارد به این تعلیق پایبند باشد.
 

بیشتر از جهان