قطر، حامی سرسخت طالبان، به یک زن افغان جایزه داد

این جایزه در حالی به رویا محبوب داده شد که قطر حامی اصلی طالبان است

بنیاد دوحه فروم (DOHA FORUM) یکی از نهادهای دانشگاهی قطر، جایزه سال ۲۰۲۲ خود را به رویا محبوب، کارآفرین افغان ساکن در آمریکا اعطا کرد. این جایزه روز شنبه ششم فروردین (۲۶ مارس) به دلیل فعالیت‌های رویا محبوب در زمینه کارآفرینی و رهبری تیم رباتیک دختران افغان به او تعلق گرفت.

رویا محبوب در صفحه توییترش نوشت: «من از دریافت این جایزه معتبر بسیار خوشحال و مفتخرم. مایلم از اعلیحضرت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی برای حمایت و سخاوتش از صمیم قلب تشکر کنم. همچنین می‌خواهم صمیمانه از همه افرادی که این اتفاق را رقم زدند، تشکر کنم.»

دلیل اصلی اعطای این جایزه به رویا محبوب، حمایت و رهبری دختران رباتیک افغانستان است که در چند سال گذشته توانستند در سراسر جهان شهرت کسب کنند. آنان در میان دود و خاکستر جنگ، فعالیت‌های رباتیک خود را در شهر هرات در غرب افغانستان آغاز کردند و خیلی زود توانستند در مسابقه‌های جهانی ازجمله در آمریکا، دستاوردهای خود را به نمایش بگذراند.

رویا محبوب نیز در شهر هرات زاده شده است، ولی با هجوم روس‌ها به افغانستان، به همراه خانواده‌اش به پاکستان و پس از آن به ایران مهاجرت کرد. در سال ۲۰۰۳ به افغانستان بازگشت و در سال ۲۰۰۵ وارد دانشکده علوم و کامپیوتر دانشگاه هرات شد.

او در سال ۲۰۱۰ به آمریکا رفت و همراه با دو همکلاسی دانشگاهی‌اش یک شرکت فناوری به نام سیتادل تاسیس کرد. او در سال ۲۰۱۳ به دلیل تلاش برای ایجاد کلاس‌های اینترنتی برای دختران افغان و فعالیت‌های دیگرش در این زمینه، یکی از ۱۰۰ زن تاثیر‌گذار مجله تایم معرفی شد. او در ۲۰۱۴ گروه دختران رباتیک افغانستان را که به نام دختران رویاپرداز معروف‌اند، ایجاد کرد و این گروه توانست دستاوردهای خوبی را در عرصه رباتیک در سراسر جهان به‌دست بیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعالیت‌های رویا محبوب باعث شد تا مجمع دوحه جایزه سال ۲۰۲۲ خود را به او بدهد. اما قطر از نزدیک‌ترین حامیان گروه طالبان است و از سال ۲۰۱۴ از اعضای این گروه که مخالف سرسخت تحصیل دختران‌اند، میزیانی می‌کند. دفتر دوحه طالبان جایی که رویا محبوب جایزه خود را گرفت برای این گروه زمینه تعامل با جهان و سقوط نظام دموکراتیک در افغانستان را فراهم کرد.

قطری‌ها در حال حاضر نیز برای رسمیت بخشیدن به گروه طالبان بیشترین تلاش را می‌کنند و اعلامیه‌هایی که نشان می‌دهد قطر به ممنوعیت آموزش دختران واکنش نشان داده، بیشتر نمایش رسانه‌ای است. قطر حاضر است برای تامین اهداف خود و طالبان، تمامی ارزش‌های حقوق بشری را در افغانستان قربانی کند.

بهتر بود رویا محبوب که چهره مطرحی در میان زنان افغانستان و حتی در سطح جهان به حساب می‌آید، این جایزه را در اعتراض به حمایت قطر از طالبان بازپس می‌داد تا به دولت قطر بفهماند که این جایزه به قیمت اشک‌های دخترانی به دست آمده است که اکنون با حسرت از پشت پنجره‌های خانه‌‌هایشان، رفتن پسران به مدرسه را تماشا می‌کنند.

جایزه مجمع دوحه چیزی نیست جز دهن‌کجی به تمام کسانی که تلاش می‌کنند تا در افغانستان حقوق زنان را از گروه طالبان بازپس بگیرند. قطر از یک سو جایزه مجمع دوحه را به یک زن افغان می‌بخشد و از تعطیلی مدرسه‌های دخترانه در افغانستان ابراز تاسف می‌کند، از سوی دیگر به‌شدت برای کمک و حمایت گروه طالبان و به رسمیت شناخته شدن این گروه در جهان تلاش می‌کند.