سه احترام و سه هرگز؛ پیام وزیر خارجه چین به طالبان

«چین به انتخاب‌های مستقل، باورهای مذهبی و آداب‌ورسوم ملی افغانستان احترام می‌گذارد»

وانگ یی، وزیر خارجه چین و مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در فرودگاه کابل- 
خبرگزاری باختر

وانگ یو، سفیر چین در افغانستان روز جمعه پنجم فروردین (۲۵ مارس) در توییتی نوشت که وانگ یی، وزیر خارجه آن کشور در سفر به کابل و در جریان دیدار با سران طالبان، سه احترام و سه هرگز را که بیانگر موضع دولت چین در تعامل با افغانستان است، به این گروه توضیح داد. وانگ یو در توییتی نوشت: «وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه «سه احترام» و «سه هرگز» چین را در مورد مسئله افغانستان معرفی کرد. چین به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.» به گفته سفیر چین در افغانستان، دولت این کشور قصد دست‌درازی و مداخله در امور سیاسی افغانستان را ندارد و هرگز در این زمینه، اظهار نظر نخواهد کرد. وانگ یو افزود: «چین به انتخاب‌های مستقل، باورهای مذهبی و آداب‌ورسوم ملی افغانستان احترام می‌گذارد.»

سفیر چین در کابل در مورد «سه هرگز» نوشت: «چین هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نکرده است. هرگز به دنبال منافع شخصی خود در این کشور نیست و هرگز در تلاش ایجاد حوزه‌های نفوذ در افغانستان نخواهد بود.» وانگ یو، سفیر چین در افغانستان، با انتشار این پیام تلاش کرد هدف سفر وانگ یی به کابل و دیدار او با سران گروه طالبان را بازتاب دهد. وزیر خارجه چین روز پنجشنبه گذشته در حالی وارد کابل شد که یک روز قبل از آن، طالبان حضور دانش‌‌آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم را در مدرسه‌ها ممنوع کرده بود. این اقدام طالبان که خشم بی‌سابقه مردم افغانستان و کشورهای جهان را به دنبال داشت، منجر به متوقف شدن مذاکرات میان طالبان و آمریکایی‌ها شد و شورای امنیت سازمان ملل متحد، با برگزاری یک نشست ویژه آن را محکوم کرد.

در کنار شورای امنیت سازمان ملل متحد، ده‌ها کشور و سازمان‌ بین‌المللی نیز ضمن محکومیت اقدام طالبان، از این گروه خواستند هر چه زودتر مدرسه‌ها را به روی همه دانش‌آموزان باز کنند. دولت چین نه تنها به محرومیت دختران از حق تحصیل واکنشی نشان نداد، بلکه وزیر خارجه این کشور در یک سفر از قبل اعلام‌ نشده وارد کابل شد و پیام «سه احترام» و «سه هرگز» چین را به طالبان توضیح داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از موارد مهم در پیام سفیر چین در کابل این است که دولت چین به باورهای مذهبی و آداب‌ورسوم ملی افغانستان احترام می‌گذارد. یکی از توجیه‌های طالبان برای محروم کردن دختران از حق آموزش، مراجعه به رسوم ملی و مذهبی است. اعضای تندرو این گروه معتقدند که لازم نیست دختران به مدارج عالی آموزشی برسند، چون در این صورت به فحشا کشیده می‌شوند. سفیر چین، با انتشار این پیام موضع دولت چین را در رابطه با اقدام‌های اخیر طالبان به‌ویژه درزمینه محروم کردن دختران از آموزش برجسته کرد. وانگ یی پیش از سفر به کابل و دیدار با طالبان، با مقام‌های پاکستان در اسلام‌آباد دیدار داشت. او با عمران خان، نخست‌وزیر و شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان ملاقات کرد.

چین و پاکستان در هفت ماه گذشته در پی ترغیب دولت‌های جهان برای تعامل با طالبان و آزا‌دسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور‌ند. عمران خان در ماه دسامبر سال گذشته در نشست سازمان همکاری اسلامی گفت اگر طالبان در مورد آموزش دختران در افغانستان تصمیمی می‌گیرد باید به آن احترام گذاشت، چون این تصمیم برآمده از فرهنگ حاکم در میان پشتون‌ها است. عمران خان تاکید کرد که باید به تفاوت فرهنگ‌ها احترام گذاشت. او از همه دولت‌های جهان خواست در تعامل با طالبان، خواست‌ها و دیدگاه‌هایشان در مورد زنان و حقوق بشر را به طالبان تحمیل نکنند.

پیام وزیر خارجه چین در سفر به افغانستان نیز مشابه سخنان عمران خان است. وزیر خارجه چین، با توضیح سه احترام نشان داد که هرگز حاضر نیست در مورد مسائلی همچون محرومیت دختران از آموزش، کشتار نیروهای امنیتی دولت پیشین، شکل‌گیری دولت تک قومی و تک جناحی و انحصار همه چیز در دست یک گروه برآمده از خشونت و زور اظهار نظر کند.

در این مرحله که آمریکا و اروپا تقریبا به افغانستان پشت کرده‌اند، چین فضا را برای تصاحب معادن افغانستان و حمایت از شکل‌گیری یک دولت سرکوبگر و خشن مساعد می‌بیند. با تحکیم پایه‌های قدرت طالبان در افغانستان هرچند ممکن است تهدیدهایی از جانب شورشی‌های اسلام‌گرای اویغور که اکنون در صفوف طالبان حضور دارند، متوجه مرزهای کوهستانی چین شود، اما منفعتی که چین از حاکمیت طالبان و معادن افغانستان به دست می‌آورد به مراتب بیشتر از تهدید چند صد نفر مسلح شورشی است که به سختی می‌توانند امنیت چین را به خطر بیندازند.