اشرف غنی و عبدالله عبدالله نیز رای دادند

غنی، تخطی و تقلب را در انتخابات ۱۳۹۸ جرمی با مجازات سنگین خواند

Handout / Press Office of President of Afghanistan / AFP اشرف غنی در حال رای دادن

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری، و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهروی سال ۱۳۹۸، روز شنبه، ششم مهر، جداگانه به مراکز رای‌گیری در شهر کابل رفتند و رای خود را به صندوق انداختند.

آقای غنی پس از انداختن رای خود به صندوق، از طریق رسانه‌ها به شهروندان افغانستان گفت: «انتخابات ریاست جمهوری، یک روز تاریخی در کشور ما است و این روز به بستر خوبی برای وحدت ملی شهروندان افغانستان مبدل شده است».

غنی، تخطی و تقلب را در انتخابات ۱۳۹۸ جرمی با مجازات سنگین خواند، و گفت: «شهروندان افغانستان باید جلو هر گونه تقلب و تخطی را بگیرند، زیرا هیچ نوع تخطی و تقلب در این روند (انتخابات ریاست جمهوری) پذیرفتنی نیست و باید جلو آن گرفته شود».

آقای غنی همچنین با اشاره به انتخاب اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از طرف نامزدان ریاست جمهوری، افزود: «اعضای کنونی کمیسیون مستقل انتخابات، از سوی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان تعیین شده‌اند و حکومت در این زمینه هیچ نقشی نداشته است».

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری که برای ریختن رای خود به مدرسه امانی در شهر کابل رفته بود، به رسانه‌ها گفت: «کمیسیون‌های انتخاباتی باید با بی‌طرفی کامل از تمام امکانات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند تا بتوانند از رای پاک شهروندان افغانستان حفاظت نمایند.»

آقای عبدالله از تمام کارمندان دولتی خواست که در این روند بی‌طرفی کامل خود را حفظ کنند و بگذارند که شهروندان افغانستان، خود در مورد سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

وی همچنین تهدید گروه طالبان را در برابر روند انتخابات و شهروندان بی‌گناه افغانستان، نه نشان قوت آنان، بلکه حاکی از ضعف این گروه خواند، و گفت:«گروه طالبان باید در یک روند پذیرفته شده، با شهروندان افغانستان بر سر میز مذاکره بنشینند و تصمیم بگیرند».

لطیف پدرام، یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو، ادعا دارد که در بیشترین مراکز رای‌گیری در سراسر افغانستان، لیست رای‌دهندگان وجود ندارد، سیستم «بایومتریک» درست عمل نمی‌کند، و کسانی که به‌عنوان مسئول این بخش‌ها تعیین شده‌اند، از آموزش کافی (در زمینه‌های مرتبط) برخوردار نیستند. آقای پدارم به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داده است: «مشکلات در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، بیشتر از گذشته است و هر چه زوتر باید حل شود، در غیر آن صورت، نتیجه انتخابات برای ما قابل قبول نخواهد بود».

آقای پدارم گفت: «ما چندین بار این مشکلات‌ را با مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات مطرح کردیم، اما متاسفانه در این عرصه هیچ توجهی نکرده‌اند، و به همین دلیل امروز ما با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم».

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان که برای انداختن رای خود به یکی از مراکز رای‌گیری در شهر کابل رفته بود، گفت: «شهروندان افغانستان با اشتراک گسترده‌شان در این روند، اجازه ندهند که فرصتی برای متقلبان فراهم شود».

آقای ربانی نیز وجود مشکلاتی را در روند انتخابات ششم مهر تایید کرد، و گفت: «اگر انتخابات ریاست جمهوری کنونی عاری از تقلب باشد، نتیجه آن برای مردم افغانستان پذیرفتنی خواهد بود».

با این حال، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «با وجود مشکلات در روند انتخابات ریاست جمهوری، باز هم این روند به شکل خوبی به پیش می‌رود.» او همچنین با اشاره به برخی از مشکلاتی که در این روند پیش آمده است، افزود: «همکاران ما برای رفع مشکلاتِ به‌وجود آمده در روند انتخابات، به شکل جدی کار می‌کنند تا هیچ شهروند افغانستان از حق رای خود محروم نشود».

بیشتر از