عربستان سعودی خواهان جلسه ویژه شورای امنیت راجع به حمله حوثی‌ها شد 

وزیر خارجه آمریکا: حوثی‌ها در آستانه ماه رمضان به جای کاهش تنش‌‌ها حمله تروریستی می‌کنند

حوثی‌ها روز جمعه، ۲۵ مارس، در هفتمین سالگرد آغاز دخالت ائتلاف عربی به رهبری ریاض در یمن در دفاع از دولت قانونی این کشور، حملات متعددی با پهپاد و موشک‌های بالستیک به خاک این کشور انجام دادند-ANDREJ ISAKOVIC / AFP

عربستان سعودی از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد جلسه‌ای ویژه برای محکومیت حملات حوثی‌های یمن برگزار کند. رسانه‌های سعودی ضمن اعلام این خبر گفتند، ریاض در پیام خود با اشاره به حمایت حکومت ایران از حوثی‌ها، یادآوری کرده است که حق انجام هر اقدامی را برای حفاظت از خاک خود محفوظ می‌دارد. 

شاهدخت ریما بنت بندر، سفیر سعودی در آمریکا، در توییتر نوشت: «حوثی‌های تروریست و مورد حمایت ایران همچنان با موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران به شهروندان غیرنظامی ما و زیرساخت‌ها و تجهیزات انرژی ما حمله می‌کنند و از مجازات نیز برکنار می‌مانند. جامعه بین‌المللی باید علیه این تهاجم که جان شهروندان غیرنظامی بی‌گناه و منابع جهانی انرژی را هدف می‌گیرد، دست به عمل بزند.»

حوثی‌ها روز جمعه، ۲۵ مارس، در هفتمین سالگرد آغاز حمایت ائتلاف عربی به رهبری ریاض در دفاع از دولت قانونی یمن، حملات متعددی با پهپاد و موشک‌های بالستیک به خاک این کشور انجام دادند؛ از جمله حمله به تجهیزات نفتی شرکت «آرامکو» در جده که نقش مهمی در اقتصاد جهان دارند. این حمله را می‌توان مهم‌ترین حمله تاکنونی حوثی‌ها به عربستان سعودی دانست. مقامات «ائتلاف احیای مشروعیت در یمن» گفتند حمله باعث آتش گرفتن دو مخزن در تجهیزات نفتی شمال جده شده است اما این آتش‌ها به سرعت کنترل شدند و هیچ تلفاتی در کار نبوده است. 

حملات حوثی‌ها به طور گسترده و در سطح جهانی محکوم شد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت «حملات یک‌جانبه حوثی‌ها به تجهیزات نفتی شرکت آرامکوی سعودی در جده و همچنین حملات علیه تجهیزات غیرنظامی در جزان، نجران، و ظهران اعمالی تروریستی هستند و هدف‌شان تداوم رنج مردم یمن است.» آقای سالیوان نیز حکومت ایران را محکوم کرد که با زیر پا گذاشتن قوانین سازمان ملل و قطع‌نامه‌های شورای ملل، به حوثی‌ها سلاح می‌دهد. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت آمریکا در همکاری با سعودی‌ها به تقویت پدافندی این کشور کمک می‌کند، «و در عین حال به دنبال رقم زدن پایانی دیرپا به این تخاصم، بهبود زندگی‌ مردم، و ایجاد فضا برای یمنی‌ها هستیم تا بتوانند آینده خود را خود دسته‌جمعی تعیین کنند.»

بلینکن افزود:‌ «در زمانی که طرفین می‌بایست بر کاهش تنش‌ها و رساندن امداد حیاتی به مردم یمن پیش از ماه مبارک رمضان تمرکز کنند، حوثی‌ها همچنان به رفتار مخرب و حملات بی‌مبالات تروریستی خود علیه زیرساخت‌های غیرنظامی ادامه می‌دهند.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، که هفته پیش به عربستان سعودی سفر کرده بود، نیز در توییتر نوشت: «آخرین حمله حوثی‌ها را علیه اماکن مهم در عربستان سعودی، از جمله جده، کاملا محکوم می‌کنم. این حملات جان شهروندان غیرنظامی را به خطر می‌اندازند و می‌بایست متوقف شوند.»

عبدالفتاح سیسی، رئیس ‌جمهوری مصر، طی تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این حمله را محکوم کرد و گفت قاهره در همبستگی با ریاض است. 

امارات متحده عربی که خود قبلا مورد حملات حوثی‌ها قرار گرفته است، نیز این حمله را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست علیه آن موضع بگیرد و از ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض حمایت کند. فرانسه نیز حمله را به «شدید‌ترین لحن» محکوم کرد و از حوثی‌ها خواست با روند صلح تحت لوای سازمان ملل همکاری کنند. 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با ابراز تاسف از حملات حوثی‌های یمن به عربستان سعودی در توییتی نوشت: این حمله گواه دیگری بر این است که تجاوزهای منطقه‌ای ایران حد و مرزی ندارد و بیم خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمانهای تروریستی را تقویت می‌کند.

در پاسخ به حملات حوثی‌ها، ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض، چند حمله به صنعا، پایتخت یمن که در اختیار حوثی‌ها است، و بندر مهم حدیده در کرانه دریای سرخ، انجام داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سعودی، سرتیپ ترکی المالکی، از فرماندهان نیروی هوایی سعودی و سخنگوی ائتلاف عربی، گفت این حملات «منابع خطر» علیه عربستان سعودی را هدف گرفته‌اند.

سرتیپ المالکی گفت، ائتلاف در بامداد شنبه، ۲۶ مارس، دو پهپاد دارای مواد منفجره را ردگیری و نابود کرده است. او گفت این پهپادها از تجهیزات نفتی بندر حدیده برخاسته بوده‌اند و از شهروندان غیرنظامی خواست از این تجهیزات دوری کنند. این مقام حوثی‌ها را متهم کرد که از زیرساخت‌های غیرنظامی همچون بندر حدیده و فرودگاه صنعا برای حمله به تجهیزات نفتی سعودی استفاده می‌کنند. 

ائتلاف همچنین از شهروندان خواسته است از انبارهای تسلیحاتی حوثی‌ها در یکی از خیابان‌های صنعا دوری کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فیلم‌هایی که در رسانه‌ها پخش شده است، شعله‌های آتش و دود را بر فراز صنعا و حدیده می‌بینیم. شاهدان عینی، به‌ویژه از صنعا که هنوز برخی خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در آن حضور دارند، از آثار انفجارها در سطح شهر گفتند. 

به گزارش تلویزیون العربیه (متعلق به عربستان سعودی)، ائتلاف عربی روز شنبه به حوثی‌ها سه ساعت مهلت داده بود تا تسلیحات خود را از فرودگاه صنعا و دو بندر حدیده و صلیف (هر دو واقع بر کرانه دریای سرخ) دور کنند. مقامات این ائتلاف گفته بودند که در غیر این صورت، این سه شهر دیگر منطقه امن محسوب نمی‌شوند و مورد حمله قرار خواهند گرفت. هر سه شهر در حملات صبح شنبه هدف حملات ائتلاف قرار گرفتند. 

به گفته حوثی‌ها، حملات روز شنبه ائتلاف به صنعا یک نیروگاه برق، یک ایستگاه تامین سوخت، و اداره تامین اجتماعی واقع در این شهر را هدف گرفته‌اند. به ادعای حوثی‌ها، خانه‌های ماموران نگهبان این اداره در یکی از محلات صنعا نیز هدف گرفته شدند. یکی از مقامات محلی دولت حوثی‌ها گفت که این حملات نزدیک ساختمانی بوده است که نهادهای سازمان ملل در صنعا از‌ آن استفاده می‌کنند. این مقام مدعی شد که خودروهای سازمان ملل پیش از حمله محل را ترک کرده‌اند. 

حوثی‌ها که از حمایت گسترده و دیرین حکومت ایران برخوردارند، در سال ۲۰۱۴ دولت قانونی این کشور را سرنگون کردند و کنترل صنعا (پایتخت) را به دست گرفتند. دولت قانونی یمن به بندر عدن در جنوب کشور گریخت و جنگ داخلی یمن از آن پس تا کنون ادامه یافته است. ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض در مارس ۲۰۱۵ علیه حوثی‌ها وارد جنگ شد. 

ده‌ها هزار نفر در این جنگ، کشته شده‌اند. میلیون‌ها نفر از مردم یمن در خطر مرگ از گرسنگی قرار دارند و یکی از بزرگترین بحران‌های بشردوستانه سالیان اخیر در این فقیرترین کشور خاورمیانه رقم خورده است.

شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس است، قرار است به زودی میزبان مذاکرات بین دو طرف جنگ داخلی یمن باشد، اما حوثی‌ها گفته‌اند حاضر به سفر به ریاض، که مقر شورا است، نیستند. کارشناسان می‌گویند آن‌ها خواهان میزبانی بی‌طرف‌تر، مثل عمان یا کویت هستند. 

درگیری‌ها در شبه‌جزیره عربستان بر بازارهای جهانی نفت نیز تاثیر دارد. وزیر انرژی سعودی در پی حملات گفت ریاض نمی‌تواند مسئولیت کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی را بر اثر این حملات بپذیرد. او گفت، جامعه جهانی باید متوجه نقش ایران در حملات حوثی‌ها به تجهیزات نفتی و گازی باشد.

بیشتر از جهان